6 trucuri esentiale pentru a putea circula pe zapada sau gheata

6 trucuri esentiale pentru a putea circula pe zapada sau gheata

O data cu scaderea drastica a temperaturii, iarna isi face simtita prezenta prin lapovita, ninsoare si, nu in ultimul rand, prin gheata si poleiul de care se tem toti soferii.

Poate ca unii conducatori auto au invatat cum trebuie sa reactioneze in orice situatie neprevazuta datorita unor experiente din trecut sau a informatiilor dobandite pe parcurs. Din pacate, insa, nu toti soferii stiu ce au de facut atunci cand carosabilul este inghetat sau cand trebuie sa circule pe zapada.

 

Haideti sa vedem cateva trucuri esentiale pentru a putea circula pe zapada sau gheata:

 

Montati anvelopele de iarna la timp

Conform Ordonantei de Guvern nr. 5/2011, toate autovehiculele trebuie sa aiba montate anvelope de iarna atunci cand se deplaseaza pe drumuri acoperite cu gheata, zapada sau polei. Legea nu specifica, insa, o anumita perioada a anului, dar soferii care nu tin cont de acest aspect risca amenzi.

In cazul in care totusi va intrebati cand este cel mai bine sa schimbati anvelopele in cazul in care nu a nins inca sau nu mergeti la munte, aveti aici raspunsul: atunci cand termometrul arata mai putin de 7 grade Celsius.

Producatorii de anvelope ofera si explicatia: fiecare cauciuc de vara are in compozitia sa un material specific care se intareste la temperaturi scazute, pierzandu-se astfel aderenta. In plus, cauciucul de iarna este confectionat dintr-un material mai moale, care isi poate pastra elasticitatea chiar si la temperaturi foarte scazute.

 

In plus, ar fi indicat sa aveti in portbagaj, in permanenta, un set de lanturi pentru a le putea monta la nevoie.

 

Important: o data cu venirea caldurii, anvelopele de iarna trebuie schimbate cu cele de vara cat mai repede. Nefiind create pentru a rezista la temperaturi ridicate, acestea se vor uza foarte repede. De asemenea, fiind prea elastice, nu ofera aderenta necesara in viraje sau la franarea brusca.

 

Citeste si despre: montajul anvelopelor de iarna

 

 

Evitati deplasarile daca nu sunt urgente

In cazul unor conditii de vreme severe (viscol puternic, ploaie inghetata, ninsoare abundenta sau polei), este de preferat sa evitati orice deplasare cu masina. Daca vizibilitatea este redusa, iar carosabilul este acoperit de un strat gros de zapada sau polei, sansele de a putea evita un accident scad drastic.

 

In general, daca nu aveti urgente medicale sau nu trebuie sa mergeti la serviciu cu masina, ar fi indicat sa o protejati lasand-o in parcare. Cu cat sunt mai putine masini pe strada, cu atat scad sansele unor evenimente nefericite. 

 

 

Conduceti incet si precaut

Este foarte important sa nu bruscati in nici un fel masina atunci cand soseaua este acoperita de zapada, gheata sau polei. In primul rand, este bine sa:

 

Accelerati usor pentru a putea pleca de pe loc

Sa nu rotiti de volan stanga sau dreapta rapid pentru a evita un posibil derapaj 

Sa franati progresiv pentru a evita blocarea rotilor si alunecarea

Sa aprindeti farurile si pe timpul zilei, ca o masura de siguranta in plus

 

Tineti cont ca, indiferent de cat de bune sunt anvelopele de iarna, acestea nu au aderenta pe zapada inghetata, gheata sau polei. Imaginati-va ca aveti un pahar cu apa pe bord pe care nu trebuie sa il varsati, astfel veti putea conduce masina incet si cu multa precautie.

 

In aceasta situatie  anticiparea si concentrarea sunt foarte importante. Urmariti orice este in jur si ganditi-va la ce aveti de facut in fiecare situatie. Pastrati o distanta dubla sau chiar tripla (mai ales pe gheata) fata de masina din fata pentru a avea timp si spatiu destul de franare.

 

 

Invatati sa controlati masina atunci cand derapeaza

Orice sofer va trece, la un moment dat, prin experienta unui derapaj pe zapada sau gheata. Acest lucru se poate intampla foarte usor atunci cand se accelereaza, se ia un viraj sau se franeaza brusc. Este de preferat sa invatati cum trebuie reactionat in situatia in care anvelopele au pierdut aderenta, iar masina intra in derapaj. Iata cateva sfaturi utile:

 

In primul rand, este foarte important sa incercati sa va pastrati calmul atunci cand simtiti ca masina incepe sa derapeze. Panica va inrautati situatia

Luati piciorul din acceleratie usor si invartiti incet de volan spre directia in care mergeati. Incepeti sa accelerati din nou doar in momentul in care masina s-a redresat.

In cazul in care doriti sa virati, dar masina continua sa mearga inainte, cea mai buna solutie este sa nu mai accelerati si sa franati usor (doar daca este cazul) in timp ce manevrati volanul

Atunci cand zapada de pe carosabil incepe sa se topeasca, poate interveni fenomenul de acvaplanare. In acest caz, trebuie sa ridicati usor piciorul din acceleratie sau chiar sa nu mai accelerati deloc daca este cazul

 

 

Evitati utilizarea pilotului automat

La drum lung, mai ales pe autostrada, folosirea pilotului automat poate fi o varianta extrem de relaxanta. Din pacate insa, pe timp de iarna, acest sistem impiedica soferul sa aiba control complet asupra vehiculului. Este adevarat faptul ca pilotul automat poate fi deconectat, dar pana se intampla acest lucru, poate fi deja prea tarziu. 

 

Citeste si despre: avantajele si dezavantajele pilotului automat

 

 

Evaluati in mod constant aderenta anvelopelor

In mod normal, automobilele sunt echipate cu sisteme de control al tractiunii (TCS), stabilitatii (ESC) si anti-blocare la franare (ABS). Chiar daca acestea exista si sunt perfect functionale, este bine totusi sa aflati care este starea carosabilului si aderenta anvelopelor atunci cand porniti la drum.

 

Atunci cand conduceti pe un drum drept, asigurati-va ca nu este nici o alta masina in spate si franati putin mai brusc timp de 2 secunde. In acest caz exista doua variante:

 

Daca pedala de frana se intareste si vibreaza, de cum apasati pedala de frana, dar masina nu decelereaza, inseamna ca pe carosabil este polei sau gheata, iar anvelopele nu au aderenta. Aici exista un risc mare de derapaj 

Atunci cand masina decelereaza, iar ABS-ul intra in functiune mai greu, anvelopele vor avea aderenta suficienta pentru a putea circula fara probleme pe acea portiune de drum

 

Condusul pe timp de iarna poate reprezenta o adevarata provocare pentru unii soferi. Din acest motiv este foarte important sa aveti grija ca automobilul sa fie in perfecta stare de functionare si dotat cu anvelope de iarna cat mai bune.

In plus, trebuie sa aveti in vedere si modalitatile in care trebuie sa reactionati la fiecare situatie neprevazuta care apare pe parcurs.

 

Citeste si despre: cum sa pregatiti masina pentru iarna

 

 

Sursa foto: mjholtzmanlab.com, arnoldclark.com, delhinewsrecord.com, auto.howstuffworks.com, carthrottle.com, cars.ro, asiguropedia.ro

 

Articole similare

Cod eroare OBD2 P0332

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de detonatie - Bancul 2, senzorul 2 - tensiune scazuta.

Influenteaza vascozitatea uleiului de motor filtrul de ulei?

Iata cateva instructiuni generale pentru potrivirea filtrului de ulei corespunzator cu vascozitatea corecta a uleiului.

Cod eroare OBD2 P0606

Acest cod se refera la eroarea procesorului modulului PCM.

Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI

Acest motor este motorul turbo diesel de 2,5 litri cu 5 cilindri, cu sistem de injectie a pompei. Viata sa a inceput in 1989.

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.