Ce se intampla daca pui apa in radiator? Poti face asta in caz de urgenta?

Ce se intampla daca pui apa in radiator? Poti face asta in caz de urgenta?

Fiecare autoturism este echipat cu un radiator, care este partea integrata a sistemului de racire. Este esential ca aceasta componenta sa functioneze in mod corespuznator, pentru a putea conduce autovehiculul in siguranta. Atunci cand radiatorul nu raceste corespunzator sau prezinta scurgeri, motorul se va incalzi si nu vom putea continua sa conducem masina sau vom produce pagube foarte mari asupra angrenajului motor.

Rolul unui radiator este foarte simplu, dar esential. Lichidul de racire trece prin motor de unde preia o parte din temepratura rezultata in urma procesului de ardere al combustibilului. Din motor, antigelul ajunge in radiator, unde este racit, pentru a putea reface din nou ciclul de racire. In cazul in care la nivelul radiatorului exista scurgeri si lichidul se pierde sau nu se raceste corect, motorul se va supraincalzi.

Este indicat sa avem in permanenta o sticla cu antigel si una cu apa distilata in masina, pentru a putea face fata oricarei situatii neprevazute. Cu toate acestea, nu toti soferii procedeaza in acest fel. Avand in vedere ca este vara, temperaturile la care functioneaza motorul cresc mult mai rapid, asa incat este vital ca sistemul de racire sa functioneze corect.

In situatia in care din varii motive ramaneti fara lichid de racire, masina va indica acest lucru imediat prin aparitia unui martor luminos in bord. Daca va aflati in oras, nu ar trebui sa fie o problema sa conduceti cateva minute pana la cea mai apropiata benzinarie. Cu toate acestea, lucrurile stau cu totul altfel cand sunteti pe autostrada sau la munte, departe de cel mai apropiat magazin de piese auto sau benzinarie.

Astfel, va aflati intr-o situatie foarte complicata, in care trebuie sa decideti daca continuati sa conduceti fara antigel si riscati sa distrugeti motorul prin supraincalzirea acestuia sau va opriti si cautati alta solutie. Aveti totusi o optiune cu care sa imbunatatiti un pic situatia in care va aflati.

Cea mai simpla si la indemana solutie este sa umpleti sistemul de racire cu apa. Trebuie sa stiti ca apa nu va proteja motorul impotriva inghetului, la fel ca antigelul si va fierbe la o temperatura mult mai scazuta decat lichidul de racire, dar este o solutie de compromis acceptabila.

Dupa ce ati umplut rezervorul de antigel cu apa, continuati sa conduceti, dara fara a tura motorul si urmarind in permanenta temperatura acestuia. In momentul in care ajungeti in primul punct de unde puteti cumpara antigel, completati imediat cu acest lichid pentru a proteja motorul.

Este foarte important de stiut ca nu trebuie sa folositi apa in permanenta in loc de lichid de racire. Pe langa faptul ca aceasta nu are proprietatile fizico-chimice necesare pentru a raci motorul corect, poate produce pagube importante in angrenajul motorului. Daca folositi apa in loc de lichid de racire. componentele sistemului de racire se vor coroda, iar aparitia ruginei va ajunge sa afecteze apoi motorul masinii.

In momentul in care ati ajuns acasa sau intr-un oras unde aveti posibilitatea sa apelati la un service auto, ar trebui sa curatati imediat sistemul de racire. Cereti mecanicului sa indeparteze tot lichidul din radiator, sa spele corespunzator sistemul, dupa care sa completeze cu antigel nou. Retineti ca folosirea apei este doar o solutie de compromis.

Nu in ultimul rand, tineti minte ca nu este indicat sa folositi apa de la robinet in loc de antigel. In cadrul circuitului de racire au loc procese fizico-chimice complexe, prin care lichidul de racire isi schimba proprietatile pentru a raci motorul. Apa potabila nu este capabila sa treaca prin acest proces. Pe langa faptul ca apa de robinet contine calcar si alte minerale ce vor coroda motorul, aceasta nici nu va realiza racirea corespunzator.

Daca sunteti obligat sa turnati apa in sistemul de racire in conditii de urgenta, optati intotdeauna pentru folosirea apei distilate. Daca nu aveti la indemana astfel de apa, puteti folosi apa imbuteliata, iar apa de robinet este ultima optiune, in cazuri extreme.

In final, nu uitati ca atunci cand observati ca motorul s-a supraincalzit, trebuie sa opriti imediat masina pentru a nu produce pagube mai mari motorului dumneavoastra. Asteptati cat este necesar pentru ca motorul sa se raceasca si nu apelati la metode alternative, cum ar fi sa turnati apa pe motor, pentru ca acest lucru nu va raci motorul, ci doar va produce probleme suplimentare. Avand in vedere ca sistemul de racire functioneaza sub forma unui circuit inchis, nivelul de presiune si temperatura este unul foarte mare, asa incat nu trebuie sa deschideti niciodata rezervorul de antigel cat timp acesta este fierbinte.

sursa foto: https://vrom.ro/

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...