25 de sfaturi sa conduci o masina cu cutie manuala ca un Profesionist

25 de sfaturi sa conduci o masina cu cutie manuala ca un Profesionist

Va fi un articol teribil de lung pentru cei care nu suporta reclamele, asa ca trecem peste descrieri de genul: ce este cutia manuala, cum sa folosesti ambreiajul, diferente intre manuala si automata, etc. In acest articol vom analiza 25 de sfaturi care noi credem ca va vor ajuta sa deveniti soferi de masina cu cutie manuala, mai buni.

Nu tura masina pe loc, in limitare

Suna bine daca ai si motorul care trebuie, dar crezi ca ajuta cu ceva masina? Motoarele sunt gandite sa lucreze in sarcina. Sa ambalezi motorul pe loc, la turatie maxima, fara sa transmita un gram de putere catre roti, nu va face altceva decat sa consume carburant si sa iti afecteze piesele interne, fara niciun motiv evident.

Renunta la a face asta.

Nu mai sta la Rosu in treapta

Ok. Si noi o facem si multi altii ca noi. Stim ca urmeaza verde, calcam ambreiajul, bagam in treapta 1 si asteptam, ba chiar ne mai si jucam cu masina inainte inapoi dand un pic drumul la ambreiaj si dupa calcandu-l la loc. Nu e ok pentru masina si mai ales pentru ambreiaj.

Recunoastem ca poate fi fun dar ambreiajul nu va fi fericit daca va sta zilnic minute bune apasat, fara motiv.

Nu mai sta cu mana pe schimbator

Nu mai folosi schimbatorul de viteze ca si cotiera. Cand stai cu mana pe schimbator pui presiune inutila pe cutie. Nu mai fa asta.

Nu forta masina sa intre in treapta

Stii caraitul ala enervant cand nu apesi ambreaiajul pana la capat? Nu e neaparat ok pentru cutie. Daca trebuie sa fortezi masina sa intre in orice treapta, sanse mari ca placa de ambreiaj sa fie dusa. Urmareste cursa pedalei, vezi daca ti se pare diferita fata de inainte. Dar orice ar fi, daca in orice treapta te chinui sa schimbi viteza sau sa o selectezi, trebuie sa verifici ambreiajul in primul rand. Nu merge mult asa sau daunele pot fi majore.

Nu parca masina pe liber

Cred ca asa am invatat toti la scoala, ca e mai usor sa lasi masina pe liber, sa tragi frana de mana si cand ai nevoie sa o pornesti esti sigur ca nu o sa iti moara motorul daca nu calci ambreiajul.

Parcheaza masina in treapta 1 sau marsarier pentru ca cele doua trepte au cel mai mare raport din cutie si in caz ca iti cedeaza franele, masina nu se va misca. Fa asta mai ales daca parchezi masina in panta, oricat de abrupta ar fi.

Nu schimba agresiv, nu da drumul la ambreiaj din pod

Stim ca in filme se arata forfecari intre pedale la miimi de secunde, dar noi nu cred ca avem bugetele lor de reparatie, asa ca nu schimba atat de tare incat sa simti cum abreiajul se loveste puternic de volant.

Sincronizeaza pedala de ambreiaj cu pedala de acceleratie

Ai observat uneori ca toata masina este bruscata si simti un soc de parca ai lovit ceva? Asta se intampla cand schimbi fara sa accelerezi deloc. Cel mai frecvent se intampla asta cand treci din treapta 1 in treapta 2.

Cand ai dubii, treci in treapta superioara

Treptele superioare ofera putere mai putina. Acesta este un sfat util mai ales cand conduci o masina manuala pe care nu ai mai condus-o niciodata si nu stii exact in ce treapta trebuie mers la diferite viteze. Decat sa mergi cu ea in 4000 de turatii constant, mai sigur este sa stai in treapta mai mare.

Tu ai de ales, a 3-a in limitare, sau a 4-a in turatii normale de rulare.

Limitarea este daunatoare pentru masina

Ca tot vorbeam de limitare, atunci cand turometrul ajunge pe rosu, acela este un loc daunator si pentru motor dar si pentru cutie. Zona rosie evidentieaza turatiile unde motorul nu se simte deloc confortabil, este zona unde el ruleaza la maxim, daca treci de ea orice motor ar exploda destul de repede din cauza zecilor de piese aflate in miscare.

Nu da masina pe liber cand te apropii de un STOP

Acesta este un obicei gresit si de multe ori se invata direct din scoala de soferi. Sa dai masina pe liber cand te apropii de semafor, de un stop, sau chiar in afara localitatii cand cobori o rampa. In primul rand masina consuma mai mult pe liber decat daca ai lasa-o in treapta si ai lua piciorul de pe pedala de acceleratie si in al doilea rand este extrem de periculos sa fi cu masina pe liber daca ai nevoie intr-o situatie de urgenta sa accelerezi, mai ales cand ai lasat-o sa curga de la 80 la 20 de km/h, o sa iti ia cateva secunde sa decizi care e treapta corecta si sa reactionezi pentru a evita pericolul.

Foloseste frane de motor

Considera franele de motor ca fiind un lucru necesar. Exerseaza pana franele tale de motor nu smucesc masina si nici nu duc turatiile in zona rosie a turometrului de fiecare data.

Evita treapta 1 cand faci frane de motor

Treapta 1 si marsarierul au cel mai mare raport din cutia de viteze. Pe langa riscul de a afecta ambreiajul sau cutia, daca nu faci frana de motor corect toata masina o sa fie bruscata. Astfel cand faci frana de motor opreste-te la treapta 2.

Intelege cum functioneaza marsarierul

Lasa masina sa se opreasca din miscare inainte de a pleca in marsarier, nu rula la turatie maxima cand dai cu spatele si nu uita sa folosesti si pedala de acceleratie atunci cand vrei sa dai cu spatele, la fel ca la o plecare de pe loc cu treapta 1.

Foloseste frana de mana cand faci plecari din panta

Pentru a nu forta ambreiajul, pentru ca in cele mai multe cazuri il vei patina daca din panta pleci direct din ambreiaj si acceleratie, adauga si frana de mana pe lista de ingrediente pentru o plecare perfecta din panta. Lasa frana de mana incet jos cand simti ca ambreiajul a plecat si masina da sa plece dar frana este cea care tine acum masina pe loc.

Condu relaxat

Felul in care selectezi treptele, folosesti ambreiajul, apesi pe frana, turezi motorul trebuie sa fie facut intr-o maniera relaxata. E usor sa luam sindromul “Fast and Furious”, dar cum am zis si mai sus, nu aveti bugetele lor de reparatie.

Nu e nimic cool in a bombarda transmisia masinii si in a merge numai in limitare cu masina.

Incearca sa mergi cat mai putin in treapta 1

Cum am zis ca nu e ok sa faci frana de motor in treapta 1, iti recomandam sa folosesti treapta doar pentru a pleca de pe loc. Inclusiv in coloane care se misca cu 5 la ora, pleaca de pe loc si mai bine dai masina pe liber urmatorii 20 de metri, decat sa parcurgi toata distanta in trepta 1 la 20 de km/h.

Retrogradeaza pentru a accelera

Noi credem ca orice depasire corecta se face de la peste 3000 de rotatii pe minut la benzina si de la 2500 la diesel. Pregateste turatiile dinainte de depasire, prin retrogradarea treptei de viteza. Ca tot vorbeam de “Fast and Furious”, masinile trebuie sa ruleze intr-o plaja de turatie unde se simt cel mai confortabil.

Nu tine piciorul pe pedala de ambreiaj cand nu schimbi treptele

Nu folosi pedala ca suport pentru picior, vei uza prematur sistemul si va trebui sa schimbi mai des kitul de ambreiaj.

Nu mai accelera inutil

Cand stii ca trebuie sa opresti la 300 de metri mai in fata si urmeaza sa bagi masina in treapta 1, nu o mai accelera in blana in a 2-a. Condu preventiv, relaxat cum am zis si mai sus, mai ales daca cunosti traseul.

Nu uita, toate masinile sunt diferite

Cu cat prinzi mai multa experienta cu atat vei avea o mare falsa mai mare despre skill-urile tale de sofer. Te obisnuiesti cu masina ta dar nu toate sunt la fel. Imagineaza-ti sa treci de pe Logan 1.5 DCI manual, pe Ford Focus RS manual cu placi ceramice de ambreiaj, crezi ca ti se va opri motorul la plecarea de pe loc?

Apasa pedala de ambreiaj pana la capat

Nu calca ambreiajul doar jumate. El trebuie decuplat complet de pe volant inainte de a se schimba treapta. Cu cat faci asta mai gresit, cu atat mai repede va trebui inlocuit.

Simte-te liber sa sari peste trepte

A trebui sa pleci un pic mai tare de la semafor si ai ajuns la 5.000 de turatii pe minut in treapta 1? Poti sari direct in a 3-a pentru a reduce turatiile, nu trebuie neaparat sa iei fiecare treapta la rand, la fel si atunci cand faci frane de motor. Tot secretul e sa fi atent la turatiile motorului.

Nu mai fa 10 lucruri diferite la volan

Poti fi tentat sa faci mai multe lucruri in acelasi timp, mai ales in oras, cand stai in coloana.

Citeste si...
Masina miroase ciudat?
Masina miroase ciudat?

De cate ori resimtim un miros neplacut sau ciudat in masina este cazul sa ne gandim la aparitia unei posibile defectiuni. Cei care...

Masina pierde lichid de frana?
Masina pierde lichid de frana?

Un vehicul nu poate fi condus fara frane care nu functioneaza corect. In cazul in care sistemul dumneavoastra de franare ar avea d...

Masina scoate zgomote si vibratii la franare
Masina scoate zgomote si vibratii la franare

Sistemele hidraulice sunt folosite pentru a asigura functionalitatea franelor vehiculelor. Fiecare roata a unui vehicul va avea in...

Masina ta nu porneste la prima cheie?
Masina ta nu porneste la prima cheie?

In momentul in care pui cheia in contactul masinii cu scopul de a porni masina, ce se intampla este ca imediat in acest proces, se...