Ce este sistemul VTEC de la Honda?

Ce este sistemul VTEC de la Honda?

Daca te aflii aici, cu siguranta stii ca motorul masinii tale are doua tipuri de supape. Supape de evacuare si supape de admisie, amplasata in chiulasa motorului.

Pe langa asta suntem convinsi ca stii ca aceste supape sunt controlate de arborele cu came. Camele actioneaza tachetii care inchid si deschid supapele.

Forma camelor de pe arborele cu came este foarte importanta cand vine vorba de perfomantele motorului in anumite turatii.

 

Citeste si despre: review honda civic 1.5 vtec

Haideti sa facem un joc de imaginatie ca sa aflam ce face mai exact sistemul Vtec si cu ce ajuta motorul masinii. Sa ne imaginam ca motorul masinii merge cu 10 turatii pe minut, in acest caz pistonului i-ar lua cateva secunde bune sa completeze un ciclu de 4 timpi.

Desi este imposibil ca motorul sa se invarta atat de incet si in acelasi timp sa si functioneze, exageram un pic pentru a intelege ce fac supapele.

Ele sunt actionate de arborele cu came si in mod normal, atunci cand pistonul se deplaseaza in jos in interiorul cilindrului, supapa de evacuare este deschisa si permite gazelor de evacuare sa iasa din cilindru.

Unde apare problema? Pe hartie totul este simplu, insa atunci cand motorul se invarte cu 4.000 de rotatii pe minut, arborele cu came nu mai functioneaza la fel de bine ca in exemplul nostru cu 10 rotatii pe minut.

 

De ce asta? Pentru ca la 4.000 de rotatii pe minut, supapele se deschid si inchid de 2.000 de ori pe minut, asta inseamna de aproape 4 ori pe secunda. Atunci cand supapa de admisie se deschide la inceputul timpului de admisie al motorului, se pare ca pistonul intampina ceva probleme cand vine vorba de a lasa aerul sa intre in interiorul cilindrului intr-un timp atat de scurt ( o fractiune de secunda ).

Asa ca, cu cat turatia motorului creste, o sa iti doresti ca supapa de admisie sa se deschida inainte de a incepe procesul efectiv de admisie, practic ea se va deschide direct in timpul de evacuare, astfel sa ii permita pistonului sa traga aer in timp ce se deplaseaza in jos si gazele arse sunt eliminate.

Astfel, aerul intra singur, pe toata perioada de admisie, in timp ce pistonul transmite energia arborelui cotit. Cam asta este ideea in mare. Pentru performante imbunatatite, la turatii mici, supapele trebuie sa se deschida/inchida diferit fata de cazul in care motorul se invarte la turatii mai mai.

Daca constructorul alege un arbore cu came bun pentru turatii joase, vei avea probleme cand masina este turata mai mult, si daca alege un arbore bun pentru turatii inalte, vei avea probleme la turatii mici, inclusiv motorul poate sa nu mai porneasca.

 

Citeste si despre: motor pe benzina sau motor pe motorina

 

Ce inseamna VTEC? VTEC vine de la Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Este practic un sistem mecanic si electronic care permite motorului sa aiba practic mai multi arbori cu came.

 

In timp ce motorul ruleaza pe diferite plaje de turatii, calculatorul masinii poate activa tacheti care alterneaza si poate schimba timingul arborelui cu came. In acest fel, motorul poate obtine performantele optime atat la turatii joase cat si la turatii inalte.

Un sistem similar insa cu mai putina electronica apare si la grupul VAG, in cadrul motoarelor TSI, TFSI.

 

Citeste si despre: pareri Ford Mondeo 5

 

 

Sursa foto: youwheel.com, autothunder.blogspot.com, hagerty.com

Articole similare
Despre sistemul VANOS de la Bmw

Despre sistemul VANOS de la Bmw

Astazi vom explica ce este vanosul, cum funtioneaza, tipurile de vanos, fiabilitate si multe altele.

Honda Civic VIII (2006 – 2011) pareri si probleme comune

Honda Civic VIII (2006 – 2011) pareri si probleme comune

Civic-ul european (sasiu FK/FN) este oferit in principal sub forma de hatchback cu 3/5 usi si produs in Swindon, Anglia.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

De ce este aer in sistemul de franare?

De ce este aer in sistemul de franare?

Ai simtit in ultima perioada ca pedala de frana este mai moale?Atunci cand stai la semafor cu piciorul pe frana pedala se apasa din ce in ce mai mult?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Sistemul automat de spalare faruri este o optiune pe care masina ta trebuie sa o aiba.

Din ce este compus sistemul de airbag-uri al masinii?

Din ce este compus sistemul de airbag-uri al masinii?

Exista mai multe componente care alcatuiesc sistemul airbag. Fiecare dintre aceste componente are o functie specifica pentru a face sistemul sa functioneze.

Ce este Limp Mode?

Ce este Limp Mode?

Masina a intrat in limp mode? Nu mai accelereaza sau chiar nu mai porneste? Afla de ce intampla asta si ce probleme are masina ta.

Cam ce probleme pot aparea la sistemul de franare al autoturismului tau?

Cam ce probleme pot aparea la sistemul de franare al autoturismului tau?

Sistemul de franare al masinii tale este mult mai complex decat o simpla pedala de frana si cateva placute de frana care actioneza 4 discuri.

Totul despre sistemul mbrace de la Mercedes-Benz

Totul despre sistemul mbrace de la Mercedes-Benz

Cand mbrace a debutat in 2008, sistemul s-a concentrat in principal pe navigatie, ajutand soferii sa ajunga cu usurinta la destinatie.

Sa aleg motorul FSI?

Sa aleg motorul FSI?

Ce motor sa alegi pe Golful tau? FSI sau TDI? Este FSI o tehnologie mai buna?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

Totul despre sistemul Angel Eyes de la BMW

Totul despre sistemul Angel Eyes de la BMW

Cum s-ar traduce din engleza, ochi de inger sunt o inventie a bavarezilor cu care au reusit sa atraga foarte multa lume care sa le cumpere masinile.

Motor aspirat natural Vs motor turbo

Motor aspirat natural Vs motor turbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un motor foarte popular, primul tip de motor cu ardere interna produs vreodata, de la cel care a plecat totul.

Ce trebuie sa stii despre sistemul de franare

Ce trebuie sa stii despre sistemul de franare

Cu cat esti mai informat in privinta problemelor care pot interveni la sistemul de franare cu atat vei reusi sa identifici mai rapid o eventuala problema.

Despre motorul M40B16 de la BMW

Despre motorul M40B16 de la BMW

In proiectarea acestui mic motor s-a folosit motorul M40B18, care are o capacitate de 1.8 litri si o cursa mai lunga a pistoanelor.

Despre motorul K4M 1.6 de la Renault

Despre motorul K4M 1.6 de la Renault

Renault il foloseste pentru a instala in modelele lor incepand cu anul 1999 (Renault Megane, Renault Clio II, Renault Laguna si altele).

Despre motorul D4F de la Renault

Despre motorul D4F de la Renault

Motorul D4F a inlocuit vechiul D7F la sfarsitul anului 2000. Acest motor a fost proiectat, la fel ca toate seriile D, pentru masinile mici si compacte.

Ce este praful de frana?

Ce este praful de frana?

Suntem convinsi ca ai observat de multe ori ca pe jantele masinii se depune un praf gri. Acesta este praful de frana.

Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?

Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?

Discurile de frana reprezinta echivalentul modern al sabotilor de frana utilizati in sistemul de franare cu tambur.

Ce este asistenta la franare sau brake assist?

Ce este asistenta la franare sau brake assist?

Asistenta la franare reprezinta o tehnologie inovatoare de franare care exista in majoritatea vehiculelor moderne care au un sistem ABS.

Care este durata de viata a placutelor de frana?

Care este durata de viata a placutelor de frana?

Tot ce trebuie sa stii despre durata de viata a placutelor de frana. Afla cum iti poti feri placutele, dar si discurile de frana de o uzura prematura.

Probleme cu sistemul de franare

Probleme cu sistemul de franare

Anumite simptome ale masinii iti vor spune ca franele trebuie inlocuite. Cele mai comune dintre acestea sunt martorul de frana si scartaitul franei.

Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Ce este galeria de evacuare si ce face?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

O scurta descriere a garniturii de evacuare si a rolului ei in functionarea corecta a motorului.

Ce este un test de compresie?

Ce este un test de compresie?

Un test de compresie va dezvalui starea pieselor motorului masinii, astfel vom sti ce piese trebuie schimbate si care inca sunt in stare buna.

Care este diferenta dintre anvelopele de rezerva si cele normale?

Care este diferenta dintre anvelopele de rezerva si cele normale?

Anvelopa de rezerva are o inaltime si o latime in general diferita, roata sau janta este fabricata din material usor.

Care este diferenta intre discurile de frana striate si cele perforate?

Care este diferenta intre discurile de frana striate si cele perforate?

Cand trebuie sa schimbi discurile de frana ale masinii? Cum se comporta franele cand se incing?

Ce este OBD2?

Ce este OBD2?

Probabil ati vazut in bordul masinii un martor luminos aprins. Acest lucru va informeaza ca exista o problema. Daca mergeti la un mecanic, acesta va folosi un scaner OBD2.

Care este cel mai indicat tip de ulei de motor pentru masina ta?

Care este cel mai indicat tip de ulei de motor pentru masina ta?

In alegerea uleiului de motor potrivit trebuie sa tii cont de mai multe aspecte. In acest articol noi iti vom oferi niste ponturi.

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?