Cum sa nu fiti pacaliti de catre service-urile auto?

Cum sa nu fiti pacaliti de catre service-urile auto?

In toate articolele noastre precizam sa apelati mereu la un service autorizat care sa va ajute la realizarea unei opertiuni sau a unei reparatii mai complicate.

Dar trebuie sa stim ca nu mereu toate service-urile sunt asa de corecte si daca nu sunteti atenti puteti fi pacaltiti destul de usor, atat la manopera cat si la piese. Asa ca acest articol este dedicat acestui subiect, cum sa nu fiti pacaliti de service-urile auto si ce service sa alegeti. 

Totusi trebuie sa tinem cont ca in ultimii ani calitatea lucrarilor din service-urile auto romanesti s-a imbunatatit, mai ales ca s-au deschis din ce in ce mai multe service-uri auto, concurenta fiind mare atunci toti incep sa lucreze din ce in ce mai bine si sa se perfectioneze. Dar printre toti cei buni se strecoara si cei cu ganduri nu tocmai corecte sau ortodoxe, cei care merg la cacialma, cei care cu siguranta va vor ”arde” cu prima ocazie.

La ce-ar trebui sa fiti atenti cand alegeti sa mergeti la un service auto? 

Pai in primul si in primul rand respectivul service sa functioneze in mod legal (sa nu fie vreo dugheana la colt de bloc de care nimeni nu stie).

Trebuie sa te asiguri ca service-ul auto este autorizat de RAR (Registrul Auto Roman). Trebuie sa fii atent si la preturile cerute, sa te informezi inainte cam care sunt preturile pentru acea operatiune in alta parte si sa aproximezi oarecum costurile.

Citeste si despre: ce trebuie sa faci ca sa tii masina departe de service

Pot fi service-uri care sa-ti ceara foarte mult pentru o operatiune care in alta parte costa cu mult mai putin, dar in acelasi timp daca un alt service cere mult mai putin trebuie sa ne punem un semn de intrebare, de ce la ei costa asa de putin? Oare fac treaba buna? 

Mereu sa ceri garantie la piese, daca ei ti-au schimbat o piesa cu una de la ei din depozit, sa le ceri garantie. Un sfat de-al nostru ar fi sa ceri piesele inlocuite. E bine sa stiti ca serivice-ul trebuie sa va restituie piesele vechi cu exceptia celor care se dau la schimb cand sunt inlocuite. 

Inainte sa le lasi masina pe mana lor, inspecteaza zona de lucru, service-ul trebuie sa fie curat si ordonat (daca este asa atunci sunt sanse foarte mari ca acesta sa lucreze cu atentie sporita) dar daca este un service murdar si dezordonat atunci sa nu va asteptati ca lucrarea sa aiba o calitate prea mare. 

Mereu sa aveti grija la fisa de intrare. Un angajat al service-ului trebuie sa inspecteze masina de fata cu clientul si sa indice daca autoturismul prezinta zgarieturi sau este lovita. Aceste observatii trebuie notate pentru a se compara daca la iesirea din service masina este, din punct de vedere estetic, la fel cum a intrat.

Metoda de plata la fel este foarte importanta. Daca cand ati lasat masina in service v-ati inteles asupra unei sume, atunci ea trebuie platita in conditiile discutate.

Dar daca sa zicem ca pe parcurs apar costuri suplimentare in timpul reparatiei, inginerul responsabil de lucrare trebuie sa discute cu clientul si sa-i explice de ce lucrare suplimentara este nevoie si ce costuri suplimentare sunt.

In acel moment clientul trebuie sa decida daca accepta sau nu, nu cand mergeti sa ridicati masina sa va treziti ca trebuie sa mai platiti ceva in plus.

Citeste si despre: semne ca masina necesita revizie si schimb de ulei

Un alt lucru foarte important este  sa se respecte programarea. Programarile sunt foarte importante si nu trebuie sa existe nici un motiv pentru care masina ta sa nu intre in service la ora programata. De asemenea, orice intarziere a reparatiei trebuie sa fie anuntata din timp. 

Un ultim lucru ar fi sa cereti mereu devizul si nota de reparatie. Solicitarea unui deviz te va ajuta sa estimezi costurile pe care va trebui sa le suporti. Devizul trebuie sa contina descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparatie, durata de valabilitate a devizului. Daca devizul se semneaza de catre ambele parti, acesta se poate transforma intr-un contract comercial si trebuie sa se emita o nota de comanda pentru reparatie. 

De asemena trebuie sa stiti care sunt cele mai practicate metode de furt din service-urile romanesti, ca sa stii cum sa te feresti. Cel mai des nu se inlocuiesc consumabilele.

Filtrele de aer, ulei si combustibil sunt cele care fac parte dintr-o revizie obisnuita. Dar din pacate aici se inregistreaza cele mai multe furturi, pur si simplu cei din service nu le schimba, doar le dau jos, le curata putin cu aer comprimat si le monteaza la loc sub pretextul ca le-au inlocuit. Deci o paguba de aproximativ 300 lei.

Asta pe termen scurt ca pe termen lung pot avea de suferit injectoarele, pompa de injectie (daca nu este schimbat filtrul de motorina la timp, mai ales in cazul motoarelor common rail) sau turbina in cazul in care filtrul de aer sau de ulei nu sunt schimbate (turbina trage impuritati si sunt afectate palele, sau nu mai ajunge destul ulei si se gripeaza axul central al turbinei).

Ca si solutie putem cere piesele vechi la schimb, sau pur si simplu sa le marcam de acasa si sa vedem dupa daca sunt aceleasi sau chiar au fost schimbate.

Se mai intampla sa vii tu de acasa cu piesele tale avand mai multa incredere in ce-ai cumparat tu si nu in piesele de la ei, dar se intampla foarte des ca ei sa pastreze piesele noi aduse de tine si sa-ti monteze piese la mana a doua, din dezmembrari. Ca si in cazul anterior o solutie (si cea mai buna) este sa cereti piesele vechi la schimb.

Pare penibil dar da, se intampla ca mecanicii sa nu schimbe uleiul. De fapt il schimba dar nu pe tot. Daca tu vii de acasa cu uleiul tau (ai cumparat un ulei mai de calitate cu intentia de a proteja motorul mai bine si pentru ai prelungi viata) si ei in loc sa faca schimbul complet, nu scurg tot uleiul din baia de ulei si il schimba partial (doar jumatate din el).

Motorul isi va schimba sunetul fiindca s-a schimbat jumatate din ulei, dar nu este deloc bine pe termen lung. Aici ca solutie este sa asistati la schimbul de ulei, mai ales ca nu dureaza asa de mult sau sa mergeti la un service in care puteti viziona totul printr-un geam transparent.

O alta metoda cu care te pot fura este ca nu identifica din prima problema reala. Cele mai costisitoare greseli sunt acestea.

Nu-ti spune de la inceput ce problema are si te face sa schimbi foarte multe piese pana sa ajungi la cea cu problema, dar pana acolo tu schimbi alte piese foarte scumpe, astfel ei primesc bani pe manopera.

De exemplu, daca tu ai probleme cu caseta de directie, iar ei ti-o inlocuiesc dar nu rezolva si celelalte probleme de pe puntea respectiva, aceasta operatie poate fi inutila, pentru ca piesele defecte vor afecta si piesa proaspat inlocuita. Daca schimba caseta de directie dar nu schimba si bucsele uzate care au stricat-o atunci nu ati rezolvat mare lucru, in curand va ceda din nou caseta de directie.

Iti umfla factura cu piese la suprapret. Una dintre cele mai utilizate metode de a te pacali este umflarea preturilor pieselor comandate chiar de catre service. Unele service-uri chiar impun faptul ca aceste piese sa fie comandate prin intermediul lor.

Vorbim uneori si de preturi duble fata de ce ai putea comanda singur. Insista si cere-le sa vezi exact ce piese trebuiesc schimbate si cauta singur pe internet pretul lor pentru a le compara si sa-ti dai seama daca te "ard" la pret sau nu. 

Un sfat al nostru  ar fi sa va uitati la recenziile de pe internet, sa vedeti ce spune lumea in general despre acel service.

Citeste si despre: motivul pentru care ar trebui sa respectati programul de revizii 

Sursa foto: ashcroftautocentre.co.uk, arnoldclark.com, mynrma.com.au

Articole similare

Problemele in ceea ce priveste sistemul de franare pot provoca accidente extrem de grave daca nu sunt rezolvate la timp.

Astfel, fiecare denivelare pe care o resimte masina, se transmite ulterior suspensiilor, bieletelor de directie si mai apoi casetei de directie.

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a modulelor de comanda PCM/ECM/TCM - tensiune scazuta.

Acest cod de eroare se refera la o defectiune a circuitului de temperatura a lichidului de racire a motorului (ECT).