Anulare DPF. Merita sa faci asta?

Anulare DPF. Merita sa faci asta?

Filtrul de particule (DPF) este un dispozitiv montat pe masinile cu motor diesel cu norma de poluare cel putin euro 4. Rolul acestuia este de a opri noxele masinii si de aceea este obligatoriu ca ele sa fie schimbate atunci cand se infunda. Cu toate acestea, ca sa faca economii sau ca sa mareasca puterea masinii, multi soferi aleg sa renunte la ele cand se defecteaza, sau sa nu-si cumpere unul nou atunci cand trebuie inlocuite.

Daca ne uitam la preturi, aflam si de ce. Un filtru poate ajunge sa coste si 1.500 de euro, in vreme ce pentru scoaterea lui definitiva soferii trebuie sa scoata din buzunar putin peste 1.000 de lei.

Exista service-uri care promoveaza activ servicii de eliminare a sistemelor de reducere a poluarii, desi s-a dovedit de atatea ori ca noxele emise de motoarele pe motorina afecteaza atat oamenii, cat si mediul.

Ce rol are filtrul DPF

Din cauza procesului de combustie al motoarelor diesel, dar si a motorinei de calitati diferite, motoarele au inceput sa produca resturi de particule care mai apoi sunt eliberate in atmosfera prin teava de esapament. Standardele de emisii au devenit tot mai stricte in ultimii ani, si de aceea au fost create filtrele DPF.

Filtrul DPF este folosit pentru a elimina particulele de cenusa, funingine si alti contaminanti daunatori ale motoarelor diesel. Acesta functioneaza prin fortarea gazelor de evacuare printr-un canal cu porozitate crescuta, format din numeroase alte canaluri mai mici. Cu timpul, filtrul colecteaza depuneri si trebuie curatat pentru a functiona din nou eficient.

Unele filtre sunt de unica folosinta si trebuie inlocuite atunci cand se umplu de funingine, in vreme ce altele pot fi arse cu ajutorul unitatii de control a motorului prin cresterea temperaturii sau prin injectarea de motorina bruta, proces cunoscut si ca regenerarea filtrului. Cu toate acestea, toate filtrele DPF isi pierd eficienta in timp si trebuie inlocuite.

Ce spune legea despre eliminarea filtrului DPF?

Aici intervine marea dilema a soferilor, multi dintre ei incercand sa scape de acest proces din cauza costului mare de inlocuire. Problema este ca practica nu este tocmai legala. Conform legislatiei in domeniu (mai exact: OG 78/2000 si OG 81/2000), modificarea vehiculelor trebuie sa fie validata la Registrul Auto Roman.

Mai mult decat atat, in intervalul dintre doua inspectii tehnice consecutive, proprietarul masinii este obligat sa o mentina intr-o stare tehnica corespunzatoare normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului inconjurator.

Riscurile anularii DPF sunt mari atat pentru soferi, cat si pentru service-uri. Soferii care sunt prinsi in trafic de catre RAR in cadrul controalelor tehnice risca sa nu primeasca viza de efectuare a inspectiei tehnice periodice ( ITP ), daca se constata lipsa filtrului in momentul efectuarii ITP. In ce priveste proprietatii service-urilor care efectueaza ilegal lucrari de anulare a filtrului de particule pot primi amenzi cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei.

Efecte asupra mediului si oamenilor

Masinile fara DPF pot fi recunoscute imediat in trafic, pe baza fumului gros eliberat din esapament in momentul acceleratiei. O parte dintre masini scot acel fum in mod constant, nu doar atunci cand accelereaza.

Rezultatul? Mediul inconjurator devine extrem de poluat, iar pietonii sunt nevoiti sa suporte gazele si emisiile cancerigene raspandite in aer. Nu degeaba Romania este lider in Europa la capitolul cancer pulmonar.

Pe langa cancer, emisiile toxice cauzate de anularea DPF pot produce astm, bronsita, boli respiratorii, si pot agrava conditii medicale deja existente. Emisiile motoarelor diesel contribuie substantial si la amplificarea efectului de sera, principalul responsabil pentru incalzirea globala.

Beneficii ale anularii filtrului de particule - DPF

Desi anularea DPF este ilegala si poate afecta mediul inconjurator, exista cateva beneficii importante ale acestei actiuni. Unul dintre beneficii l-am mentionat mai sus, si anume economia de bani. Inlocuirea filtrului de particule poate costa cateva mii de euro, in functie de modelul masinii. Acum, sa trecem in revista si celelalte posibile avantaje ale eliminarii filtrului DPF.

1. Imbunatateste performanta motorului

Poate cel mai important beneficiu al anularii DPF este imbunatatirea performantei masinii. Filtrul DPF restrictioneaza puterea motorului, asadar eliminarea lui va permite acestuia sa functioneze la capacitate maxima. Fara filtrul de particule, automobilul va avea o acceleratie mai lina si temperaturi mai scazute la esapament.

2. Economiseste combustibil

In ziua de azi, cand pretul motorinei este in crestere, soferii cauta orice metoda prin care sa reduca consumul de combustibil, iar eliminarea filtrului de particule poate fi o solutie.

Masina consuma mai putin dupa anularea DPF datorita faptului ca aceasta nu va mai trebui sa depaseasca contrapresiunea venita de la DPF. Dar marea diferenta apare daca ne raportam la regenerarea DPF.

Atunci cand filtrul de particule este montat, in timpul acestui proces, combustibil brut este deversat in esapament pentru a ajuta la curatarea filtrului. Acest lucru poate contribui la cresterea consumului de combustibil. Nu mai exista DPF, nu mai exista aceasta problema.

Rezolva problemele DPF pentru totdeauna. Infundarea filtrului de particule poate fi o problema extrem de frustranta, iar costurile se aduna de-a lungul timpului. Renuntarea la aceasta componenta scapa pe multi soferi de aceasta grija.

Anularea DPF este foarte discreta, nu exista nicio cale de a observa absenta acestuia in cadrul unei inspectii tehnice vizuale.

Pentru a observa cu adevarat beneficiile anularii DPF, este recomandat sa efectuezi o resoftare. Aceasta va elimina orice coduri de eroare care ar putea aparea din cauza eliminarii filtrului de particule.

Acum, ca ai aflat care sunt riscurile si beneficiile anularii DPF, poti lua o decizie in cunostinta de cauza daca vei dori sau nu sa faci aceasta miscare.

Sursa foto: skypacking.com, fuelox.com, europarl.europa.eu, vehicleservicepros.com

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...