Ce este sistemul VTEC de la Honda?

Ce este sistemul VTEC de la Honda?

Daca te aflii aici, cu siguranta stii ca motorul masinii tale are doua tipuri de supape. Supape de evacuare si supape de admisie, amplasata in chiulasa motorului.

Pe langa asta suntem convinsi ca stii ca aceste supape sunt controlate de arborele cu came. Camele actioneaza tachetii care inchid si deschid supapele.

Forma camelor de pe arborele cu came este foarte importanta cand vine vorba de perfomantele motorului in anumite turatii.

Haideti sa facem un joc de imaginatie ca sa aflam ce face mai exact sistemul Vtec si cu ce ajuta motorul masinii. Sa ne imaginam ca motorul masinii merge cu 10 turatii pe minut, in acest caz pistonului i-ar lua cateva secunde bune sa completeze un ciclu de 4 timpi.

Desi este imposibil ca motorul sa se invarta atat de incet si in acelasi timp sa si functioneze, exageram un pic pentru a intelege ce fac supapele.

Ele sunt actionate de arborele cu came si in mod normal, atunci cand pistonul se deplaseaza in jos in interiorul cilindrului, supapa de evacuare este deschisa si permite gazelor de evacuare sa iasa din cilindru.

Unde apare problema? Pe hartie totul este simplu, insa atunci cand motorul se invarte cu 4.000 de rotatii pe minut, arborele cu came nu mai functioneaza la fel de bine ca in exemplul nostru cu 10 rotatii pe minut.

De ce asta? Pentru ca la 4.000 de rotatii pe minut, supapele se deschid si inchid de 2.000 de ori pe minut, asta inseamna de aproape 4 ori pe secunda. Atunci cand supapa de admisie se deschide la inceputul timpului de admisie al motorului, se pare ca pistonul intampina ceva probleme cand vine vorba de a lasa aerul sa intre in interiorul cilindrului intr-un timp atat de scurt ( o fractiune de secunda ).

Asa ca, cu cat turatia motorului creste, o sa iti doresti ca supapa de admisie sa se deschida inainte de a incepe procesul efectiv de admisie, practic ea se va deschide direct in timpul de evacuare, astfel sa ii permita pistonului sa traga aer in timp ce se deplaseaza in jos si gazele arse sunt eliminate.

Astfel, aerul intra singur, pe toata perioada de admisie, in timp ce pistonul transmite energia arborelui cotit. Cam asta este ideea in mare. Pentru performante imbunatatite, la turatii mici, supapele trebuie sa se deschida/inchida diferit fata de cazul in care motorul se invarte la turatii mai mai.

Daca constructorul alege un arbore cu came bun pentru turatii joase, vei avea probleme cand masina este turata mai mult, si daca alege un arbore bun pentru turatii inalte, vei avea probleme la turatii mici, inclusiv motorul poate sa nu mai porneasca.

Ce inseamna VTEC? VTEC vine de la Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Este practic un sistem mecanic si electronic care permite motorului sa aiba practic mai multi arbori cu came.

In timp ce motorul ruleaza pe diferite plaje de turatii, calculatorul masinii poate activa tachetii care alterneaza si poate schimba timingul arborelui cu came. In acest fel, motorul poate obtine performantele optime atat la turatii joase cat si la turatii inalte.

Un sistem similar insa cu mai putina electronica apare si la grupul VAG, in cadrul motoarelor TSI, TFSI.

Sursa foto: youwheel.com, autothunder.blogspot.com, hagerty.com

Citeste si...
Motorul masinii nu mai porneste?
Motorul masinii nu mai porneste?

Imagineaza-ti ca este dimineata si te grabesti inspre lucru deoarece ai o intalnire importanta. Totul merge perfect pana in moment...

Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI
Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI

Acest motor este motorul turbo diesel de 2,5 litri cu 5 cilindri, cu sistem de injectie a pompei. Viata sa a inceput in 1989. Moto...

Motorul VW 2.5 litri TDI PD
Motorul VW 2.5 litri TDI PD

Modelul 2.5 R5 TDI PD este urmatoarea generatie de motor diesel de 2,5 litri in linie dupa modelul 2.5 R5 TDI. Motorul a salvat di...

Motorul Volkswagen Audi 2.7 V6 TDI
Motorul Volkswagen Audi 2.7 V6 TDI

Motorul V6 TDI de 2,7 litri este o versiune mai mica a motorului TDI de 3,0 litri. Acest motor a fost dezvoltat de Audi, dar a fos...