De la ce vine TCS la masina?

De la ce vine TCS la masina?

In cazul in care ati auzit vreodata abrevierea TCS atunci cand discutati cu prietenii sau cu mecanicul despre autoturism, trebuie sa stiti ca aceasta reprezinta sistemul de control al tractiunii, o functie pe care o regasim pe toate autoturismele si care are un rol foarte important pentru a ajuta rotile sa nu piarda tractiunea asupra carosabilului atunci cand suprafetele sunt umede sau alunecoase.

Sistemul de control al tractiunii utilizeaza niste senzori de viteza care sunt montati pe rotile autoturismului si care au un rol important si in sistemul de franare antiblocare si pe baza informatiilor primite de la acesti senzori detecteaza momentele in care una dintre rotile motoare ale vehiculului patineaza si urmeaza sa piarda tractiunea.

In functie de tipul sistemului pe care il detineti, acesta va alege sa reduca puterea care ajunge la acea roata sau sa aplice franarea asistata in incercarea de a restabili tractiunea.

Atunci cand sistemul TCS este activ veti observa aparitia temporara a unui martor luminos de bord.

Marele avantaj al sistemului TCS este ca acesta va observa mult mai rapid decat sofer momentul in care una dintre roti pierde aderenta si va putea interveni in timp util pentru a remedia situatia si a reda tractiunea.

Mai mult, fiind un sistem controlat de catre calculator, acesta va frana sau va reduce puterea care ajunge la roata intr-un mod mult mai exact, fata de posibilitatea in care soferul executa manevra si este posibil sa greseasca.

In cazul in carea veti totusi un sistem mult prea performant, atunci cand va aflati pe un drum foarte noroios sau plin de zapada, s-ar putea sa fie necesar sa dezactivati acest sistem pentru a putea continua sa conduceti, fara ca sistemul TCS sa blocheze rotile.

In momentul in care a aparut, sistemul TCS a fost considerat o inovatie extraordinara care a adus un plus semnificativ in ceea ce priveste siguranta soferilor in trafic. In momentul de fata, sistemul TCS nu mai este considerat la fel de important, acesta fiind incorporat in sistemul ESC.

ESC este abrevierea pentru un sistem de siguranta denumit sistemul de control electronic al stabilitatii, care a fost impus prin normative internationale si care are rolul de a compara directia de deplasare a unui vehicul cu directia in care este indreptat volanul acestuia pentru a detecta momentul in care vehiculul este pe cale sa derapeze.

In momentul in care autoturismul derapeaza, ESC reduce puterea si elibereaza/aplica franele pe fiecare roata intr-un mod diferit pentru a preveni derapajul si a mentine controlul directiei.

In cazul majoritatii autovehiculelor moderne intre cele doua sisteme prezentate anterior nu mai este mare diferenta, iar unele utilizeaza un sistem ESC mai performant care indeplineste rolul pentru ambele componente. La alte autoturisme, sistemul foloseste aceeasi senzori in ambele cazuri si de cele mai multe ori ambele sisteme sunt activate in acelasi timp. In trecut, multe autovehicule erau echipate cu un buton de bord cu ajutorul caruia puteam activa controlul tractiunii, dar incepand cu anul 2012 aceasta caracteristica a devenit obligatorie.

In situatia in care doriti sau este necesar sa dezactivati unul dintre sistemele prezentate anterior, acest lucru poate sa difere in functie de autoturismul dumneavoastra. La unele autovehicule veti intalni in continuare un comutator pe tabloul de bord care permite dezactivarea ESC, in timp ce pentru altele va fi necesar sa verificati setarile computerului de bord sau chiar sa interveniti direct in computerul de bord al masinii, ceea ce se poate dovedi o operatiune complicata pe care nu va recomandam sa o faceti. Va sfatuim sa dezactivati cele doua sisteme doar atunci cand este necesar sa iesiti din zapada sau cand sunteti impotmolit, iar in rest sa va bucurati de caracteristicile de siguranta ale acestora.

sursa foto: https://www.bestautovest.ro/

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...