Se strica ambreiajul daca las masina parcata in viteza?

Se strica ambreiajul daca las masina parcata in viteza?

Asa cum bine stiti, ambreiajul este sistemul care conecteaza motorul de cutia de viteza, asa incat felul in care utilizam ambreiajul va influenta durata de viata si buna functionare a cutiei de viteze si invers.

De la cat de des tineti ambreiajul apasat atunci cand va aflati la semafor sau intr-o coloana si pana la modul in care conduceti si schimbati vitezele, toate aceste actiuni vor influenta in mod direct performantele autoturismului si durata de viata a ambreiajului.

In acest articol vom incerca sa va prezentam toate obiceiurile la care este indicat sa renuntati pentru a va asigura ca masina dumneavoastra se afla in stare perfecta de functionare.

In primul rand, este o greseala foarte mare sa asteptam la semafor sau intr-o coloana si sa lasam schimbatorul in viteza, timp in care stam cu piciorul pe pedala de ambreiaj. Pe langa faptul ca piciorul tau oboseste, vei pune un efort total inutil asupra ambreiajului si acesta se va uza prematur. Este mult mai usor sa pui schimbatorul in neutru si sa apesi frana sau sa actionezi frana de mana. Chiar daca poate vei castiga 3-4 secunde la plecare de pe loc, cu siguranta vei pierde o gramada de bani cand va trebui sa repari ambreiajul masinii tale.

Schimbatul vitezelor este un proces care cel mai probabil este deja in subconstientul fiecarui sofer si pe care il facem fara sa ne gandim ce se intampla cu adevarat in angrenajul masinii de fiecare data cand schimbam treapta de viteza.

De fiecare data cand apasam ambreiajul pentru a schimba viteza, o piesa sub forma unei furci intra in contact cu piesele rotative pentru a selecta viteza dorita de catre sofer. In cazul in care ne sprijinim puternic mana pe schimbatorul de viteze, vom aplica o presiune puternica asupra acestei furci si a altor componente fara sa realizam propriu zis, ceea ce le va face sa se uzeze mult mai rapid.

Pe termen lung, acest obicei va defecta prematur anumite piese din interiorul cutiei de viteze, va crea zgomote si esecuri atunci cand dorim sa schimbam treapta, iar interventia de reparatie asupra unei cutii de viteze este intotdeauna un proces scump si complicat. In mod normal, atunci cand conducem, ambele maini ar trebui sa fie pe volan sau cel mult mana dreapta pe cotiera.

In cazul in care va aflati intr-o panta abrupta si traficul este aglomerat sau asteptati dupa un alt autoturism va fi necesar sa nu permiteti masinii sa curga in spate. Multi soferi fac acest lucru tinand ambreiajul apasat in punctul de cuplare, ceea ce pune o presiune enorma asupra sistemului si il uzeaza foarte rapid. Temperatura pe discul de ambreiaj va creste rapid datorita frecarii, deoarece ambreiajul se invarte cu o viteza, iar place de presiune cu alta si risti sa strici tot kitul rapid.

In cazul in care trebuie sa opriti, cel mai simplu este sa va folositi de frana de mana si nu ar trebui sa aveti nici o problema.

O alta situatie care afecteaza semnificativ ambreiajul si transmisia, chiar daca nu pare asa evident este atunci cand conducem autoturismul mereu subturat. In cazul in care ne deplasam cu 50 de km/h, iar autoturismul este in treapta a 5-a de viteze, nu este o idee buna sa continuam asa si nici sa fortam ambreiajul si acceleratia pentru a prinde viteza rapid.

La turatii mici, motorul masinii se relaxeaza, in timp ce atunci cand acceleram puternic, acesta se forteaza, dar in acelasi timp nu ne aflam in viteza potrivita pentru nici una dintre situatii. Acest obicei va provoca un stres suplimentar si nedorit asupra intregului angrenaj al motorului, il va uza prematur si il va defecta rapid.

Daca doriti sa schimbati viteza este mai bine sa accelerati incet si constant sau cel mai indicat sa schimbati treapta de viteza in cea corecta. Cel mai indicat ar fi sa incercati sa incepeti sa cunoasteti autoturismul dumneavoastra, asa incat sa stiti ce treapta sa potriveste pentru fiecare viteza si la ce nivel al turatiilor functioneaza cel mai bine masina.

In mod ideal, fiecare sofer isi doreste ca autoturismul sa circule cat mai lin si sa aiba parte de un condus confortabil. Este foarte important ca atunci cand efectuati schimbarea vitezei acest proces sa aiba loc rapid, dar corect. Trebuie sa apasati ambreiajul corespunzator, sa nu ii dati drumul prea repede, dar in acelasi timp sa incepeti sa accelerati in momentul in care ridicati piciorul de pe ambreiaj.

Toate aceste actiuni ar trebui sa conduca la o schimbare lina a vitezei si la o presiune redusa asupra ambreiajului.

Nu in ultimul rand, exista anumiti soferi care au tendinta sa conduca cu piciorul vag apasat pe pedala de ambreiaj, fie pentru ca au condus inainte o transmisie automata si acolo isi tineau piciorul sau doar din dorinta de a il odihni. Acest lucru va face ca rulmentul de elibereare al ambreiajului sa fie in msicare continua si sa creeze frecare, ceea ce in timp va duce la defectarea mult mai rapida a ambreiajului si va creste consumul de combustibil. In cazul in care eliberam ambreiajul prea devreme, automobilul va zvacni si ambreiajul se va supraincalzi inutil, aceasta problema fiind intalnita cel mai adesea la soferii incepatori.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...