Senzorii de viteza roti sunt importanti pentru siguranta dumneavoastra pentru ca ajuta sistemul ABS sa actioneze cand trebuie sa faceti o oprire de urgenta si la masinile mai noi ajuta inclusiv ESP-ul si pilotul automat sau pilotul adaptiv in unele cazuri.
Se stie ca multi soferi iau in calcul problemele mecanice ale masinii tinand cont de mai multe aspecte, inclusiv de costul reparatiei sau al inlocuirii pieselor. Soferii se gandesc uneori ca, daca un senzor e stricat sau se aprinde o lumina de avertizare pe bord, problema poate fi rezolvata mai tarziu, atata vreme cat masina inca merge.
Cu toate acestea, cand e vorba despre senzorii de viteza de la roti, o eroare care pare minora se poate transforma intr-un risc major. De aceea, in general, e riscant sa conduceti un vehicul care are senzorii de turatie roata stricati.
Daca senzorul de viteza roti se strica sau se uzeaza, la inceput probabil ca nu veti simti nicio diferenta in modul in care merge masina, daca se aprinde lumina ABS, decat daca rulati pe teren alunecos. Franele continua sa mearga bine, asa ca vi se pare ca nu e mare lucru. Din pacate, daca veti crede ca e asa, va puneti in pericol.
Ce este senzorul de turatie roata?
Senzorul de viteza al rotii, denumit si senzor de viteza sau senzor de frana ABS, este situat in spatele fiecarui disc de frana si monitorizeaza functionarea si modul in care se invarte tot ansamblul roata.
Este un sistem de strangere de date, care transmite informatii si modulului ABS si calculatorului de bord, astfel incat ele sa poata, impreuna, sa regleze alte sisteme ale vehiculului, cum ar fi franele, transmisia si puntea.
In conditii normale, combinatia anvelopa si roata, pe aceeasi punte, functioneaza corespunzator, invartindu-se simultan, la aceeasi viteza. Principalul rol al senzorului de viteza roata este sa avertizeze in cazul in care o roata se invarte mai repede decat celelalte, din cauza tractiunii reduse.
Sistemul ABS intra in actiune si va ajuta sa opriti masina in conditii de siguranta. Sistemul face o treaba atat de buna, ca nici nu-l sesizati. Senzorul propriu-zis e mic si poate rezista timp foarte indelungat, in conditii normale de condus. Expunerea la mizerie, reziduuri, vreme urata poate duce la murdarirea sau defectarea senzorului.
Defectarea senzorului de turatie
Daca senzorul de viteza nu functioneaza, nu va mai trimite nicio informatie la calculatorul de bord in momentul in care apare vreo problema. Sistemul ABS nu va sti cand sa actioneze si puteti pierde controlul vehiculului si riscati sa faceti un accident.
Cand senzorul se strica, dezactiveaza tot sistemul, pentru ca acesta nu poate functiona fara informatiile necesare. Daca sistemul ABS e dezactivat, pot avea de suferit si alte mecanisme de siguranta, cum ar fi controlul electronic de stabilitate si controlul tractiunii.
Este foarte periculos sa folositi masina cand stiti ca sistemul ABS nu functioneaza, indiferent care ar fi motivul. Daca sunteti implicat intr-un accident si se stabileste ca stiati, anterior, de problema senzorului stricat, veti avea o responsabilitate mai mare in producerea accidentului.
La inspectiile tehnice sau la schimbarea de ulei sau de filtru, mecanicii consemneaza, pe factura, orice defectiune. Daca va spune un mecanic ca senzorul de viteza e stricat, inlocuiti-l cat mai repede posibil.
Sursa foto: youtube.com, continental-automotive.com, blog.autointhebox.com