Titi Aur avertizeaza conducatorii auto cu privire la pericolul major de pe sosele, din perioada sezonului rece

Titi Aur avertizeaza conducatorii auto cu privire la pericolul major de pe sosele, din perioada sezonului rece

Titi Aur, fost pilot de raliu si expert in conducere defensiva, a fost invitat, la inceputul lunii decembrie, la Radio Romania Actualitati, unde a oferit cateva recomandari legate de conduita recomandata in trafic, pe perioada sezonului rece.

Dupa cum bine stim, poleiul este inamicul numarul unu al conducatorilor auto, din perioada sezonului rece, situatie in care montarea anvelopelor de iarna este atat obligatorie prin lege, cat si absolut necesara.

Potrivit rador.ro, Titi Aur considera ca politetea in trafic, programarea deplasarilor si montarea anvelopelor adecvate sezonului rece sunt aspecte obligatorii de respectat in momentul in care se urca la volanul autovehiculului.

„In primul rand, avem nevoie de anvelopele de iarna. Niciodata nu am fost adeptul anvelopelor all season. Gheata neagra, poleiul, este cel mai periculos lucru care ni se poate intampla. De ce? Pentru ca ma surprinde. In aceasta perioada de minivacanta, trebuie sa plec de la aceasta premiza, ca pe anumite trasee, mai ales spre munte, dar nu numai, va fi mai aglomerat si, atunci, daca eu voi pleca de acasa constient ca pe drum voi sta mai mult, este primul lucru pe care trebuie sa-l fac.

Pe urma, trebuie sa incep sa respect mai ales regula aia de bun-simt. Daca toata lumea sta la coada, la rand, nu am dreptul moral, nu pot sa fac eu sa ajung mai in fata, mai ales ca nu voi ajunge decat 100, 200, 300 de metri mai in fata si voi intra din nou intr-o coloana. Deci trebuie sa intelegi ca cea mai buna solutie ca sa ne deplasam toti cursiv este sa stam fiecare la rand si sa respectam fiecare reguli de circulatie, reguli de conducere defensiva, reguli de bun-simt.

(…)

Din punct de vedere termic, pentru prima saptamana intreaga a lunii decembrie, ne asteptam ca temperatura medie a aerului sa aiba valori mai coborate decat cele normale pentru perioada in care ne aflam, in regiunile nord-estice, dar sa fie si ceva mai ridicate, in special in nord, nord-vest si in centru, pentru ca in partea de sud a tarii si sud-est sa fie temperaturi normale pentru aceasta perioada - temperaturi ce se vor inregistra pe parcursul zilei, cuprinse intre 2 si 6-7 grade, 6-7 grade urmand a se inregistra in partea de sud, sud-est a teritoriului.

Din punct de vedere al cantitatilor de precipitatii, pentru saptamana viitoare ne asteptam la cantitati normale pentru perioada in care ne aflam - normal insemnand cam 10-15 litri pe metrul patrat, la nivelul intregii tari; poate mai ridicate in zonele de deal si de munte din sudul teritoriului, undeva spre 15-30 de litri pe metrul patrat.

Pentru a doua saptamana a lunii decembrie, temperaturi medii usor mai ridicate decat normele perioadei, in regiunile intracarpatice, iar in rest temperaturi apropiate de normal - insemnand ca vor mai scadea putin. In loc de cele 7 grade, vor fi temperaturi mai coborate de 1 - 5 grade, urmand ca valorile de 4-5 grade sa se inregistreze din nou in partea de sud a teritoriului.

Din punct de vedere pluviometric, cu datele pe care le avem in acest moment, cel mai probabil este ca regimul pluviometric sa fie excedentar, in special in partea vestica a teritoriului, acolo unde, in mod normal, ar trebui sa avem cantitati de precipitatii de 10-15 litri pe metrul patrat. Din punct de vedere termic, vor fi temperaturi apropiate de normal.“

La numai 2 zile de la interviul cu specialistul, a avut loc accidentul de pe podul Darste, in dimineata zilei de 04.12. a.c., soldat cu avarierea a 17 masini, ca urmare a lipsei de vizibilitate pe partea carosabila acoperita de polei.

Cei de la Digi24 au prezentat punctul de vedere al lui Titi Aur, expert in conducere defensiva, cu privire la cele intamplate: „Cand intru pe pod, stiu ca s-ar putea sa fie polei. Asta inseamna ca reduc viteza, ca sunt mai atent, eventual testez putin aderenta. Pun piciorul pe frana cand nu am pe cineva chiar in coasta mea sau foarte aproape si imi verific aderenta, pentru ca pedala de frana imi transmite daca am sau nu aderenta. Daca pedala de frana tremura putin cand apas pe frana, inseamna ca una sau mai multe roti au fost la limita blocarii. Asta inseamna ca eu, soferul instruit, stiu ca acolo am aderenta mica, reduc viteza foarte mult, maresc distanta fata de masina din fata mea. Asta inseamna ca ma gandesc la ce fac“.

Dupa cum era de asteptat, fostul campion de raliuri indeamna in mod repetat conducatorii auto la prudenta in trafic, in conditiile in care masina ramane o veritabila „arma“ care, scapata de sub control, poate provoca daune dintre cele mai mari.

Specialistul a mai atras atentia asupra fenomenului de amploare al inconstientei in trafic, care rezulta din insasi neasumarea condusului preventiv, fenomen care ar trebui tratat cu mult mai multa seriozitate de catre autoritati. „Ceea ce lipseste multor conducatori de autovehicule este capacitatea de a constientiza riscul si, mai ales, de a-l recunoaste in trafic. In general, aceasta abordare superficiala vine din conceptia daunatoare potrivit careia “nu mi se poate intampla tocmai mie… eu am experienta, conduc deja de ceva ani si n-am avut probleme …

(…)

Tot sistemul nostru este defect. La gradinita nu invatam nimic despre circulatie, la scoala de soferi nu se invata ce ar trebui sa stim din punct de vedere tehnic. In programa scolii de soferi veti vedea in continuare intrebari despre carburator si nimic despre ce are masina din anul 2021, ABS, controlul tractiunii.

Dupa scoala de soferi nu se mai face niciun program de pregatire. Atunci ajungem sa vedem tot felul de nenorociri pe strada.

Singura solutie este ca autoritatile sa deschida ochii si sa se uite in aceasta directie.“

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...