10 defectiuni care vor aprinde martorul "check engine"

10 defectiuni care vor aprinde martorul "check engine"

Pictograma portocalie in forma de motor ce se aprinde in tabloul de bord al masinii este setata sa lumineze atunci cand creierul electronic al masinii detecteaza cand ceva nu este in regula. Este vorba despre martorul motor sau “check engine” cum este cunoscut la nivel mondial.

Daca vedeti acest martor ca lumineaza nu trebuie sa intrati in panica, asta nu inseamna neaparat ca trebuie sa investiti o imensa suma de bani pentru a remedia problema. Problemele care declanseaza acest martor sa se aprinda sunt uneori simple si usor de remediat.

Bineinteles asta nu inseamna sa treceti cu vederea atunci cand acest martor este aprins, ci trebuie sa investigati problema. Retineti ca aprinderea acestui martor va stoca un cod de eroare, acest cod poate fi citit cu un scaner OBD2 pentru a diagnostica problema.

In continuare va vom prezenta cele mai frecvente 10 defectiuni ce duc la aprinderea martorului “check engine”:

1. Defectiunea senzorului de oxigen

Senzorul de oxigen (numit senzor O2 sau sonda lambda) masoara cantitatea de oxigen nears in sistemul de evacuare al unei masini. Acest senzor trimite date catre ECU si acesta le foloseste pentru a regla amestecul de aer si combustibil care intra in cilindri. Un motor poate functiona si cu un senzor O2 defect dar va masina va cosuma mai mult combustibil decat in mod normal. Pe termen lung, un senzor O2 defect poate deteriora si alte componente, cum ar fi bujiile sau convertorul catalitic (catalizator). De asemenea poate face ca un vehicul sa esueze la testul de emisii la ITP.

2. Capacul rezervorului slabit sau lipsa

Capacul rezervorului slabit este unul dintre cele mai frecvente motive pentru care aprinde martorul motor. Capacul rezervorului este o parte cruciala a sistemului de livrare a combustibilului. Previne, in special, ca vaporii combustibilului sa paraseasca rezervorul si ajuta la mentinerea intregului sistem sub presiunea corecta. Daca martorul check engine se aprinde imediat dupa ce ati alimentat, trageti pe dreapta si asigurati-va ca acesta nu este slabit sau poate l-ati uitat pe plafonul masinii (majoritatea soferilor acolo il pun dupa ce il desfac). Uneori, capacul trebuie inlocuit dar nu trebuie sa va faceti griji deoarece acesta nu este foarte scump.

3. Defectiunea catalizatorului

Convertorul catalitic sau, mai pe scurt, catalizatorul este integrat in sistemul de evacuare al unui vehicul. Acesta transforma monoxidul de carbon generat in timpul procesului de ardere in dioxid de carbon. Fiecare vehicul modern are in dotare un catalizator. Trebuie sa prevenim defectiunea acestuia deoarece unul nou este foarte scump.

Efectuarea intretinerii periodice (cum ar fi schimbul de ulei) la timp este esentiala pentru mentinerea catalizatorului in stare de functiune. Daca locuiti in oras si conduceti masina doar pe distante scurte, din cand in cand iesiti cu masina pe autostrada pentru a va asigura ca nu se infunda catalizatorul si fiti cu bagare de seama la zgomotele neobisnuite sau la aparitia fumului pe evacuare.

4. Bujiile sau bobina de inductie

O bobina de inductie genereaza electricitatea de care bujiile au nevoie pentru a aprinde amestecul de aer si combustibil din fiecare cilindri. Masinile mai vechi au o singura bobina de inductie, in timp ce masinile moderne folosesc o bobina pentru fiecare cilindru. Daca masina dumneavoastra are un motor V8 sub capota, ati putea avea 8 bobine separate.

De exemplu, magnificul Bugatti Chiron are 16 bobine de inductie. Indiferent cat de multe aveti, o bobina defecta va aprinde martorul check engine. Retineti faptul ca o masina cu un motor diesel nu are nici bobina de inductie si nici bujii. Vorbind despre bujii, acestea pot provoca o varietate de probleme daca sunt uzate sau murdare, inclusiv o defectiune a motorului. Schimbarea bujiilor este o manopera pe care o puteti face fara probleme in fata blocului.

5. Fisele bujiilor

Fisele bujiilor transfera electricitatea de la bobina de inductie la bujie. Fara acestea, amestecul de combustibil si aer din cilindri nu mai poate fi aprins. Marea majoritate a vehiculelor utilizeaza un singur fir per cilindru, dar exista modele (in special unele Mercedes-Benz mai vechi) cu 2 bujii pe cilindru, prin urmare doua fise. Simptomele unor fise defecte includ un ralanti oscilant, o slaba performanta a motorului si cresterea consumului de combustibil.

6. Senzor MAF defect

Senzorul de masa de aer are un rol esential in functionarea motoarelor pe benzina si diesel. Acesta are impact direct asupra cantitatii de combustibil injectata (benzina) si a debitului de gaze arse recirculate (diesel).

Cele mai frecvente simptome ale instalarii unei defectiuni la nivelul unui senzor de masa de aer defect includ o turatie de ralanti ridicata sau instabila, crestere a consumului de combustibil si putere scazuta.

Senzorul de masa de aer are rolul de a transmite volumul de aer care patrunde la nivelul motorului, informatie care este transmisa la nivelul ECU. ECU utilizeaza aceste date pentru a calcula sarcina motorului.

7. Un sistem de alarma aftermarket

Un sistem de alarma aftermarket poate face ravagii in masina dumneavoastra daca nu este instalt corect. Poate descarca bateria, poate aprinde martorul check engine sau pur si simplu va face imposibila pornirea motorului. Daca problemele de mai sus suna cunoscute, va trebui sa aveti alarma reparata, reinstalata sau inlocuita in intregime de un mecanic competent. Realizarea corecta a acesteia ar putea costa putin mai mult, dar linistea sufleteasca care vine odata cu alarma complet functionala este de nepretuit.

8. Scurgeri de vacuum

Vacuum este un principiu de functionare a anumitor piese si sisteme ale masinii precum servofrana, turbina sau alte valve. Exista mai multe piese care fac posibila crearea procesului de vacuum, respectiv furtunul de vacuum si pompa de vacuum. La servofrana de exemplu, sistemul functioneaza pe baza diferentei de presiune dintre doua camere, una in care presiunea atomosferica inregistrata este in parametri normali si o alta care se afla in stare de vid sau vacuum. Pompa de vacuum are rolul de a trage aerul pentru a crea vid, iar atunci cand inceteaza sa mai functioneze, vehiculul isi va pierde servofrana.

9. Supapa EGR defecta

Sistemul de recirculare a gazelor de esapament (EGR) reduce cantitatea de oxid de azot care iese din motorul masinii si il ajuta sa functioneze mai eficient. Directioneaza gazele de evacuare fierbinti inapoi in camerele de ardere, ceea ce incalzeste combustibilul si faciliteaza arderea. De asemenea, reduce emisiile.

Supapa EGR se poate infunda sau se poate defecta complet. Daca va pricepeti la mecanica, puteti scoate supapa, curata si reinstala intr-un timp relativ scurt. Daca supapa trebuie inlocuita, asteptati sa platiti cel putin 400 RON pentru o unitate noua, de calitate OEM.

10. Baterie “moarta”

Bateria,pe cat este de simpla pe atat este de importanta. Fara ea, masina dumneavoastra nu va porni, nu va lumina drumul inainte sau nu va va incarca telefonul. Bateriile de astazi dureaza mult mai mult decat cele vechi si nu necesita intretinere. Pretul unei baterii noi depinde de modelul masinii pe care il conduceti, dar puteti sa cheltuiti cel putin 400 RON pentru o baterie de calitate.

Schimbarea sau incarcarea unei baterii pe cont propriu este o sarcina relativ usoara, dar retineti ca, la unele masini moderne, bateria este sub nenumarate capace de plastic si ar putea fi putin dificil de accesat.

Sursa foto: whichcar.com.au, tiresnayarit.com, autozone.com, oards.com, cashcarsbuyer.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...