Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta, datorata ploii, zapezii, nisipului, pietrisului, si altele. Acest sistem foloseste senzori electronici si functioneaza intr-o maniera similara cu mai cunoscutul sistem de franare ABS, in sensul ca se activeaza doar atunci cand rotile se invart liber si pierzi controlul asupra lor.

Ce este controlul tractiunii?

Ai condus vreodata o masina care a derapat in timp ce accelerai mai puternic? Inseamna ca cel mai probabil nu era echipata cu un sistem de control al tractiunii, sau ca acesta nu functiona. In trecut, soferii erau nevoiti sa controleze derapajele din acceleratie, cand masina nu ii mai asculta.

Astazi, tehnologia pune la dispozitie sisteme electronice de siguranta care reduc gradul de alunecare al rotilor si iti permit sa ai mai mult control atunci cand accelerezi. In acelasi fel in care ABS-ul este proiectat sa impiedice derapajele in timpul franarii, in acelasi fel controlul tractiunii le previne in timpul acceleratiei.

Cum functioneaza sistemul de control al tractiunii?

Asa cum spuneam, sistemul de control al tractiunii nu doar ca functioneaza similar cu ABS-ul, dar are exact aceleasi componente:

  • Senzori de viteza pe roata care monitorizeaza viteza de rotatie a rotilor din fata, sau a tuturor rotilor, in functie de tipul de tractiune.
  • Un modulator hidraulic care activeaza franele.
  • O unitate electronica de control (ECU) care primeste informatii de la senzorii de viteza si, atunci cand este nevoie, ordona modulatorului hidraulic sa activeze franele.

In cazul sistemelor moderne de control al tractiunii, ECU si modulatorul hidraulic sunt atasate impreuna, ca o singura entitate fizica, desi indeplinesc functii diferite. ECU verifica incontinuu daca o roata sau mai multe se invart mai repede decat celelalte. Acesta este cel mai bun indicator ca roate respectiva pierde din tractiune.

Cand este detectata o posibila alunecare/derapaj, ECU directioneaza modulatorul hidraulic sa activeze/elibereze frana rotii problema in succesiune rapida. Aceasta actiune repetitiva va reduce viteza de rotatie. Odata ce roata si-a recapatat tractiunea, sistemul se reintoarce a activitatea obisnuita de monitorizare si comparare a rotatiei rotilor.

Unele sisteme de control al tractiunii reduc si puterea motorului in cazul rotilor scapate de sub control. In cazul acestor masini, soferii pot experimenta o pulsatie a pedalei de acceleratie atunci cand controlul tractiunii este activ. Senzatia este normala si nu inseamna ca estje ceva in neregula cu sistemul de control al tractiunii.

Eficienta controlului tractiunii

Testele au aratat ca acest sistem este eficient in reducerea derapajelor, desi este mai bine sesizabil la vehiculele cu tractiune integrala, decat la cele cu tractiune frontala. De asemenea, s-a demonstrat ca sistemele care incorporeaza si reducerea puterii motorului ofera mai multa stabilitate, in vreme ce sistemele care folosesc doar frana sunt mai potrivite pentru imbunatatirea performantei acceleratiei.

Limitarile sistemului de control al tractiunii

Ca majoritatea sistemelor unei masini, nici sistemul de control al tractiunii nu este perfect. Tot asemanator cu alte sisteme cu care este dotat un automobil, nu te poti bucura de toate beneficiile controlului tractiunii daca nu il folosesti in mod corespunzator. Asta inseamna, in primul rand, sa continui sa conduci cu grija si, in general, numai in conditii de drum in care te simti in siguranta.

Evita comportamente precum condusul cu viteza mare, condusul la o distanta prea mica fata de vehiculul din fata, condusul agresiv, deoarece acestea lucreaza impotriva sistemului de control al tractiunii. De exemplu, condusul cu o viteza inadecvata conditiilor de drum mareste riscul de accident chiar daca masina ta este dotata cu sistem de control al tractiunii, dat fiind ca acest sistem nu este proiectat sa micsoreze distanta de franare.

Mai mult, in vreme ce vehiculele fara sistem de control al tractiunii pot resimti o reducere a vitezei pe drumurile alunecoase, aceeasi reducere de viteza ar putea sa nu fie observata in vehiculele cu sistem de control al tractiunii.

Concluzii

Tipul de vehicul pe care il detii determina ce tip de sistem de control al tractiunii vei avea montat. Desi multi soferi ar putea fi tentati sa dezactiveze acest sistem pentru a face „drifturi“, recomandarea noastra este ca acest sistem sa fie pornit tot timpul.

In unele cazuri, cand sistemul este dezactivat, poate cauza uzura aditionala la alte componente, ce pot necesita reparatii costisitoare. Mai mult, soferii care nu au experienta in controlul derapajelor risca sa faca accident.

Este mereu extrem de important sa ramai vigilent si concentrat la drum, indiferent cate sisteme de siguranta are masina ta in dotare, deoarece ele nu te pot salva mereu.

Sursa foto: youtube.com, avtoz.net

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...