Ce faci daca motorul se supraincalzeste?

Ce faci daca motorul se supraincalzeste?

Exista diferite motive pentru care motorul unui autoturism se supraincalzeste. Nivelul de temperatura si presiune din interiorul camerei de ardere este foarte mare, asa incat este ceva normal ca motorul sa fie tinut la o temperatura ridicata. Cu toate acestea, lichidul de racire si uleiul de motor au rolul de a nu permite supraincalzirea acestuia, iar atunci cand aceasta are loc pot sa apara probleme.

Chiar daca cel mai frecvent motiv al supraincalziri este atunci cand am condus masina pentru foarte mult timp fara oprire, acesta nu este singurul. Alte motive des intalnite sunt lipsa lichidului de racire, contaminarea uleiului de motor, defectarea pompei de apa sau blocarea radiatorului masinii. In acest articol vom discuta despre modul in care trebuie sa procedati cand motorul se supraincalzeste.

La fel ca si in cazul oricaror altor probleme ale unui autovehicul, computerul de bord ne va semnala in momentul in care temperatura motorului nu este cea optima. Masinile mai vechi au un indicator de temperatura montat in bord, in apropierea indicatorului de combustibil. In cazul masinilor mai moderne, citirea temperaturii se face electronic si computerul ne semnalizeaza imediat atunci cand temperatura este prea crescuta.

Daca sunteti atent si urmariti temperatura motorului in permanenta, puteti identifica si remedia orice problema in timp util. In caz contrar, este posibil sa realizati ca motorul masinii dumneavoastra se supraincalzeste doar atunci cand de sub capota incepe sa iasa abur, insotit de un miros de ars.

Cauze ale supraincalzirii motorului

Scurgerea lichidului de racire:

Lichidul de racire functioneaza in permanenta in cadrul unui circuit inchis. Atunci cand la nivelul sistemului de racire nu exista defectiuni, nivelul acestuia nu ar trebui sa scada. In momentul in care lichidul de racire ajunge sub minim, va confruntati fie cu o scurgere interna sau externa. Cea externa va fi foarte usor de observat, deoarece lichidul de racire are o culoare portocalie si un miros dulceag. De cealalta parte, scurgerile interne sunt mult mai greu de gasit si aveti nevoie de ajutor de specialitate.

Radiator infundat sau defect:

In cazul in care nu reusiti sa gasiti nici o scurgere, inseamna ca undeva pe parcursul circuitului de racire exista un blocaj. Fie unul dintre furtune este infundat sau radiatorul propriu zis nu mai functioneaza corespunzator. Chiar daca avem suficient lichid de racire, atunci cand acesta nu isi poate parcurge circuitul complet, motorul se va supraincalzi foarte usor.

Ulei de motor scazut sau contaminat:

Majoritatea soferilor stiu ca rolul principal al uleiului de motor este de a lubrifia corespunzator componentele metalice ale motorului. Cu toate acestea, uleiul de motor mai are un rol foarte important. Acesta participa in mod activ la reducerea temperaturii din camera de ardere a motorului. Atuci cand nivelul de ulei este scazut sau uleiul este contaminat, motorul se va supraincalzi usor.

Utilizarea unui lichid de racire gresit

Fiecare tip de autoturism necesita un lichid de racire diferit. In cazul in care nu stiti ce lichid se potriveste pentru masina dumneavoastra, puteti afla aceasta informatie din manualul de utilizare al autovehiculului. Atunci cand folositi un lichid de racire gresit acesta nu va putea realiza corect procesul de racire.

Supraincalzirea motorului poate fi o problema foarte periculoasa, care iti poate pune siguranta in pericol, dar care poate produce si pagube foarte importante asupra masinii. Atunci cand temperatura motorului creste, componentele acestuia se vor uza mult mai rapid, iar durata de viata a acestora va scadea vertiginos. Mai mult, puteti ajunge pana la incendierea motorului in cel mai sumbru scenariu.

Atunci cand va aflati in trafic si observati ca motorul se supraincalzeste, primul lucru pe care trebuie sa il faceti este sa va opriti imediat. Desigur, trebuie sa va opriti in conditii de siguranta, dar este important sa faceti acest lucru cat mai rapid. Deschideti capota si lasati masina sa se raceasca. Nu umblati la nici un alt capac, cum ar fi cel dela rezervorul de antigel, de ulei sau de la radiator, deoarece toate aceste lichide sunt sub o temperatura si presiune foarte ridicate.

Dupa ce ati asteptat cel putin 15-20 de minute si sunteti sigur ca motorul s-a racit, procedati la verificarea lichidelor. In cazul in care nivelul lichidului de racire este scazut, ca si solutie temporara puteti adauga apa, dar nu foarte multa. Daca lichidul de racire si uleiul sunt in regula, va trebui sa cautati scurgeri in sistemul de racire.

Dupa ce ati urmat toti acesti pasi, incercati sa conduceti din nou. In cazul in care problema a disparut, puteti ajunge la domiciliu dupa care sa vizitati un service auto. Pe de alta parte, daca motorul se supraincalzeste imediat, ar trebui sa opriti imediat si sa nu mai porniti masina. Cel mai bine in aceasta situatie este sa apelati la o platforma.

sursa foto: https://copperstartrans.com/

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...