Care este diferenta dintre PCM si ECM?

Care este diferenta dintre PCM si ECM?

Am scris mult despre PCM si ECM si probabil ati auzit si in alta parte despre cele doua componente, mai ales in contextul in care acestea sunt vitale functionarii corecte a automobilului dumneavoastra.

Haideti sa vedem ce inseamna fiecare:

ECM sau ECMs (engine control modules) sau mult mai cunoscut la noi ECU (engine control unit ). Exact, ECM este acelasi cu ECU;

PCM vine de la (powertrain control modules).

 

Sa le analizam pe fiecare in parte sa intelegem mai bine ce fac ele si care este rolul pe care il ocupa intr-o masina.

 

Despre ECM sau ECU

 

ECM monitorizeaza functiile vitale ale motorului, cum ar fi injectia de combustibil, aprinderea electrica, scanteia dar si partea de emisii a sistemului de evacuare.

ECU sau ECM se asigura ca masina functioneaza in parametri optimi. ECU monitorizeaza toti senzorii aflati in blocul motor pentru a asigura un amestec corect de aer/carburant si pentru a tine emisiile de carbon sub control.

ECU se ocupa de 4 aspecte extrem de importante: raportul aer-combustibil, ralantiul masinii, sincronizarea axului cu came si timpii de aprindere.

El foloseste senzorii de pe evacuare pentru a afla cat combustibil ajunge nears acolo si in functie de asta regleaza fluxul de aer care intra in cilindrii pentru a ajunge la un amestec perfect. El controleaza senzori care se afla pe admisie cum ar fi senzorul clapetei de acceleratie dar si senzorul lambda de pe evacuare.

Pentru a regla ralantiul, ECU sau ECM foloseste senzori aflati pe axul cu came dar si pe vibrochen. Senzorii monitorizeaza RPM-ul masinii. 

ECM-ul masinii controleaza si timpii de aprindere, scanteia efectiva la benzina, momentul cand bujia trebuie sa aprinda amestecul de combustibil pentru a crea combustie.

ECM-ul sau ECU controleaza multe alte sisteme si este, pe buna dreptate, considerat creierul masinii. Masinile noi se bazeaza extrem de mult pe el.

 

Citeste si despre: unitatea de comanda a motorului: ECU

 

Simptome care anunta ca ECM sau ECU poate necesita reparatii/inlocuire

 

Martorul Check-Engine este aprins

Motorul da rateuri

Motorul pierde putere, nu mai ofera aceeasi performanta ca inainte

Masina nu mai porneste

 

 

Cat costa sa inlocuiesti ECM/ECU masinii tale?

 

Inlocuirea se face usor insa pretul este unul destul de mare, undeva intre 4000 si 5000 de lei, in functie de modelul masinii poate ajunge si la 10.000 de lei.

 

Despre PCM

 

PCM vine de la powertrain control modules. Intr-un autovehicul, powertrain se refera la: motor, convertizor de cuplu sau volant, transmisie, cardan, sistem de suspensie si ansamblu roti.

La fel ca ECU, PCM-ul monitorizeaza functiile sistemelor. El primeste informati de la un numar mare de senzori. Informatiile ajuta la ajustarea amestecului de combustibil, schimbarile treptelor de viteza si chiar la aplicarea franei automate de siguranta, exemplu ACC, sisteme care franeaza masina singure in caz de aparitia unui obstacol pe care soferul nu il poate evita.

ABS-ul, senzorul de pozitie al pedalelor, dar si martorul Check-Engine, toate trimit informatii la PCM.

Important de stiut. Masinile care au cutie de viteze manuala nu au PCM.

 

Simptome care anunta ca PCM este defect si poate necesita inlocuire:

motorul merge inconstant, da rateuri, nu urca liniar in turatii, se ingatuie.

probleme in schimbul treptelor de viteza.

masina nu mai porneste.

 

Cat costa inlocuirea PCM?

 

La fel ca in cazul ECM pretul este undeva la 1000 de euro in medie. La masini mai vechi va puteti astepta la 2000 de lei, la masini de generatie mai noua undeva la 4000-5000 de lei.

 

Citeste si despre: motive din cauza carora masina nu porneste

 

 

Sursa foto: rschiptuningpro.ro, autovipe.com

 

 

 

 

 

 

 

 

Articole similare

Cod eroare OBD2 P0659

Acest cod se refera la defectiune alimentatorului cu tensiune - zona A - tensiune ridicata.

Cauzele aparitiei fumului la nivelul sistemului de evacuare

Probleme cum ar fi scurgerile de ulei, distributia blocata, filtru de aer infundat pot genera aparitia de fum la nivelul sistemului de evacuare.

Cod eroare OBD2 P0221

P 0221 – Problema de Performanta / Camp Regulator / Senzor de Pozitie / Comutator Circuit B Pedala acceleratie

Cod eroare OBD2 P0795

Acest cod se refera la eroarea circuitului solenoidului de control a presiunii - solenoid C.

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.