Sonda lambda: simptome defectiune, definitie, inlocuire

Senzorul galvanit de oxigen, denumit si sonda lambda are rolul de a determina nivelul de oxigen din gazele de evacuare emise si de a transmite mai apoi aceste date la nivelul unitatii centrale a computerului autovehiculului ( ECU ) pentru a fi interpretate. Orice problema existenta la nivelul emisiilor este sesizata si imediat semnalizata de computer.

Ca orice piesa electronica componenta a unui sistem, si senzorul de oxigen se poate defecta. Senzorul este localizat la nivelul galeriei de evacuare. In cazul in care nu mai functioneaza corespunzator, efectele acestei probleme se vor observa in modul de functionare al masinii. Pentru a putea diagnostica o astfel de problema, descriem in continuare cele mai frecvente semne care ne pot indica o defectiune la nivelul sondei lambda.

 

Ce este sonda lambda?

Sonda este o componenta a masinii care are rolul de a determina nivelul dar si concentratia de O2 in mediu gazos sau lichid. Incepand cu 1980, aceasta sonda a devenit o piesa importanta a tuturor autoturismelor, care indeplineste rolul de a strange informatii despre oxigenul disponibil pentru combustie. Aceste informatii sunt transmise mai departe, catre sistemul de gestionare de la nivelul motorului, care foloseste aceste date pentru a regla injectia. Importanta senzorului este data de capacitatea acestuia de a contribui la obtinerea unei performante ideale a motorului, la reducerea consumului de carburant dar si de a oferi informatii despre emisiile rezultate. Prin evaluarea acestora, sonda poate sa determine momentul in care emisiile depasesc standardele impuse, problema semnalizata prin lumina CEL si cea a sondei. Ca urmare a functionarii necorespunzatoare determinate de o sonda defecta, performanta masinii scade si creste consumul de combustibil, dar apar de asemenea probleme la interpretarea emisiilor.

Daca sonda este defecta, computerul nu va putea evalua corect raportul dintre aer si combustibil de la nivelul motorului. Oxigenul este esential pentru functionarea masinii, dar aportul acestuia poate sa difere in functie de temperatura mediului ambiant, altitudine, temperatura de la nivelul motorului, presiune barometrica. Atunci cand se defecteaza, sonda nu inceteaza sa functioneze cu totul, ci va inregistra performante din ce in ce mai scazute. 

 

Cele mai importante situatii cand trebuie sa iei in calcul eventualitatea unei probleme la nivelul unei sonde lambda

Martor check engine care ramane aprins pe bord

Martorul check engine poate sa ramana aprins in bord ca urmare a mai multor defectiuni posibile. Una dintre posibilitati este reprezentata de functionarea incorecta a sondei lambda. In cazul in care senzorul transmite date incorecte sau nu transmite niciun fel de date, atunci vom remarca faptul ca martorul ramane aprins.

Creste consumul de combustibil

In cazul in care senzorul O2 este defectat, motorul va avea de suferit in sensul ca defectiunea poate determina un aport crescut de combustibil la nivelul motorului si un raport de aer-combustibil incorect. Prin urmare, va creste consumul de carburant si numarul de kilometri parcursi va scadea considerabil.

Motorul da rateuri

Modificarea raportului aer-combustibil va distruge echilibrul necesar pentru o buna functionare a motorului; vom remarca faptul ca masina va scoate un fum negru dar vom observa si un ralanti diferit. 

 

Ce poti sa faci daca senzorul de O2 nu mai functioneaza

Senzorii de acest gen sunt piese de dimensiuni reduse astfel incat schimbarea acestora nu ar trebui sa ridice probleme deosebite.

Primul pas pe care este bine sa il faci pentru a diagnostica o problema si pentru a o rezolva este sa folosesti un scaner OBDII. Scanerul este un dispozitiv excelent, necesar oricarui conducator auto care detine un vehicul personal, dispozitiv care este capabil sa depisteze eventuale probleme si sa le afiseze. Daca un senzor nu functioneaza corect, aceasta informatie este transmisa la ECU care va determina aprinderea ledului Check Engine in bord. Cu ajutorul scanerului poti citi si interpreta codul de eroare aparut, si poti afla care este cauza care a dus la aparitia problemei. In cazul in care dupa resetarea codului de eroare, problema dispare, acest lucru inseamna ca poti amana vizita la service.

Voltmetru si sonda de testare cu clema

Poti folosi aceste piese pentru a realiza o testare directa, fara a deconecta senzorul. Este necesar in primul rand sa iti dai seama daca firele care conecteaza senzorul sunt integre. Daca ai verificat si este totul in ordine, porneste motorul si lasa-l sa mearga. Conecteaza voltmetrul la senzorul in cauza. Daca nu te descurci, este mai bine sa mergi intr-un service pentru a face testarile de rigoare.

Unde se afla pozitionat senzorul lambda?

Orice masina are in dotare mai multi senzori de O2 care pot fi localizati la nivelul fluxului de evacuare, la diferite niveluri – inaintea convertizorului catalitic si dupa convertizor. Montarea la niveluri diferite permite evaluarea eficientei dispozitivului catalitic (prin faptul ca sunt analizati anumiti parametrii inainte si dupa). Pozitia exacta a senzorilor poate fi determinata prin consultarea cartii tehnice a masinii.

Cat costa sa schimbi un senzor sau o sonda lambda?

Pretul unei piese variaza in functie de marca si modelul masinii tale, si incepe de undeva de la 80 ron. Dar trebuie sa iei in calcul si pretul manoperei de schimbare a sondei. Pentru a obtine o oferta corecta, informeaza-te inainte de a merge in service. Alege service-ul potrivit in functie de pret dar mai ales de recomandari si de review-uri ale clientilor. 

Cum se repara o sonda lambda?

Datorita pozitiei greu accesibile si dimensiunilor reduse, manopera de inlocuire sau de reparare se realizeaza destul de dificil. Probleme frecvente pot sa apara si la nivelul cablurilor de legatura ale senzorilor, astfel incat este bine sa verifici periodic integritatea lor. Sfatul specialistilor este sa inlocuim senzorul de oxigen dupa ce au fost parcursi cateva mii de km, chiar daca am schimbat uleiul. De cele mai multe ori, sonda lambda necesita inlocuire dupa parcurgerea a 50.000 pana la 70.000 km. 

Controleaza starea vehiculului tau in mod periodic prin vizite la service , pentru a te asigura ca orice problema este diagnosticata din timp si remediata corespunzator. 

 

Pentru a inlocui sonda lambda cu o piesa noua, este indicat sa parcurgi acesti pasi:

- Determina cu precizie pozitia sondei care trebuie schimbata;

- Verifica cartea tehnica pentru a afla locatia exacta ;

- Sonda este similara ca aspect cu o bujie;

- Indeparteaza suruburile care o fixeaza in pozitie;

- Verifica daca cele 2 sonde sunt identice;

- Monteaza piesa noua in pozitie; 

- Leaga firele/cablurile in pozitiile corespunzatoare de la nivelul piesei;

- Pune contactul la masina, fara a porni insa motorul;

- Foloseste scanerul pentru a sterge codul de eroare;

- Porneste motorul;

- Verifica daca problema continua sa persiste.

 

Cum verifici in amanunt un senzor de O2?

In cazul in care computerul detecteaza o defectiune la nivelul senzorului de O2, lumina de avertizare Check Engine se va aprinde pe bord. De asemenea, ar mai putea sa apara un mesaj care ne avertizeaza ca circuitul incalzitorului nu actioneaza corespunzator. Faptul ca aceste 2 avertizari apar simultan poate fi interpretat ca o problema la nivelul sondei lambda. 

In cazul in care detii informatii de baza despre ce este si cum functioneaza un senzor de oxigen, poti sa te documentezi suplimentar cu privire la modalitatea de a inlocui aceasta piesa in caz ca a survenit o defectiune. Dar daca nu ai un minim de cunostinte, este mai indicat sa apelezi la serviciile unui mecanic pentru a efectua testarea si reparatia in cauza.

Daca alegi sa schimbi personal senzorul, trebuie sa urmezi cativa pasi – foloseste un aparat de masura digital de 10 megaohmi in procesul de testare. Folosind informatiile din cartea tehnica, afla cu exactitate pozitia sondei si determina exact care este sonda defecta in functie de codul de diagnosticare al erorilor (DTC – Diagnostic Trouble Codes). Selecteaza un senzor pentru a incepe efectuarea testelor. Porneste masina si las-o sa mearga circa 20 de minute, apoi opreste motorul. Daca este nevoie, ridica masina de la sol folosind un elevator auto. Seteaza voltmetrul la milivolti DC. Ai grija sa nu intri in contact cu suprafetele cu temperatura ridicata generata de functionarea motorului. Conecteaza firul rosu la cablul de semnal, iar pe cel negru la masa. Porneste motorul si verifica tensiunea indicata de voltmetru. Aceasta se incadreaza de obicei intre 0,1 – 0,9 V. In cazul in care valorile nu sunt incluse in acest interval, sonda poate fi defecta sau motorul poate sa nu functioneze conform standardului. 

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate