Sfaturi intretinere corecta a bateriei masinii

Sfaturi intretinere corecta a bateriei masinii

Bateria auto joaca un rol deosebit de important in functionarea unui autovehicul. Aceasta are rolul de a transforma energia chimica in energie electrica. Ea furnizeaza o cantitate importanta de curent, capabil sa puna in functiune componentele electrice de la nivelul bordului, luminile si sa porneasca motorul.

Durata de viata a unei baterii auto este influentata de o multitudine de factori, inclusiv de vreme si obiceiurile de rulare. Acest articol urmeaza sa va prezinte cateva informatii cu privire la posibilitatile de extindere a duratei de viata a unei baterii auto.

Durata de viata normala a unui acumulator auto

Durata de viata a unui acumulator auto este de aproximativ trei - cinci ani in conditii normale, fiind influentat de conditiile atmosferice, obiceiurile de rulare si starea tehnica a masinii. Conditiile normale la care am facut referire mai devreme nu sunt in realitate chiar normale. Acestea sunt influentate de multi factori. In conditii normale, acumulatorul auto trebuie sa fie in permanenta incarcat si atasat la un sistem care sa ii permita o incarcare continua.

In plus, bateria nu ar trebui sa fie expusa unor temperaturi extrem de inalte sau sa furnizeze energie pentru un numar mare de accesorii. Aceste accesorii pot fi GPS-uri, MP3 playere sau telefoane, toate influentand in sens negativ durata de viata a unui acumulator auto.

Inainte de a discuta acest aspect in detaliu ar trebui sa cunoasteti faptul ca durata de viata a unei baterii este limitata si nu puteti face mare lucru pentru a extinde durata dincolo de aceasta perioada. Dar ceea ce puteti insa face este sa preveniti defectarea bateriei inainte de termen, cunoscand factorii care pot exercita efecte negative asupra duratei de viata si prin urmarea anumitor pasi de intretinere tehnica a bateriei.

Factori care pot influenta durata de viata a bateriei

1. Lipsa unei mentenante corespunzatoare

Este evident ca daca nu intretinem starea tehnica a bateriei, durata de viata medie se va scurta simtitor. Bateria este compusa din placute de plumb sau de dioxid de plumb dispuse intr-o caseta de plastic, suspendate intr-un amestec de apa si acid sulfuric care creaza o solutie electrolitica. Acest amestec permite electronilor sa se deplaseze intre placute, generand in acest fel electricitate.

Exista o serie de factori care pot influenta aceasta reactie chimica. Vibratiile generate de rularea pe un teren accidentat sau o baterie care nu este prinsa corespunzator poate sa se miste de pe pozitie si poate sa determine deteriorarea acestor placute.

In plus, in conditii de temperatura extrem de crescuta, reactiile chimice care au loc la acest nivel pot fi accelerate, scurtand astfel durata de viata a bateriei. Acesta este motivul pentru care unele baterii sunt acoperite de un manson izolator, cu scopul de a le proteja de temperaturile extreme.

2. Obiceiuri de condus

Unul dintre principalii factori care exercita un efect negativ asupra duratei de viata a acumulatorului auto este modalitatea in care masina este condusa. Pornirea unui autovehicul consuma o cantitate foarte mare de electricitate, ceea ce inseamna ca sistemul de incarcare va intra in actiune pentru a ajuta bateria. In cazul in care efectuati drumuri scurte si dese, bateria nu are niciodata timp sa se incarce pentru a atinge nivelul maxim.

Aceasta stare constanta in care bateria este mereu subincarcata determina stratificarea acida. In interiorul bateriei, solutia electrolitica se imparte in doua parti - partea superioara care este o solutie usor acida, cea inferioara o solutie acida puternica.

Solutia usor acida corodeaza placutele in timp ce solutia acida puternica va incerca sa compenseze pentru a furniza electricitatea necesara, fapt care va duce la o scurtare a duratei de viata a bateriei, chiar daca aceasta pare sa functioneze in conditii normale atunci cand i se efectueaza teste.

3. Temperatura extrema

Un alt factor care influenteaza in mod decisiv durata de viata a unui acumulator auto este reprezentat de conditiile atmosferice. Temperatura ideala de functionare a unei baterii este cuprinsa intre 19 si 32 de grade Celsius.

Temperaturile extrem de inalte pot determina o scadere dramatica a ciclurilor care se desfasoara in interiorul bateriei, in timp ce temperaturile extrem de joase reduc capacitatea totala de functionare a acesteia. Aceasta este cauza pentru care este bine sa mentineti temperaturile optime de functionare a unei baterii.

4. Rata si voltajul reincarcarilor

Viteza de incarcare a unei baterii auto nu este una constanta. De aceea, atunci cand incarcam bateriile auto este bine sa folosim un sistem de control a reincarcarii pentru a regla rata, dar si voltajul reincarcailor. In plus, s-ar putea sa avem probleme daca bateria VRLA este incarcata excesiv.

In cazul in care aveti o baterie gel, statusul de incarcare completa ar trebui sa se incadreze intre 13,8 si 14,1 volti. Pentru o baterie AGM, trebuie sa va incadrati intre 14,4 si 14,6 V. Bateria dumneavoastra este descarcata complet daca voltmetrul indica valori cuprinse intre 11,8 si 12 volti.

Cum recunosti problemele la nivelul bateriei?

O baterie care a murit reprezinta semnul cel mai clar ca avem probleme cu bateria. Puteti sa testati bateria cu ajutorul unui sistem electronic care poate fi gasit in majoritatea magazinelor de piese auto. Un mecanic va fi capabil sa verifice starea tehnica a bateriei si sa va sfatuiasca cu privire la necesitatea inlocuirii acesteia.

Ar trebuit sa ii permiteti sa verifice starea bateriei de fiecare data cand schimbati uleiul sau cand efectuati manopere de intretinere periodica.

Un alt semn care poate sa indice probleme la nivelul acumulatorului auto vizeaza bateria insasi. La o inspectie vizuala puteti observa faptul ca prezinta semne de coroziune, ceea ce semnifica de fapt ca este posibil sa aveti o scurgere.

In cazul in care bateria este acoperita de un manson protector este bine ca periodic sa indepartati aceasta protectie pentru a evalua starea bateriei. Este bine ca periodic sa inspectati acumulatorul auto si sa efectuati mici teste astfel incat sa minimizati riscul de a ramane undeva blocati.

Cand este cazul sa schimbati bateria masinii?

In momentul in care componentele electronice de la bord incep sa se comporte anormal sau becurile de la faruri incep sa clipeasca este momentul sa schimbam acumulatorul auto.

Este bine sa verificam starea tehnica a bateriei la fiecare 6 luni pentru a evalua daca au aparut deformari, mirosuri anormale de oua stricate, care indica faptul ca exista probleme interne la nivelul bateriei si ca aceasta este bine sa fie schimbata. Anumite autoturisme sunt prevazute cu semnale de avertizare la nivelul bordului.

Cum sa asiguram o durata de viata crescuta acumulatorului auto?

1. Inspectii de rutina cel putin o data pe luna

Bornele bateriei au tendinta de a se coroda de-a lungul timpului, ducand la intreruperea conexiunii normale dintre baterie si restul masinii. In cazul in care acest lucru se intampla nu aveti prea multe variante disponibile. Ceea ce puteti insa face este sa preveniti instalarea coroziunii la acest nivel. Puteti folosi diferite solutii pentru a dizolva acumularile asociate coroziunii.

Puteti folosi un amestec de bicarbonat de sodiu si apa sau Cola pentru a indeparta coroziunea. Spalati apoi cu apa si stergeti bateria cu ajutorul unei lavete. Aplicati vaselina la nivelul zonelor afectate pentru a preveni fenomene de eroziune ulterioara.

Curatarea periodica a semnelor de coroziune va contribui la extinderea duratei de viata a bateriei.

2. Nu folositi gadgeturile electronice atunci cand masina este la ralanti

Bateria are rolul de a furniza un aport de energie catre sistemul de aprindere al motorului si nu gadgeturilor sau device-urilor electronice pentru o perioada lunga de timp. In plus, alternatorul furnizeaza electricitate si incarca bateria in momentul in care motorul este pornit.

Acesta este motivul pentru care functionarea concomitenta a radioului si alimentarea gadgeturilor in momentul in care masina este la ralanti va exercita o presiune suplimentara asupra bateriei si se va scurta durata de viata.

3. Evitati pe cat posibil drumurile scurte

Celulele electrice au nevoie de un anumit interval pentru a se incarca in intregime si a functiona la putere maxima. In cazul in care aceste celule sunt obligate sa functioneze chiar daca nu sunt complet functionale, va fi afectata performanta bateriei.

Ceea ce puteti face este sa efectuati drumuri dese si lungi. Drumurile scurte vor contribui la scaderea duratei de viata a bateriei.

4. Depozitarea corecta este esentiala atunci cand bateria nu este folosita pentru o perioada lunga de timp

Perioadele de inactivitate extinse ca durata nu sunt benefice nici pentru masina nici pentru baterie. Este necesar ca periodic sa puneti masina in functiune pentru ca celulele electrice sa mentina nivelul de incarcare de care au nevoie.

In cazul in care nu obisnuiti sa folositi frecvent masina, cel mai bine ar fi sa depozitati bateria intr-o camera cu temperatura controlata. Pentru a o mentine operationala este bine ca periodic bateria sa fie incarcata.

5. Folositi un incarcator

O situatie frecvent intalnita este aceea in care va intoarceti din vacanta pentru a constata ca bateria v-a lasat. Acest lucru se intampla datorita faptului ca accesoriile electronice continua sa isi ia energie chiar daca masina nu functioneaza.

Puteti folosi ca alternativa un incarcator fotovoltaic sau normal pentru a furniza energie acestor gadgeturi. In acest fel, mentinerea unei baterii incarcate ii va permite sa reziste mai mult timp indiferent ca faceti drumuri frecvente dar scurte sau nu o folositi pentru mult timp.

Sursa foto: adorecars.com, startrescue.co.uk, autoevolution.com, farmandfleet.com, youtube.com

Citeste si...
Martorul de la baterie este aprins, insa alternatorul incarca
Martorul de la baterie este aprins, insa alternatorul incarca

Trebuie sa stim ca fiecare masina este echipata cu un martor de bord luminos care indica o defectiune a circuitelor bateriei sau o...

Producătorul român de baterii auto, Rombat, este acuzat de Uniunea Europeană de formarea unui cartel
Producătorul român de baterii auto, Rombat, este acuzat de Uniunea Europeană de formarea unui cartel

Comisia Europeană a notificat producătorii de baterii pentru demaroare auto Banner, Clarios (fosta JC Autobatterie), Exide, FET (ș...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...