Motorul 2.0 SkyActiv-G (Mazda PE-VPS)

Motorul 2.0 SkyActiv-G (Mazda PE-VPS)

Modelul 2.0 SkyActiv-G (Mazda PE-VPS) este un motor pe benzina cu patru cilindri de 2,0 litri si a fost introdus pentru prima data in 2011. Motorul include solutii tehnice non-standard, traditionale pentru ingineria Mazda.

Skyactiv-G se bazeaza pe predecesorul MZR 2.0 care avea un raport de compresie de 10,0: 1. Raportul de compresie al noului motor a fost marit pana la specificatiile neobisnuite pentru motoarele pe benzina - 14.0 / 13.0.

Cresterea raportului de compresie mareste temperatura si presiunea din cilindru la sfarsitul cursei de compresie si ofera o eficienta si un cuplu ridicat, dar si o tendinta puternica de detonare - ardere exploziva a amestecului de aer-combustibil, ceea ce duce la supraincalzirea si distrugerea pistoanelor si segmentilor pistonului.

Pentru a proteja motorul de o explozie, motorul are senzori de ioni incorporati in bobinele de aprindere. Senzorii ionici sunt mai sensibili si permit un control mai bun al momentului aparitiei detonarii in fiecare cilindru.

Motorul 2.0 SkyActiv-G are un bloc din aliaj de aluminiu si un cap cilindric din aluminiu-siliciu. Exista un arbore cotit mai subtire, care este acum mai usor cu 690 de grame. Motorul are pistoane si tije de conectare optimizate si mai usoare (127 grame pe cilindru). Pe partea de sus a chiulasei sunt arborii cu came actionati de un lant de sincronizare.

Lantul este tensionat automat cu ajutorul dispozitivului de tensionare a lantului actionat de presiunea uleiului si de arc. Motorul are patru supape pe cilindru, care sunt actionate de brate basculante pentru reducerea frictiunii. Exista un sistem Dual S-VT (temporizare secventiala duala a supapei), care a oferit sincronizare variabila a orificiului de admisie si evacuare.

Combustibilul este injectat direct in camera de combustie a modelului 2.0 SkyActiv-G. Aceasta inseamna ca motorul SkyActiv-G are un sistem de injectie directa si o pompa de combustibil cu presiune ridicata. Pompa combustibilului este actionata direct de arborele cu came.

Sistemul actualizat de combustibil cu injectie directa asigura o presiune de pana la 200 bari datorita raportului de compresie ridicat si a mai multor presiuni in partea de sus in camera de combustie. Ca si comparatie, motoarele standard pe benzina au o presiune conventionala a pompei de carburant de 115 bar.

Motorul 2.0 SkyActiv-G a fost echipat cu sistemul de evacuare 4-2-1. 4-2-1 este configuratia galeriei de evacuare. Aceasta configuratie reduce rezistenta atunci cand gazele de evacuare parasesc cilindrii.

Gazele de esapament trec la o distanta mai mare si creeaza un val de rarire care faciliteaza evacuarea din urmatorul cilindru. In plus fata de cresterea puterii, aceasta reduce temperatura camerei de combustie si probabilitatea de detonare.

Pentru a reduce pierderile de pompare in motor si pentru a creste eficienta, inginerii i-au invatat sa lucreze pe doua cicluri: Atkinson si ciclul Otto mai traditional pentru motoare pe benzina. Primul este utilizat la sarcini mici atunci cand nu este nevoie de forta mare.

Supapele de admisie sunt inchise mai tarziu, deja la cursa de comprimare si o anumita cantitate de gaze trece prin ele inapoi la galeria de admisie. Asta reduce raportul efectiv de compresie si pierderile de pompare. Acest ciclu face motorul mai eficient. Si cu sarcini medii si mari, supapele de admisie se inchid mai devreme (ciclul obisnuit Otto) si cilindrii sunt umpluti.

Raportul de compresie atinge din nou 14 - iar motorul produce cuplu mare. Ciclul Atkinson a obligat inginerii sa includa in sistemul de admisie o pompa de vid pentru functionarea normala a dispozitivului de franare. Pompa de vid este integrata cu pompa de combustibil de inalta presiune.

Motorul SkyActiv-G de 2,0 litri este cu 10% mai usor decat predecesorul sau, mai puternic si mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil. Motoarele respecta standardul emisiilor de gaze de esapament Euro VI in Europa.

Specificatii motor

  • Producator: Mazda
  • Anii de productie: 2011-prezent
  • Material bloc cilindru: Aluminiu
  • Material cap cilindru: Aluminiu
  • Tipul combustibilului: Benzina
  • Sistem de alimentare: Injectie de combustibil directa
  • Configuratie: In linie
  • Numarul de cilindri: 4
  • Supape pe cilindru: 4
  • Schema de comanda a supapelor: DOHC
  • Diametru, mm: 83.5
  • Cursa, mm: 91.2
  • Capacitate, cc: 1,998
  • Tipul motorului cu combustie interna: In patru timpi aspirat in mod natural
  • Rata compresiei: 14.0:1
  • Putere, HP: 155-162 (116-120kW)/ 6000
  • Cuplu: 200-210 Nm/ 4000
  • Ordine de aprindere: 1-3-4-2
  • Ulei de motor: SAE 5W-30, 5W-20;

Aplicabilitate: Mazda3, Mazda6, Mazda CX-5, Mazda CX-3, Mazda MX-5

Probleme ale motorului 2.0 SkyActiv-G si fiabilitate

Destul de ciudat, nu exista probleme serioase. De la inceputul vanzarilor, au existat mai multe cazuri de inlocuire a pompelor de ulei, care, din anumite motive, nu au dezvoltat presiunea maxima. Este de remarcat uzura pe cama a arborelui de admisie cu came, care mareste zgomotul motorului.

Motorul produce batai la pornirea la rece. Dar sunetul dispare atunci cand motorul este incalzit. Dar tot ceea ce este descris poate fi atribuit intr-o oarecare masura exceptiilor de la regula - motoarele 2.0 SkyActiv-G sunt suficient de fiabile.

Sursa foto: australiancar.reviews, topgear.nl, enginetechnologyinternational.com

Citeste si...
Motorul 1GD-FTV de la Toyota
Motorul 1GD-FTV de la Toyota

Noua serie de motoare numita GD a iesit in 2015, inlocuind seria de motoare KD - cele mai raspandite motoare diesel cu 4 cilindri...

Motorul masinii nu mai porneste?
Motorul masinii nu mai porneste?

Imagineaza-ti ca este dimineata si te grabesti inspre lucru deoarece ai o intalnire importanta. Totul merge perfect pana in moment...

Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI
Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI

Acest motor este motorul turbo diesel de 2,5 litri cu 5 cilindri, cu sistem de injectie a pompei. Viata sa a inceput in 1989. Moto...

Motorul VW 2.5 litri TDI PD
Motorul VW 2.5 litri TDI PD

Modelul 2.5 R5 TDI PD este urmatoarea generatie de motor diesel de 2,5 litri in linie dupa modelul 2.5 R5 TDI. Motorul a salvat di...