Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta, datorata ploii, zapezii, nisipului, pietrisului, si altele. Acest sistem foloseste senzori electronici si functioneaza intr-o maniera similara cu mai cunoscutul sistem de franare ABS, in sensul ca se activeaza doar atunci cand rotile se invart liber si pierzi controlul asupra lor.

Ce este controlul tractiunii?

Ai condus vreodata o masina care a derapat in timp ce accelerai mai puternic? Inseamna ca cel mai probabil nu era echipata cu un sistem de control al tractiunii, sau ca acesta nu functiona. In trecut, soferii erau nevoiti sa controleze derapajele din acceleratie, cand masina nu ii mai asculta.

Astazi, tehnologia pune la dispozitie sisteme electronice de siguranta care reduc gradul de alunecare al rotilor si iti permit sa ai mai mult control atunci cand accelerezi. In acelasi fel in care ABS-ul este proiectat sa impiedice derapajele in timpul franarii, in acelasi fel controlul tractiunii le previne in timpul acceleratiei. 

Citeste si despre: ce senzori fac ca ABS-ul sa functioneze

Cum functioneaza?

Asa cum spuneam, sistemul de control al tractiunii nu doar ca functioneaza similar cu ABS-ul, dar are exact aceleasi componente:

Senzori de viteza pe roata care monitorizeaza viteza de rotatie a rotilor din fata, sau a tuturor rotilor, in functie de tipul de tractiune.

Un modulator hidraulic care activeaza franele.

O unitate electronica de control (ECU) care primeste informatii de la senzorii de viteza si, atunci cand este nevoie, ordona modulatorului hidraulic sa activeze franele.

In cazul sistemelor moderne de control al tractiunii, ECU si modulatorul hidraulic sunt atasate impreuna, ca o singura entitate fizica, desi indeplinesc functii diferite. ECU verifica incontinuu daca o roata sau mai multe se invart mai repede decat celelalte. Acesta este cel mai bun indicator ca roate respectiva pierde din tractiune.

Cand este detectata o posibila alunecare/derapaj, ECU directioneaza modulatorul hidraulic sa activeze/elibereze frana rotii problema in succesiune rapida. Aceasta actiune repetitiva va reduce viteza de rotatie. Odata ce roata si-a recapatat tractiunea, sistemul se reintoarce a activitatea obisnuita de monitorizare si comparare a rotatiei rotilor.

Unele sisteme de control al tractiunii reduc si puterea motorului in cazul rotilor scapate de sub control. In cazul acestor masini, soferii pot experimenta o pulsatie a pedalei de acceleratie atunci cand controlul tractiunii este activ. Senzatia este normala si nu inseamna ca estje ceva in neregula cu sistemul de control al tractiunii.

Citeste si despre: simptome ale senzorilor de viteza defecti

Eficienta controlului tractiunii

Testele au aratat ca acest sistem este eficient in reducerea derapajelor, desi este mai bine sesizabil la vehiculele cu tractiune integrala, decat la cele cu tractiune frontala. De asemenea, s-a demonstrat ca sistemele care incorporeaza si reducerea puterii motorului ofera mai multa stabilitate, in vreme ce sistemele care folosesc doar frana sunt mai potrivite pentru imbunatatirea performantei acceleratiei.

Limitarile sistemului de control al tractiunii

Ca majoritatea sistemelor unei masini, nici sistemul de control al tractiunii nu este perfect. Tot asemanator cu alte sisteme cu care este dotat un automobil, nu te poti bucura de toate beneficiile controlului tractiunii daca nu il folosesti in mod corespunzator. Asta inseamna, in primul rand, sa continui sa conduci cu grija si, in general, numai in conditii de drum in care te simti in siguranta.

Evita comportamente precum condusul cu viteza mare, condusul la o distanta prea mica fata de vehiculul din fata, condusul agresiv, deoarece acestea lucreaza impotriva sistemului de control al tractiunii. De exemplu, condusul cu o viteza inadecvata conditiilor de drum mareste riscul de accident chiar daca masina ta este dotata cu sistem de control al tractiunii, dat fiind ca acest sistem nu este proiectat sa micsoreze distanta de franare.

Mai mult, in vreme ce vehiculele fara sistem de control al tractiunii pot resimti o reducere a vitezei pe drumurile alunecoase, aceeasi reducere de viteza ar putea sa nu fie observata in vehiculele cu sistem de control al tractiunii.

Concluzii

Tipul de vehicul pe care il detii determina ce tip de sistem de control al tractiunii vei avea montat. Desi multi soferi ar putea fi tentati sa dezactiveze acest sistem pentru a face „drifturi”, recomandarea noastra este ca acest sistem sa fie pornit tot timpul.

In unele cazuri, cand sistemul este dezactivat, poate cauza uzura aditionala la alte componente, ce pot necesita reparatii costisitoare. Mai mult, soferii care nu au experienta in controlul derapajelor risca sa faca accident.

Este mereu extrem de important sa ramai vigilent si concentrat la drum, indiferent cate sisteme de siguranta are masina ta in dotare, deoarece ele nu te pot salva mereu.

Citeste si despre: sistemul de control al stabilitatii (ESP)

Sursa foto: youtube.com, avtoz.net

Articole similare
Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Martor de control al tractiunii aprins in bord

Martor de control al tractiunii aprins in bord

Daca martorul de control al tractiunii se va aprinde in bordul masinii, acest lucru se va intampla de obicei in momentul accelerarii.

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Un automoibl dotat cu sistemul start/stop are mai multe cicluri de pornire/oprire decat unul cu sistem clasic de aprindere.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzorul de presiune combustibil este o veriga slaba a sistemului de alimentare cu combustibil, el putand sa cedeze de la temperaturi inalte.

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Cum functioneaza recuperarea energiei de franare?

Cum functioneaza recuperarea energiei de franare?

De fiecare data cand apesi pedala de frana a masinii tale, irosesti energie. Conform legilor fizicii, energia nu poate fi distrusa.

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Atunci cand capul de bara este defect suspensia fata se slabeste. Cu cat suspensia se slabeste mai mult, soferul o sa simta vibratii in volan.

Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

Ce este drept acest sistem de tractiune integral creste consumul, nu cu mult dar il creste. Dar din experienta propie va putem spune ca acest sistem merita.

Ce este OBD2?

Ce este OBD2?

Probabil ati vazut in bordul masinii un martor luminos aprins. Acest lucru va informeaza ca exista o problema. Daca mergeti la un mecanic, acesta va folosi un scaner OBD2.

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butucul rotii este singura parte a autoturismului care tine roata si de aceea este foarte important sa te asiguri ca rotile sunt montate corespunzator.

Ce este mecatronicul?

Ce este mecatronicul?

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

Martorul de bord al sistemului de control al tractiunii

Martorul de bord al sistemului de control al tractiunii

Daca apare vreo problema la sistemul de tractiune, atunci masina nu va putea sa ramana stabila pe sosea.

Despre controlul electronic al clapetei de acceleratie

Despre controlul electronic al clapetei de acceleratie

Acest control electronic al clapetei de acceleratie este de fapt partea electronica care ataseaza clapeta de acceleratie la pedala de acceleratie.

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Atunci cand alegi garantia noii tale masini, este important sa citesti cu atentie ce anume acopera aceasta si daca exista taxe suplimentare.

Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)

Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)

Dar odata cu avansarea tehnologiei masinile sunt tot mai echipate cu diverse sisteme de protectie care te vor ajuta sa mentii masina pe traiectorie.

Cum arata un raport CarVertical si ce informatii poti afla?

Cum arata un raport CarVertical si ce informatii poti afla?

Am verificat pentru voi o Dacia Duster, postata la vanzare pe Autovit, pentru a va arata in detaliu ce puteti afla daca verificati seria de sasiu a masinii inainte de a decide sa o cumparati.

Cum sa verificati daca releul este bun?

Cum sa verificati daca releul este bun?

Daca ceva nu este in regula cu sistemul electric al masinii dumneavoastra, sunt sanse mari ca releul sa fie de vina.

Care este diferenta dintre PCM si ECM?

Care este diferenta dintre PCM si ECM?

Am scris mult despre PCM si ECM si probabil ati auzit si in alta parte despre cele doua componente care sunt vitale intr-un vehicul.

Siguranta copilului tau - ce este ISOFIX?

Siguranta copilului tau - ce este ISOFIX?

Atunci cand vrei sa cumperi un scaun de masina pentru copilul tau vei citi foarte des termenul - ISOFIX. Ce este si cum trebuie instalat un scaun cu Isofix in masina?

Ce este cuplul motorului unei masini?

Ce este cuplul motorului unei masini?

Cuplul motorului este o caracteristica cel putin la fel de importanta intr-o masina precum puterea.

Ce este un incalzitor al blocului motor?

Ce este un incalzitor al blocului motor?

Masinile folosesc un incalzitor al blocului motor (block heater).Acesta este un dispozitiv ce ajuta motorul si lichidele din interiorul acestuia sa se incalzeasca pe timp de iarna.

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzorul de ploaie este o dotare care merita toti banii, el automatizeaza procesul de stergere al parbrizului lasand soferul sa se concentreze la condus.

Ce face intercoolerul si simptome defectiune?

Ce face intercoolerul si simptome defectiune?

Vom incerca sa explicam ce este intercooler-ul, cum functioneaza, la ce ajuta masina si care ar fi simptomele atunci cand el se strica.