De ce gasesti pilitura de metal in uleiul de motor?

De ce gasesti pilitura de metal in uleiul de motor?

In cazul in care sunteti un sofer atent, care isi intretine in mod corespunzator autoturismul, este foarte propabil ca la urmatoarea verificare a uleiului de motor sa observati pilitura de metal in acesta. Aceasta situatie nu este una pe care ar trebui sa o treceti cu vederea, asa incat va recomandam calduros sa o verificati cu atentie. In cazul in care interveniti in timp util aveti sanse mari sa scapati de o gramada de batai de cap.

Chiar daca cel mai probabil nu veti intelege cauza exacta a acestei probleme, ar trebui sa va dati seama imediat ca nu este ceva normal si sa doriti sa investigati aceasta problema in continuare. De fiecare data cand intalnim o situatie anormala inseamna ca masina noastra se confrunta cu o defectiune pe care trebuie sa o reparam inainte sa provoace daune majore.

Probabil ca prima intrebare pe care v-o puneti este daca aparitia aschiilor metalice in uleiul de motor este ceva normal. Da, nu exista ulei de motor in care sa nu existe particule fine de metal, avand in vedere ca acestea sunt produse in urma frecarii dintre componentele motorului. Cu toate acestea, astfel de particule nu ar trebui sa fie vizibile si in nici un caz nu ar trebui sa fie multe.

Acesta fiind spuse, atunci cand in uleiul de motor exista multe particule metalice pe care le putem vedea cu ochiul liber, cu siguranta exista o problema ce trebuie descoperita. De cele mai multe ori, o astfel de problema apare atunci cand exita o defectiune la nivelul componentelor interne ale motorului sau ale ansamblului rotativ, dar necesita o verificare de specialitate pentru a putea determina acest fapt.

Acumularea brusca de aschii de metal in interiorul unui motor indica, de obicei, uzura accelerata a rulmentilor sau a altor suprafete de miscare alternativa. Pe masura ce metalul se erodeaza de pe aceste componente, se depune in uleiul unui motor, unde se aduna inainte de a fi eliminat in timpul intretinerii de rutina.

Din pacate, odata ce unul sau mai multi dintre rulmentii unui motor au inceput sa se uzeze intr-un ritm accelerat, daunele ireversibile au fost deja facute. Acest model de uzura continua si progreseaza de obicei odata cu trecerea timpului. In cele mai multe cazuri, la fiecare schimbare ulterioara a uleiului vor fi prezente aschii de metal.

Cand vine vorba despre un inceput de uzura accelerata a rulmentilor acesta reprezinte o defectiune foarte periculoasa, deoarece este un ciclu fara sfarsit. Atunci cand rulmentii principali ai tijei si ai arborelui cu came sunt uzati, tolerantele vor depasi caracteristicile standard ale producatorului. Respectarea acestor tolerante este vitala pentru buna functionare a motorului si sunt cele care mentin o presiune adecvata in cadrul circuitului uleiului.

Din cauza reducerii presiunii uleiului, rulmentii si alte componente din angrenajul motorului nu vor mai fi lubrifiati in mod corespunzator. Pe langa faptul ca alte componente vor incepe sa se defecteze, lubrifierea necorespunzatoare va produce frecare intre piese, ceea ce va conduce la supraincalzirea motorului. In aceasta situatie daunele vor aparea foarte rapid si de multe ori pot fi ireversibile.

In cazul in care va ganditi ca sistemul este dotat cu un filtru de ulei si acesta retine particulele in cauza, trebuie sa stiti ca va inselati. In general, un filtru de ulei va prinde marea majoritate a aschiilor metalice mari care circula prin motor. Cu toate acestea, multe particule metalice sunt prea mici chiar si pentru ca un filtru de ulei sa le prinda.

Ca urmare, aceste particule microscopice continua sa treaca prin rulmentii unui motor, servind ca un fel de abraziv, pe parcurs. Cu timpul, acest lucru poate accelera si mai mult uzura rulmentilor, mai ales daca uleiul unui motor nu este schimbat la intervalul de service recomandat din fabrica.

Pe de alta parte, atunci cand exsita o defectiune la nivelul motorului nostru, o investigare a filtrului de ulei poate oferi informatii pretioase. Este foarte probabil ca mecanicul sa vrea sa indeparteze filtrul si sa il desfaca pentru a observa ce fel de impuritati a retinut acesta. Fragmentele vor fi inspectate cu atentie si vor putea oferii indici importante despre “starea de sanatate” a motorului.

In cazul in care gasiti aschii sau bucati de metal in ulei de motor ar trebui sa faceti de urgenta o verificare serioasa a masinii. Va fi necesara demontarea carterului de ulei si a capacelor de rulmenti, pentru a putea inspecta cu atentie gradul de uzura al rulmentilor. In situatia in care este evidenta uzura accelerata a acestora, va confruntati cu o problema foarte grava.

Ce trebuie sa faceti daca gasiti aschii de metal in uleiul de motor

Descoperirea de aschii de metal in uleiul motorului dumneavoastra este cu siguranta un motiv de ingrijorare si nu trebuie luata cu usurinta. In orice caz, vor fi necesare diagnostice suplimentare.

Din pacate, optiunile pe care un sofer le are la dispozitie sunt limitate atunci cand se confrunta cu rulmenti care se deterioreaza rapid in cadrul ansamblului rotativ al unui motor. In cea mai mare parte a cazurilor, va fi necesara demontarea si revizia motorului. Acest lucru poate deveni o operatiune destul de costisitoare, ca sa nu spunem altceva, astfel de reparatii depasind adesea valoarea totala a multor vehicule mai vechi, cu kilometraj ridicat.

In functie de tipul de motor, in unele cazuri va fi mai eficient sa realizati reparatia acestuia, in timp ce in alte situatii inlocuirea motorului este o alegere mai rentabila. Manopera pentru reparatia unui motor este foarte scumpa, deoarece implica mult munca. In cazul in care motorul este vechi sau ieftin, nu se preteaza reparatia acestuia si ar trebui sa ne orientam catre achizitionarea unui motor nou.

Nu in ultimul rand, ar trebui sa mentionam faptul ca lucrurile stau diferit atunci cand gasiti aschii de metal in uleiul de transmisie. Acest lucru se intampla in situatiile in care nu ati schimbat uleiul de transmisie pentru foarte mult timp, dar nu este la fel de periculos precum in cazul uleiului. Cele mai multe sisteme de transmisie sunt echipate cu tavi speciale care au rolul de a prinde resturile metalice.

sursa foto: https://carcody.com/

Citeste si...
Uite cum este influentata durata de viata a motorului in functie de felul in care este intretinut
Uite cum este influentata durata de viata a motorului in functie de felul in care este intretinut

LUCRURI OBLIGATORII DE STIUT pentru cresterea duratei de functionare a motoarelor auto Avansul tehnologic a contribuit major la cr...

Ce motor este mai bun? TSI sau TDI?
Ce motor este mai bun? TSI sau TDI?

Trebuie sa mentionam ca majoritatea producatorilor de autoturisme folosesc mai nou initiale pentru a identifica motoarele pe care...

Ce este un motor hidroblocat?
Ce este un motor hidroblocat?

In componenta unui motor regasim un numar foarte mare de piese si accesorii care functioneaza in permanenta in stransa legatura. M...

Cum sa decizi daca un motor diesel este bun pentru tine?
Cum sa decizi daca un motor diesel este bun pentru tine?

In cazul in care ne uitam la modul in care sunt distribuite tipurile de motoare la nivel international, vom observa ca in Europa p...