Poti conduce daca nivelul de antigel este scazut?

Poti conduce daca nivelul de antigel este scazut?

Trebuie sa stim ca orice tip de motor al unui autoturism, indiferent ca este diesel, pe benzina sau gaz creeaza o cantitate de caldura atunci cand este folosit. Cu cat viteza este mai mare si numarul de turatii al motorului creste, cu atat va creste si cantitatea de caldura care va fi emisa din camera de ardere a motorului. Spre exemplu, in momentul in care folosim sistemul de climatizare pentru a incalzi masina, aerul din exterior este trecut printr-un sistem care foloseste caldura motorului pentru a il incalzi. Chiar daca aceasta metoda este foarte simpla si eficienta pentru a scadea temperatura motorului, mai ales in perioada verii cand acesta se incalzeste si mai puternic, este nevoie de alte moduri prin care sa ne asiguram ca temperatura nu depasesc maximul admis in ceea ce priveste rezistenta pieselor din angrenaj.

In acest scop, pentru a ne asigura ca in permanenta temperatura motorului este mentinuta in parametrii si ca nu apare un incendiu sau piesele din angrenaj nu incep sa se topeasca sau sa se uzeze prematur, fiecare autoturism este echipat cu un sistem de racire al motorului care are la baza un lichid de racire numit antigel.

Acest lichid preia caldura produsa de catre motor si trece printr-un radiator care il raceste rapid, asa incat acest circuit sa se poata repeta pe toata durata functionarii motorului. Un nivel de lichid de racire scazut va insemna in mod direct un motor care nu poate fi racit in mod corespunzator si care poate produce alte pagube importante.

Atunci cand vorbim despre calitatea lichiului de racire, trebuie sa avem in considerare culoarea acestuia, vascozitatea si gradul de uzura. Fiecare dintre aceste proprietati ne va ajuta sa ne formam o imagine corecta asupra stadiului in care se afla antigelul nostru. Pe de alta parte, cele mai multe probleme ale sistemului de racire apar atunci cand nivelul de antigel este scazut, fapt care se datoreaza de cele mai multe ori unei scurgeri pe circuitul de racire si care poate conduce foarte rapid la supraincalzire motorului, mai ales cand avem un drum lung de parcurs.

In cazul in care observam ca lichidul de racire este sub minimul necesar, nu ne punem in pericol daca circulam 3 kilometri pana la cea mai apropiata benzinarie pentru a achizitiona antigel sau daca amanam cu o zi operatiunea. Cu toate acestea, va recomandam sa interveniti si sa remediati situatia cat de urgent posibil, deoarece daunele care pot fi produse pot deveni rapid foarte semnificative si pot conduce chiar si la defectarea motorului.

Lipsa antigelului va provoca in mod direct supraincalzirea motorului intr-un timp scurt, care la randul sau va provoca rapid alte defectiuni. Cele mai minore si care sunt temporare va fi cresterea consumului de combustibil, scaderea performantei autoturismului si poluarea cu o cantitate de noxe mai mare. In cazul in care circulam pentru o lunga perioada de timp fara antigel, riscam ca cilindrii motorului sa se blocheze, garnitura de chiulasa sa se topeasca si sa nu mai etanseze corect motorul, iar in situatii extreme anumite componente ale angrenajului se pot aprinde ceea ce va duce rapid la incendierea motorului.

Masinile noi care sunt echipate cu un nivel de tehnologie foarte ridicat ne vor indica de fiecare data un martor luminos atunci cand nivelul lichidului de racire ajunge sub minim, iar daca nu completam se poate ca la un punct motorul sa nu mai porneasca sau sa functioneze la performante mult reduse. Cu toate ca acest lucru ne poate salva de anumite daune financiare majore, se poate ca momentul sa fie total nepotrivit si sa devina foarte enervant.

La fel ca si in cazul oricarui alt lichid din sistemul unui autoturism, primul semn pe care il vom observa va fi aparitia unui martor de bord specific sau general. Dupa aceea, vom putea observa cu usurinta faptul ca temperatura motorului este cu mult peste limtia normala, care nu ar trebui sa depaseasca 90 de grade celsius atunci cand motorul functioneaza in parametrii optimi, fara ca noi sa fi condus agresiv sau pentru mult timp. In final, in situatia in care din zona motorului se aud zgomote ciudate sau iese fum, ar trebui sa facem o vizita de urgenta la cel mai apropiat service auto si sa remediem problemele.

Asa cum am mentionat si anterior, de cele mai multe ori cand nivelul de lichid de racire scade foarte des, acest fapt se datoreaza unei scurgeri in sistemul de racire. Din pacate, in unele situatii s-ar putea sa fie destul de greu de identificat deoarece scurgerile pot aparea in multe locuri.

In cazul in care lichidul se scurge in camera de ardere a motorului masina va scoate fum, daca se scurge in baia de ulei, ceea ce este foarte grav, uleiul se va contamina rapid, iar daca se va scurge in zona radiatorului, vom vedea destul de usor pete sub masina noastra sau urme de lichid pe radiator.

Trebuie sa stim ca antigelul in stare buna are o culoare rosiatica/portocalie, cu un miros dulceag. In cazul in care obserati sub capota dumneavoastra sau in interiorul masinii cand porniti incalzirea un miros puternic dulceag, cel mai probabil la nivelul rezervorului de antigel exista o pierdere de lichid.

Trebuie sa stim ca spre deosebire de uleiul de motor pe care ar fi bine sa il verificam la fiecare 1000 de km si sa il schimbam la fiecare 5000 de km, in cazul lichidului de racire acesta nu trebuie verificat atat de des. Avand in vedere ca antigelul circula intr-un sistem perfect inchis, nivelul acestuia ar trebui sa scada foarte incet atunci cand nu exista defectiuni sau scurgeri.

Cele mai des intalnite tipuri de scurgeri au loc in felul urmator: scurgeri externe ale furtunurilor de la nivelul radiatorului sau de la garniturile acestuia, defectarea capacului de la radiator, scurgeri in zona garniturii de chiulasa daca aceasta este uzata sau alte defectiuni specifice, rar intalnite. Indiferent de situatia in care va aflati, atunci cand observati ca lichidul de racire se consuma des, va recomandam sa realizati o revizie de urgenta, inainte ca alte probleme conexe sa afecteze buna functionare a motorului.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...