Unghi mort? Cum sa-l verifici si sa scapi de probleme.

Unghi mort? Cum sa-l verifici si sa scapi de probleme.

Una dintre cele mai importante lectii pe care le vom invata la un curs de condus defensiv este cum sa acordam atentia necesara soferilor care se deplaseaza in unghiul mort al masinii noastre. Cu cat traficul este mai aglomerat, cu atat este mai posibil sa ne intalnim cu aceasta situatie mai des, asa incat ar fi bine sa stim cum sa procedam.


In cele ce urmeaza va vom explica cum sa identificati unghiurile moarte ale autoturismului si cum sa procedati cand soferul din spatele dumneavoastra sta prea aproape de autoturism. De asemenea, in acelasi timp este foarte important ca nici noi sa nu facem aceasta greseala si sa conducem in unghiul mort al altui sofer pentru a ne asigura ca ne aflam in siguranta.

In primul rand, trebuie sa stim ca punctele moarte sunt diferite in functie de fiecare autoturism, de marimea acestuia si de forma oglinzilor. In definitie, punctul sau unghiul mort este zona din imediata apropiere a masinii, care nu poate fi observata in mod direct de catre sofer, indiferent de oglinda pe care acesta o utilizeaza. In momentul in care un autoturism se afla in acest punct nu il vom putea vedea, iar in cazul celui mai mic viraj vom produce rapid o coliziune.

Punctele moarte apar din doua motive: oglinda nu poate efectiv sa acopere toata zona inconjuratoare a masinii si unele elemente blocheaza vizibilitatea soferului. In primul caz este usor de inteles ca nu exista nici o oglinda care sa ne permita sa vedem in orice unghi, indiferent de cat de bine am reglat-o.

In cea de a doua situatie, stalpii parbrizului, stalpii laterali sau alte elemente din interiorul masinii pot reduce oarecum vizibilitatea, dar nici nu putem sa ii inlaturam ca sa o imbunatatim. Orice obiect sau persoana care se va afla intr-un punct mort nu va fi putea fi vazuta de catre sofer.

Pe langa faptul ca punctul/unghiul mort este foarte periculos daca un autoturism ne preseaza din spate si nu putem sa il vedem in oglinda, in momentul in care soferul doreste sa verifice si punctele moarte va fi necesar sa isi schimbe pozitia obisnuita, asa incat unghiul de privire in oglinda sa fie diferit si sa poata acoperi si acele zone. In aceste momente, soferul se va afla in pozitii neobisnuite si nu va putea controla masina corespunzator, ceea ce va creste riscul de accident.

Chiar daca unghiurile moarte nu pot fi eliminate definitiv, exista anumiti pasi pe care ii puteti face pentru a va asigura ca aveti o vizibilitate cat mai buna in jurul autoturismului. In primul rand, trebuie sa ne asiguram ca avem o vizibilitate buna in permanenta asupra drumului folosind oglinzile noastre.

Pe cat posibil, vom evita plasarea de bagaje care sa ne impiedice sa vedem prin luneta, iar in ceea ce priveste oglinzile laterale ne vor asigura mereu ca sunt curate pentru a putea fi utilizate la nivel maxim. Cel de-al doilea sfat foarte important este sa verificam in permanenta daca oglinzile si scaunul autovehiculului sunt setate corect.

In cazul in care suntem singurul sofer nu ar trebui ca acestea sa isi modifice pozitia, dar daca exista mai multe persoane intr-o familie care conduc aceeasi masina, pozitionarea corecta a scaunului si reglarea oglinzilor este esentiala pentru a reduce semnificativ unghiurile moarte. Atunci cand reusim sa reglam oglinzile in asa fel incat sa vedem macar o mica parte din masina, motocicleta sau pietonul din spatele nostru, vom fi in siguranta si vom sti cum sa procedam ca sa evitam orice fel de accident.

In mod normal, operatiunile ar trebui sa se desfasoare dupa cum urmeaza: se regleaza scaunul la distanta si inaltimea dorita, se regleaza oglinda retrovizoare asa incat sa acopere complet luneta si sa ofere o vedere clara la distanta, dupa care se regleaza oglinzile laterale, asa incat de pe pozitia soferului sa vedem o mica parte din spatele autovehiculului noastre, iar in rest doar drumul.

Mare atentia la oglinzile laterale, acestea trebuie reglate avand in vedere pozitia pe care o are soferul pe scaun atunci cand conduce pentru a avea vizibilitatea corect, deoarece se poate sa avem tendinta de a schimba pozitia noastra cand reglam oglinzile, fata de cea pe care o avem cand suntem cu mainile pe volan.

Exista autoturisme noi care au un nivel de tehnologizare foarte ridicat si care sunt echipate cu senzori laterali sau cu camere de bord care ne vor indica prezenta unui obiect intr-un unghi mort al autoturismului.

Cu toate ca sunt de ajutor pentru sofer, va sfatuim sa va folositi si simturile si sa verificati oglinda cu atentie inainte de a vira, fara sa va bazati in totalitate pe un senzor, care daca este acoperit de murdarie nu mai functioneaza corect.

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...