Cum se conduce corect motorul diesel in scopul evitarii defectarii premature a acestuia!

Cum se conduce corect motorul diesel in scopul evitarii defectarii premature a acestuia!

Modalitatea ideala de a conduce un autoturism diesel, in scopul evitarii uzurii premature a acestuia.

Este necesara incalzirea motorului inainte de a porni la drum?

Nu sunt multi cei care cunosc modalitatea corecta de a conduce o masina avand in dotare un motor care functioneaza cu motorina. Acest lucru se intampla si pentru ca masinile pe benzina functioneaza diferit de cele pe motorina, astfel ca insusirea unor reguli simple va va scuti, in timp, de nenumarate probleme.

Intai de toate, mentionam faptul ca turatia la care trebuie mentinut motorul este una dintre diferentele esentiale intre cele doua motoare la care am facut referire. In ceea ce priveste turbina diesel-ului, sfatuim conducatorii auto sa respecte cateva recomandari obligatorii, asa cum au fost ele prezentate punctual de cei de la adevarul.ro.

Astfel, „imediat dupa pornirea motorului, acesta nu trebuie turat (atunci cand este rece) macar 30 de secunde. – In mers, turatia trebuie mentinuta intre 2.000 si 3.000 de rotatii/minut.

Specialistii sustin ca peste 3.000 de rotatii nu este chiar sanatate curata pentru motor deoarece provoaca uzuri mari de la frecare si pericolul de overboust – presiune prea mare in partea rece a turbinei – adica compresorul – in cazul in care se defecteaza un sistem de siguranta numit Waste-gate. Turatia sub 1.750 rotatii/minut inseamna, insa, “moarte” curata“.

Motorul subturat face ca pe evacuare sa iasa fel de fel de funingini care infunda catalizatorul, se depun si blocheaza supapa de la EGR (un sistem de reducere a noxelor – oxizii de azot). Unii soferi anuleaza acest sistem prin scoaterea mufei, dar acest lucru inseamna alte probleme pentru motor, intrucat diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului – ECU – il are in vedere si trebuie resoftat.

De asemenea, mersul subturat distruge si transmisia si produce vibratii care distrug lagarele elastice ale motorului si ale sistemului de evacuare.

Mai mult, un alt sfat al specialistilor se refera la ce trebuie facut ulterior unui drum lung parcurs cu autoturismul. Astfel, motorul va trebui lasat sa ruleze in gol pentru aproximativ 1 minut, in acest mod racindu-se turbina si uleiul.

De asemenea, in cazul in care autoturismul nu este folosit frecvent, se recomanda ca acesta sa fie pornit la intervale regulate si asteptat aproximativ jumatate de minut pentru a se incalzi, urmand ca apoi sa fie turat la 2000 – 3000 de rotatii pentru alte 1 – 2 minute.

De asemenea, specialistii recomanda „folosirea cuplului motor si in functie de incarcatura sau drum. De exemplu in oras cu treapta a III-a de viteza, pe loc drept si singur in masina, se poate merge cu 1.800 de turatii. In schimb, cu 4 persoane, bagaje si in panta, se poate merge cu treapta a III-a si la 3.000 de rotatii sau mai mult“.

In ceea ce priveste motoarele care functioneaza pe baza de benzina, specialistii considera ca turatia motorului poate trece de 3000 de rotatii/minut. Atragem insa atentia asupra faptului ca turatia exagerata nu este absolut deloc recomandata, cu exceptia momentelor obligatorii (depasire sau panta). In toate celelalte momente, recomandarea ramane intre 2500 si 4000 de rotatii/minut.

Se impune incalzirea motorului inainte de a pleca de pe loc?

Ai auzit dintotdeauna ca soferii experimentati aleg sa urce in masina, sa porneasca motorul si sa astepte cateva minute bune, pe motiv ca astfel se obisnuieste daca vrei sa ai grija de masina ta.

Unii spun ca a-ti incalzi motorul inainte de a pleca la drum este o practica batraneasca, opiniile fiind diverse. Altii sunt de parere ca asa trebuie actionat ori de cate ori urci la volan, mai existand si alta categorie care este de parere ca asa trebuie procedat numai iarna sau pe vreme rece.

Afla ca exista un sambure de adevar in acest obicei, indiferent ca el a plecat de la conducatorii auto ai vechilor Dacii si nu numai, motiv pentru care ai face bine sa nu iei in ras acest comportament.

Regula de a astepta motorul sa se incalzeasca este o norma de respectat daca te gasesti in posesia unui motor vechi de 20 sau chiar 30 de ani. Daca te intrebi de ce, iti vom raspunde spunandu-ti ca acum douazeci sau chiar treizeci de ani motoarele nu beneficiau de o ungere corespunzatoare, dezvoltarea tehnologica fiind departe de cea de astazi.

Daca nu stii ce anume se intampla cu un motor in repaus iti vom spune ca uleiul are obiceiul de a reveni in baia de ulei, ungerea nerealizandu-se asa cum ar trebui, frecarea creand reale probleme.

Probabil esti la curent cu ce se intampla daca piesele care se regasesc in componenta motorului nu sunt unse asa cum ar trebui, frecarea cauzand disfunctionalitati serioase. Daca predomina frecarea componentelor, atunci acestea se vor degrada repede, motorul suferind in egala masura, autoturismul nefunctionand conform specificatiilor producatorului.

Daca te referi la automobilele zilelor noastre, atunci problema se pune oarecum altfel. Daca esti posesorul unui autoturism ai de ales intre a iti incalzi motorul inainte de a porni la drum sau a pleca direct, si in acest caz existand cateva specificatii care merita facute.

Tehnologia zilelor noastre a adus cu sine o ungere net superioara a componentelor masinii, ungere care se face foarte rapid odata ce motorul a fost pornit. Acesta este motivul pentru care daca vei consulta manualul autoturismului vei vedea ca acesta poate fi pus in miscare imediat dupa ce ai urcat la volan, fara a mai fi nevoie sa petreci timp asteptand incalzirea motorului.

Aceasta conditie este valabila pentru cam toate brandurile auto din prezent, cu mentiunea ca plecarea trebuie efectuata incet, fara a brusca autoturismul. Bruscarea implica accelerarea puternica sau franele dese si bruste, cu precadere in primele zece minute de folosire a motorului, asa ca iti recomandam sa eviti o astfel de maniera de condus.

Cu toate acestea, suntem de parere ca ar fi bine sa adopti vechea cutuma a incalzirii motorului masinii daca afara este iarna sau foarte rece; nu trebuie sa astepti exagerat de mult, insa cateva minute in plus pot conta pentru o lubrifiere buna a automobilului tau. Pana la urma, daca faci asta nu vei avea nimic de pierdut, fiind o metoda de preventie care poate ajuta autoturismul.

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...