Semnele unei curele de transmisie nefunctionale

Semnele unei curele de transmisie nefunctionale

Cureaua de transmisie este o legatura esentiala in functionarea masinii. Ea mentine ritmul motorului. Dar cum iti dai seama ca aceasta nu functioneaza corect? Citeste si afla cum observarea semnelor unei curele de transmisie care functioneaza incorect te pot ajuta sa economisesti o gramada de bani prin evitarea reparatiilor majore ale masinii.

Dupa ce ai mers intre 40.000 si 150.000 km – depinde de fiecare model – service-ul masinii te costa multi bani. Si adesea trebuie sa platesti ceva in plus pentru inlocuirea componentei esentiale a motorului numita curea de transmisie sau curea de distributie.

Pentru a te ajuta sa eviti situatii ca oprirea in mijlocul drumului din cauza supapelor care se lupta intre ele sau a pistoanelor care le lovesc, trebuie sa cautam raspunsul la intrebarile: „Ce este o curea de distributie? Ce face o curea de transmisie? Care sunt semnele unei curele de distributie defecte? Ce faci daca vrei sa schimbi cureaua de transmisie?“

Ce este o curea de transmisie?

Cureaua de distributie este o parte importanta a motorului.

Cureaua de transmisie este localizata in fata motorului si de obicei sub un capac. Este o componenta importanta a motorului care roteste arborele cotit si camele in sincron, asigurand ca fiecare cilindru sa se aprinda la timpul potrivit.

Cureaua de transmisie este facuta din cauciuc dur ranforsat cu nailon pentru a creste durata sa de viata. Totusi, este supusa fortelor incredibile din interiorul motorului si va trebui inlocuita la un moment dat. Iar daca exista o problema cu cureaua de distributie, masina nu va functiona.

Nu toate masinile au curea de transmisie. Cureaua de transmisie este folosita in mod obisnuit de masinile si SUV-urile cu motoare cu capacitate cilindrica mai mica. La masinile unde motorul are capacitatea cilindrica mai mare producatorii auto folosesc un sistem de transmisie cu lant, care inlocuieste cureaua de cauciuc cu un lant metalic.

In general, durata de viata a lanturilor de transmisie este mai mare decat cea a curelelor de transmisie. Cei mai multi producatori iti ofera o recomandare a timpului in care masina are nevoie de inlocuirea curelei de transmisie, dar exista cateva semne de avertizare care te atentioneaza asupra problemelor care apar.

Mai jos gasiti semnele obisnuite care pot arata ca masina ta are cureaua de distributie uzata sau rupta.

Patru semne comune ale unei curele de distributie nefunctionale

1. Motorul nu porneste

Daca masina are cureaua de transmisie rupta, motorul nu va putea sa se aprinda si sa porneasca. Poti auzi starter-ul motorului pornind cand invarti cheia in contact, dar, deoarece cureaua de transmisie actioneaza arborele cotit si arborele cu came, nu va porni.

In multe cazuri, se poate rupe cand masina ruleaza. Unele din cele mai des intalnite avarieri la o masina cu cureaua de transmisie defecta se intalnesc la rulmentii arborelui cotit sau la pompa de ulei si la chiulasa (supape, tacheti, culbutori).

Un mecanic profesionist va sti cu siguranta cum sa verifice aceste componente daca e nevoie de inlocuirea curelei de transmisie.

2. Rateuri ale motorului

Unul din semnele unei curele de transmisii defecte pe care nu o poti ignora este rateul motorului. Dupa cum stii, cureaua de transmisie este atasata la rotile de transmisie care opereaza arborele cotit si arborele cu came.

Uneori, cureaua de transmisie aluneca pe arborele cu came, facand ca un cilindru sa se deschida si sa se inchida mai devreme decat ar trebui. Daca nu o inlocuiesti repede, va duce la rateul motorului ceea ce va provoca o avarie catastrofala la acesta.

3. Ticait in interiorul motorului

Ticaitul care vine de la motor este unul din semnele unei curele de transmisie nefunctionale. Cureaua de transmisie actioneaza arborele cu came si arborele cotit. Functia arborelul cotit este de a actiona tijele conectoare care sunt atasate de pistoane in interiorul camerei de combustie.

Arborele cu came actioneaza culbutorii si ansamblul supapelor de chiulasa care lasa combustibilul sa ajunga in camera de combustie si scoate gazele arse prin teava de evacuare. Daca exista o problema la cureaua de transmisie, se va produce un ticait in interiorul motorului.

Zgomotul acesta se produce si daca motorul nu este bine lubrifiat sau presiunea uleiului este mica.

Deoarece cureaua de transmisie este foarte importanta in operarea masinii tale, daca observi acest semn de avertizare ar trebui sa suni la un mecanic profesionist sau sa-ti duci masina la un service cat mai rapid.

4. Scurgerile de ulei

Scurgerile de ulei in partea din fata a motorului sunt de obicei unul din semnele uzarii unei curele de transmisie. Capacului curelei de transmisie este prins cu suruburi care se pot slabi in timp.

De asemenea, scurgerile de ulei pot apare si daca garnitura dintre capacul transmisiei si blocul motor este crapata, uzata sau a fost montata incorect si este sfasiata. Scurgerile de ulei de la capacul transmisiei poate uza mai repede cureaua de transmisie si duce la supraincalzirea motorului.

De obicei, observi o problema la cureaua de transmisie doar cand e prea tarziu si e rupta. Dar, poti verifica la producatorul masinii pentru a afla cand este cel mai potrivit timp pentru a inlocui cureaua de transmisie.

Inlocuirea curelei de distributie

Mai sus sunt cele patru semne de avertizare care iti spun ca ai nevoie de o curea noua de transmisie. Daca nu te pricepi sa lucrezi la motor, vei avea nevoie de ajutor din partea unui mecanic profesionist experimentat pentru a inlocui cureaua de transmisie. Daca te pricepi la mecanica, o poti inlocui acasa urmand pasii de mai jos:

1. Deconecteaza si inlocuieste

Mai intai, deconecteaza cablul de la borna negatica a bateriei. Scoate cureaua alternatorului si toate accesoriile care iti stau in cale pana la cureaua de transmisie. In functie de modelul masinii, va trebui sa scoti pompa de servodirectie, compresorul aerului conditionat si capacul supapelor.

Apoi, scoate si delcoul daca masina are unul. Multe masini moderne nu-l mai au deoarece folosesc aprinderea electronica.

2. Alinierea marcajelor de transmisie

Acum foloseste o cheie pentru a roti motorul si alinia marcajele rotii de transmisie la 0° pe scara de transmisie.

3. Mai scoate piese

Verifica daca e nevoie sa scoti reductorul armonic. La unele modele e necesara scoaterea acestuia pentru a schimba cureaua de transmisie. Scoate suruburile si indeparteaza capacul transmisiei si alte piese care sunt calea curelei.

4. Scoate intinzatorul curelei

Scoate de tot intinzatorul curelei prin slabirea acesteia. Nu trebuie sa-l scoti daca doar vrei sa verifici cureaua.

5. Verifica roata intinzatorului

Trebuie sa o verifici cu atentie de crapaturi sau identatii. Aceasta roata trebuie inlocuita prima data daca are vreun defect sau s-a uzat.

6. Scoate cureaua de transmisie

Cum intinzatorul a fost scos, nu vei mai avea probleme in scoaterea curelei din pinioane Totusi, daca se blocheaza foloseste cu grija o surubelnita pentru a o scoate de pe pinioane.

7. Inlocuieste

Pe scurt, inlocuieste cureaua defecta cu una noua si reasambleaza. Asigura-te ca verifici manualul motorului pentru a aplica cuplul corect curelei. Boltul de montaj de la roata arborelui cotit are specificatii de cuplu foarte exacte. Ofera o atentie speciala cand reasamblezi piesele.

Inlocuirea curelei de transmisie este o munca destul de complicata, mai ales daca iei in calcul cuplul specific al unor piese. De aceea, nu incerca sa faci acest lucru acasa daca nu ai cunostinte despre motoarele de masini.

Sursa foto: brilliancesubaru.com, dutchfixmycar.net, express.co.uk, fmmotorparts.com, autobutler.co.uk