Unde se afla vasul de la servodirectie de la Skoda Octavia si care este rolul lichidului de transmisie
Servodirectia si rolul ei
Primele masini construite cu servodirectie au aparut in jurul anilor 1950, moment din care a fost dezvoltat permanent pentru a oferi un confort sporit in timpul conducerii unei masini. Inainte de aparitia servodirectiei utilizarea unei masini si mai ales virajele se efectuau mult mai greu. Rolul principal pentru care a fost inventata servodirectia este de a sigura un condus cat mai sigur, mai eficient si mai placut pentru soferi.
In termeni simpli, putem defini servodirectia ca un sistem de sine statator, care functioneaza pe baza unui motor independent sau prin folosirea puterii dezvoltate de catre motorul masinii si care are ca scop sa reduca semnificativ efortul depus pentru rotirea rotilor din partea din fata a masinii. Aceasta caracteristica are beneficia multiple, printer care: faciliteaza manevrele la viteza mica, ajuta foarte mult in viraje si atunci cand dorim sa parcam.
Lichidul de servodirectie de la Skoda Octavia si rolul acestuia
Lichidul de servodirectie este de mai multe tipuri: acesta poate sa fie sintetic, non sintetic sau din minerale. Lichidul de servodirectie mai este denumit si lichid pentru transmisie automata(ATF) si de multe ori soferii incurca cei doi termeni si cred ca fac referire la acelasi tip de lichid. Chiar daca componenta lor este foarte asemanatoare si utilizarea este aceeasi, lichidul ATF are in plus diferiti modificatori si aditivi care ajuta foarte mult la curatarea murdariei din sistemul de transmisie.
Cea mai mare diferentiere intre lichidele sintetice si cele non-sintetice este accea ca lichidele sintetice nu contin uleiuri in timp ce cele sintetice sunt facute pe baza de ulei. Cele mai folosite lichide de transmisie sunt: Dexron, Mercon, Type A, Type F si HFM.
Rolul esential al lichidului de servodirectie in angrenajul lui Skoda Octavia este de a crea si mentine o legatura continua in sistemul de directie intre volan si rotile din fata. Prin realizarea acestei legaturi hidraulice, se asigura o mai usoara functionare a autoturismului, scade semnificativ efortul depus si sarcina in momentul in care se efectueaza viraje bruste este mult mai mica
Unde se afla vasul de la servo la Skoda Octavia, cum il verificam si cum il umplem
Rezervorul destinat lichidului pentru sistemul de servodirectie este situat sub capota masinii la Skoda Octavia, de obicei in partea stanga, in fata pasagerului. De cele mai multe ori rezervorul este greu accesibil si e mai greu sa il gasim. Recipientul este de culoare deschisa, alba sau galbuie, are un capac negru si de obicei pe acesta este inscriptionat : lichid de directie. Cu toate acestea la unele masini poate fi intalnit si pe partea soferului.
Pentru a verifica nivelul si starea lichidului de servodirectie la Skoda Octavia trebuie sa urmam urmatorii pasi simpli:
- Se ridica capota masinii si se identifica locul rezervorului de lichid de transmisie: asa cum am mentionat anterior, la unele masini, acesta va fi mai greu accesibil
- Se verifica in manualul masinii pasii exacti de urmat pentru a schimba lichidul
- In cazul in care recipientul este deschis la culoare va trebui sa putem vedea culoarea si cantitatea de lichid din rezervor. In cazul in care rezervorul este de metal va trebui sa utilizam o joja pentru verificare
- Este foarte important sa verificam atat cantitatea de lichid, cat si culoarea acestuia, vascozitatea si depunerea de alte substante
- In cazul in care lichidul este intr-o stare buna, tot ce trebuie sa facem este sa il completam pana la nivelul indicat de catre producator
Cand trebuie sa schimbam lichidul de servo la Skoda Octavia si cum putem realiza aceasta operatiune?
In ceea ce priveste lichidul de servodirectie, nu exista un termen standard de utilizare, acesta fiind diret influentat de catre producatorul masinii, producatorul lichidului, tipul de motor si modul de conducere a masinii. In teorie, durata de viata medie a oricarui lichid este de 50.000 km, dar fara ca aceasta sa fie o regula. Cu toate acestea, in momentul in care observam ca vascozitatea lichidului e foarte scazuta sau ca exista particule care au contaminat lichidul si culoarea acestuia este foarte inchisa, este foarte important sa il schimbam de urgenta.
In cele mai multe cazuri, este suficient doar sa completam lichidul de transmisie care lipseste si sa il aducem la nivelul indicat de catre producator. Aceasta operatiune o putem realiza singuri, fara nici o problema si fara sa avem nevoie de cunostiinte avansate, durata medie fiind de 5-10 minute pentru realizarea operatiunii. Cu toate acestea, la intervalele de timp mentionate anterior sau atunci cand observam o degradare evidenta in ceea ce priveste forma fizico-chimica a lichidului este important sa vizita un service specializat, care va stii sa curete complet lichidul vechi si sa adauge altul nou. Recomandam utilizarea unui lichid de calitate pentru cresterea duratei de viata a pieselor din cutia de servodirectie.
Tipuri de sisteme de transmisie existente
In functie de tipul motorului masinii Skoda Octavia, exista trei tipuri diferite de sisteme de servodirectie, primele doua fiind cele mai utilizate: sistemul hidraulic, sistemul electric si sistemul hybrid. Sistemul hybrid este relative nou si este intalnit pe foarte putine masini in acest moment, asa incat vom detalia primele doua sisteme.
Pentru mai mult de 50 de ani dupa aparitia primelor automobile modern, sistemul hidraulic a fost sistemul de baza utilizat la directia masinilor. In principiu, acest sistem este unul simplu si este compus dintr-o pompa hidraulica si o curea. Pompa are rolul de a exercita forta asupra sistemului de directie a masinii si prin actiunea exercitata de catre curea ajuta la rotirea facila a rotilor, folosind puterea luata de la motor. La aparitia lui acest sistem a fost considerat unul extraordinar, dar in momentul de fata nu mai este considerat avantajos deoarece cantitatea de energie folosita este foarte mare.
Cel de al doilea tip de servodirectie amintit, cel electric (EPS) este in momentul de fata cel mai utilizat, in principiu la majoritatea autovehiculelor mai noi. Diferenta cea mai mare fata de sistemul hidraulic este este inlocuirea pompei hidraulice cu un angrenaj de control compus dintr-un motoras electric si un modul, care au rolul de a transmite lichidul la mecanismul de directie. Fata de sistemul hidraulic care functiona in permanenta, sistemul electric determina de cat de mult cuplu este nevoie pe baza datelor colectate de catre computerul masinii.
In concluzie, din acest articol, puteti sa aflati atat informatiile relevante pentru a putea localiza corespunzator recipientul pentru lichidul de servodirectie de la Skoda Octavia, cat si parametrii optimi pe care acesta trebuie sa ii detina si modul in care puteti sa il inlocuiti.