Supape indoite si ruperea curelei de distributie

Supape indoite si ruperea curelei de distributie

Ignorarea curelei de transmisie/distributie vine cu un pret ridicat. Curelele de transmisie nu se rup des, dar cand o fac pot cauza distrugerea pistoanelor, stricarea chiulasei si pagube la supapele motorului.

care sincronizeaza supapele si arborele cotit care controleaza pistoanele. Cureaua de distributie spune pistoanelor cand sa se ridice si cand sa coboare si supapelor cand sa se deschida si cand sa se inchida.

Citeste si despre: ce este si ce face intinzatorul curelei de distributie

Cum iti dai seama ca ai probleme cu cureaua de distributie?

Curelele de distributie nu te avertizeaza prea mult cand sunt gata sa cedeze – s-ar putea sa scartaie sau pur si simplu s-ar putea rupe fara niciun semn inainte sau zgomot. Cel mai adesea, totusi, distrugerea e provocata de uzura materialului.

Poti face o verificare vizuala a acesteia – sa vezi daca are vreo crapatura, daca are o pelicula lucioasa, ii lipseste vreun dinte sau e murdara de ulei. Sau poti apela la un mecanic sa faca o verificare. Cei mai multi producatori recomanda schimbarea curelei de distributie odata cu service-ul de mentenanta la fiecare 100.000 km. Unele curele rezista si 150.000 km-160.000 km. Daca nu esti sigur, verifica manualul de utilizare sau intreaba mecanicul.

Important este sa stii daca masina ta vine dotata cu curea de distributie sau cu lant.

Motoare cu interferenta vs motoare fara interferenta

Nivelul pagubelor provocate de o curea de distributie rupta poate depinde de tipul motorului. Un motor fara interferenta are un spatiu liber intre supape si pistoane, astfel incat atunci cand cureaua de distributie se rupe, vei avea parte de supape indoite si ar putea fi nevoie de reconstructia

La motoarele cu interferenta (si cam 70% din masinile care circula in ziua de azi au acest tip de motor) pistoanele si supapele se misca in interiorul cilindrului – doar ca nu in acelasi timp. Pistoanele si supapele „ocupa“ cilindrul la momente diferite. Totusi perioada de timp dintre „ocupari“ poate fi mai mica si decat o secunda.

Daca distributia nu functioneaza chiar si pentru mai putin de o secunda, nimic nu poate opri pistoanele si cilindrii sa se ciocneasca. Bielele sunt aruncate si incep sa faca gauri in blocul motor. In cele din urma, motorul se rupe pur si simplu in doua, fara posibilitatea de a-l mai repara.

Acum cunosti consecintele dezastruoase ale neglijarii curelei de distributie – pistoane distruse, supape indoite, chiulasa care trebuie inlocuita sau reconstruita si posibilitatea de distrugere totala a motorului. Daca nu vrei sa ai prea mult de cheltuit, verifica-ti cureaua de distributie in mod regulat si cere mecanicului sa ti-o schimbe la timp, costul este unul mic fata de cel al unui motor nou.

inlocuirea lantului de distributie

Sursa foto: themotorguy.com, drivrzone.com

Citeste si...
Curea sau lant de distributie?
Curea sau lant de distributie?

Sunt multe cazuri in care un sofer merge la un service auto si cere sa i se schimbe cureaua de distributie si constata cu uimire c...

Eficienta si fiabilitate - distributie pentru performanta de varf si emisii reduse
Eficienta si fiabilitate - distributie pentru performanta de varf si emisii reduse

În primul rând, trebuie să știm ce fac aceste două mecanisme diferite pentru mașina noastră. Este simplu, ambele îndeplinesc aceea...

Cand trebuie schimbat lantul de distributie?
Cand trebuie schimbat lantul de distributie?

Distributia unei masini cu combustie interna poate fi pe lant sau curea, ambele facand acelasi lucru. Cureaua sau lantul de distri...

Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect
Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect

Cele mai frecvente semne care apar atunci cand cureaua de distributie nu functioneaza corect includ aparitia de zgomote de la nive...