Cat trebuie sa lasi un motor diesel sa se incalzeasca?

Cat trebuie sa lasi un motor diesel sa se incalzeasca?

Trebuie sa stim cum sa ne comportam cu motorul nostru, atat vara cand temperaturile sunt foarte ridicate si motorul se poate supraincalzi, cat si iarna cand acesta se incalzeste mult mai greu. In cazul in care vom respecta cativa pasi simpli vom asigura o durata de viata a pieselor din angrenajul motorului mai lunga si acesta va functiona la performante maxime mereu.

In cele ce urmeaza in acest articol ne vom concentra pe cateva sfaturi despre cum puteti sa va asigurati ca motorul dumneavoastra diesel va porni si va functiona eficient si fara nici o problema chiar si atunci cand vremea se va raci puternic.

Acordati timp motorului pentru a se incalzi

Este foarte important ca atunci cand dorim sa utilizam autoturismul nostru cu motor diesel in timpul anotimpului rece sa ne asiguram ca asteptam destul timp pentru ca acesta sa se incalzeasca inainte de a pleca la drum, mai ales daca nu tinem masina intr-un garaj peste iarna.

In cazul in care nu lasati motorul sa se incalzeaca inainte de a conduce, il veti supune pe acesta la un efort mult mai mare decat in mod normal, ceea ce va duce la un nivel ridicat de uzura in timp, iar problemele vor aparea mult mai rapid. Durata de timp pentru care trebuie sa lasam motorul pornit pentru ca acesta sa se incalzeasca depinde foarte mult de temperaturile de afara si poate fi intre 5 si 15 minute.

Nu exista o regula clara, dar daca temperatura este sub -15 grade celsius va recomandam sa lasati motorul macar 10 minute pentru a se incalzi, daca este sub -5 grade macar 7 minute, iar atunci cand este sub 5 grade macar 5 minute. Acest timp de asteptare este foarte important pentru a permite cresterea temperaturii in camera de ardere a motorului, astfel incat aceasta sa ajunga la 90 de grade celsius.

Chiar daca va ganditi ca in acest fel masina dumneavoastra va consuma mai mult combustibil si veti avea mai mult de platit, trebuie sa stiti ca un motor care sta pe loc consuma mai putin, decat atunci cand conducem masina cu motorul rece, performantele acestuia sunt mult mai bune la cald si durat de viata a pieselor din angrenajul motorului creste considerabil.

Luati in considerare toate modalitatile de incalzire a motorului diesel

Trebuie sa avem in vedere ca in perioadele foarte reci ale anului, cand temperaturile scad foarte mult, exista posibilitatea ca motorul dumneavoastra sa aiba nevoie de ajutor suplimentar pentru a se incalzi corespunzator si a functiona optim la temperatura necesara. Mai ales daca vorbim despre camioanele diesel, dar si alte masini cu motoarele mari diesel, acestea vin cu blocuri de incalzire incorporate pentru a mentine motorul la o temperatura ridicata peste noapte.

Astfel, motorul va fi mult mai usor de pornit si va necesita un timp mult mai scurt de incalzire inainte de a putea circula cu masina. Blocurile de incalzire sunt foarte usor de instalat si pe masinile uzuale si simplu de utilizat. Tot ce trebuie sa faceti este sa conectati cablul de incalzire cu ajutorul unui prelungitor de dimensiuni adecvate si sa conectati acest cablu la o sursa de curent trifazic care sa poate suporta tensiunea incalzitorului.

O alta modalitate eficienta prin care puteti sa incalziti motorul atunci cand nu aveti acces la o sursa de curent trifazic este utilizarea unui incalzitor de lichid de racire pe motorina, care contribuie cu o incalzire suplimentara asupra motorului si a fluidelor care circula in acesta. Deoarece acest tip de incalzitoare nu au nevoie de acces la o sursa de curent, acestea pot fi folosite mult mai usor, indiferent de locul in care ne aflam.

Este foarte important ca bujiile incandescente sa fie in stare perfecta de functionare si sa le verificam gradul de uzura constant, deoarece aceste dispozitive de incalzire sunt foarte utile atunci cand se incearca pornirea motoarelor diesel reci si realizarea corecta a procesului de aprindere depinde in mod direct de buna functionare a acestora.

In cazul in care ati identificat ca motorul prezinta probleme la pornire atunci cand este rece si ati apelat la diferite modalitati de incalzire a acestuia, dar motorul prezinta in continuare probleme sau nu se porneste corespunzator, trebuie sa verificati starea de uzura si nivelul de functionare al bateriei dumneavoastra.

Bateriile unui automobil pierd cel putin 30-35% din capacitatea electrica a acestora in sezonul rece si pot pierde chiar si peste 50% atunci cand temperaturile sunt sub -15 grade celsius. Mentinerea bateriei calde poate fi o posibilitate foarte simpla prin care sa ajutam la pornirea motorului in perioada rece si se poate realiza usor cu ajutorul unui incalzitor de tip plita fierbinte sau o patura cu caldura incorporata. In cazul in care utilizam o plita de incalzire aceasta se monteaza sub baterie, iar daca folosim o patura cu fire electrice in ea vom incerca sa infasuram patura in jurul bateriei.

Ocupati-va de combustibilul inghetat

In cazul in care temperaturile sunt foarte scazute, motorina din rezervorul dumneavoastra poate ingheta destul de usor, mai ales daca nu este de calitate premium. In situatia neplacuta in care patiti acest lucru, va trebui sa incalziti combustibilul pentru a il dezgheta, sa goliti complet rezervorul, sa schimbati filtrul de motorina, dupa care sa alimentati din nou, proces care va fi destul de costisitor.

In cazul in care nu doriti sa alimentati cu motorina premium, puteti la fel de bine sa adaugati peste motorina standard un aditiv de combustibil, care va reduce considerabil riscul de inghet cand temperaturile scad si va avea si alte beneficii asupra pieselor din angrenajul motorului si a bunei functionari a acestuia. In cazul in care nu respectati acesti pasi, puteti ajunge pana in faza in care combustibilul inghetat va bloca pompa de injectie si acest lucru poate sa distruga motorul, daune economice fiind foarte mari.

Asigurati-va ca motorul este intr-o zona calda pe perioada anotimpului rece

In cazul in care este posibil, recomandam sa pastrati intotdeauna masina intr-o zona care sa ofere conditii de temperatura si mediu optime, atat pentru buna functionare a motorului, cat si pentru a prelungi durata de viata a altor piese din angrenaj. Cel mai indicat ar fi sa pastram masina intr-o zona in care nu este expusa la zapada, gheata sau ploaie, iar daca se poate ca acest loc sa fie si incalzit cu atat mai bine.

Daca reusim sa mentinem motorul diesel departe de intemperii si la o temperatura ridicata, acesta va porni mult mai usor, va avea nevoie de foarte putin timp pentru a se incalzi si va functiona la nivel ridicat pentru foarte mult timp.

Asigurati-va ca rezervorul de combustibil este mereu plin

In cazul in care obisnuim sa mergem foarte des cu rezervorul de combustibil gol, trebuie sa stim ca uneori se poate forma condens in interiorul acestuia atunci cand temperaturile exterioare scad. Pe masura ce aerul devine si mai rece pe parcursul noptii, condensul creat in rezervor va ingheta foarte rapid si va crea exact aceleasi probleme ca si in cazul in care combustibilul este gelificat sau inghetat.

Atunci cand ne asiguram ca rezervorul este mereu plin, reducem la minim spatiul gol din acesta, iar in acest fel ne asiguram ca sansele de a se forma condens se reduc considerabil. Mai mult, in cazul in care adaugam aditivi speciali ne vom asigura ca nu vom avea niciodata aceasta problema.

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...