Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta, datorata ploii, zapezii, nisipului, pietrisului, si altele. Acest sistem foloseste senzori electronici si functioneaza intr-o maniera similara cu mai cunoscutul sistem de franare ABS, in sensul ca se activeaza doar atunci cand rotile se invart liber si pierzi controlul asupra lor.

Ce este controlul tractiunii?

Ai condus vreodata o masina care a derapat in timp ce accelerai mai puternic? Inseamna ca cel mai probabil nu era echipata cu un sistem de control al tractiunii, sau ca acesta nu functiona. In trecut, soferii erau nevoiti sa controleze derapajele din acceleratie, cand masina nu ii mai asculta.

Astazi, tehnologia pune la dispozitie sisteme electronice de siguranta care reduc gradul de alunecare al rotilor si iti permit sa ai mai mult control atunci cand accelerezi. In acelasi fel in care ABS-ul este proiectat sa impiedice derapajele in timpul franarii, in acelasi fel controlul tractiunii le previne in timpul acceleratiei. 

Citeste si despre: ce senzori fac ca ABS-ul sa functioneze

Cum functioneaza?

Asa cum spuneam, sistemul de control al tractiunii nu doar ca functioneaza similar cu ABS-ul, dar are exact aceleasi componente:

Senzori de viteza pe roata care monitorizeaza viteza de rotatie a rotilor din fata, sau a tuturor rotilor, in functie de tipul de tractiune.

Un modulator hidraulic care activeaza franele.

O unitate electronica de control (ECU) care primeste informatii de la senzorii de viteza si, atunci cand este nevoie, ordona modulatorului hidraulic sa activeze franele.

In cazul sistemelor moderne de control al tractiunii, ECU si modulatorul hidraulic sunt atasate impreuna, ca o singura entitate fizica, desi indeplinesc functii diferite. ECU verifica incontinuu daca o roata sau mai multe se invart mai repede decat celelalte. Acesta este cel mai bun indicator ca roate respectiva pierde din tractiune.

Cand este detectata o posibila alunecare/derapaj, ECU directioneaza modulatorul hidraulic sa activeze/elibereze frana rotii problema in succesiune rapida. Aceasta actiune repetitiva va reduce viteza de rotatie. Odata ce roata si-a recapatat tractiunea, sistemul se reintoarce a activitatea obisnuita de monitorizare si comparare a rotatiei rotilor.

Unele sisteme de control al tractiunii reduc si puterea motorului in cazul rotilor scapate de sub control. In cazul acestor masini, soferii pot experimenta o pulsatie a pedalei de acceleratie atunci cand controlul tractiunii este activ. Senzatia este normala si nu inseamna ca estje ceva in neregula cu sistemul de control al tractiunii.

Citeste si despre: simptome ale senzorilor de viteza defecti

Eficienta controlului tractiunii

Testele au aratat ca acest sistem este eficient in reducerea derapajelor, desi este mai bine sesizabil la vehiculele cu tractiune integrala, decat la cele cu tractiune frontala. De asemenea, s-a demonstrat ca sistemele care incorporeaza si reducerea puterii motorului ofera mai multa stabilitate, in vreme ce sistemele care folosesc doar frana sunt mai potrivite pentru imbunatatirea performantei acceleratiei.

Limitarile sistemului de control al tractiunii

Ca majoritatea sistemelor unei masini, nici sistemul de control al tractiunii nu este perfect. Tot asemanator cu alte sisteme cu care este dotat un automobil, nu te poti bucura de toate beneficiile controlului tractiunii daca nu il folosesti in mod corespunzator. Asta inseamna, in primul rand, sa continui sa conduci cu grija si, in general, numai in conditii de drum in care te simti in siguranta.

Evita comportamente precum condusul cu viteza mare, condusul la o distanta prea mica fata de vehiculul din fata, condusul agresiv, deoarece acestea lucreaza impotriva sistemului de control al tractiunii. De exemplu, condusul cu o viteza inadecvata conditiilor de drum mareste riscul de accident chiar daca masina ta este dotata cu sistem de control al tractiunii, dat fiind ca acest sistem nu este proiectat sa micsoreze distanta de franare.

Mai mult, in vreme ce vehiculele fara sistem de control al tractiunii pot resimti o reducere a vitezei pe drumurile alunecoase, aceeasi reducere de viteza ar putea sa nu fie observata in vehiculele cu sistem de control al tractiunii.

Concluzii

Tipul de vehicul pe care il detii determina ce tip de sistem de control al tractiunii vei avea montat. Desi multi soferi ar putea fi tentati sa dezactiveze acest sistem pentru a face „drifturi”, recomandarea noastra este ca acest sistem sa fie pornit tot timpul.

In unele cazuri, cand sistemul este dezactivat, poate cauza uzura aditionala la alte componente, ce pot necesita reparatii costisitoare. Mai mult, soferii care nu au experienta in controlul derapajelor risca sa faca accident.

Este mereu extrem de important sa ramai vigilent si concentrat la drum, indiferent cate sisteme de siguranta are masina ta in dotare, deoarece ele nu te pot salva mereu.

Citeste si despre: sistemul de control al stabilitatii (ESP)

Sursa foto: youtube.com, avtoz.net

Articole similare
Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul sau electromotorul este alcatuit dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare.

Servofrana: Ce este si ce face?

Servofrana: Ce este si ce face?

Cum te ajuta servofrana si cum iti dai seama daca s-a stricat? Ce simptome are o servofrana defecta?

Cum functioneaza turbocompresoarele?

Cum functioneaza turbocompresoarele?

In continuarea acestui articol veti putea descoperi o multime de informatii importante despre ce sunt si cum functioneaza turbocompresoarele.

Ce este simeringul si ce face?

Ce este simeringul si ce face?

Simeringul arborelui cotit este o piesa mica si ieftina dar extrem de importanta, afla ce se intampla daca se strica.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Exista doua tipuri de sisteme de franare, sistemul de franare cu disc si sistemul de franare cu tamburi.

Bujie incandescenta: Ce este bujia incandescenta si ce rol are?

Bujie incandescenta: Ce este bujia incandescenta si ce rol are?

Bujiile incandescente sunt prezente doar la motoarele cu ardere prin compresie. Ele se monteaza ca bujiile normale, la camerele de ardere ale cilindrilor.

Cum functioneaza volanul incalzit

Cum functioneaza volanul incalzit

Incalzirea volanului este una dintre cele mai interesante descoperiri in materie de tehnologie auto, si o recomandam cu caldura pentru zilele reci.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Cum functioneaza keyless entry?

Cum functioneaza keyless entry?

Cu aceasta cheie fob, este si mai greu sa va uitati cheile in masina si sa inchideti masina, atat timp cat cheia fob se afla in interiorul masinii.

Caseta directie: Ce este si ce face?

Caseta directie: Ce este si ce face?

Afla de la noi care sunt simptomele unei casete de directie pe cale sa cedeze si cum sa rezolvi problema unei casete de directie defecte.

Bujie: Ce este bujia si ce face?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

O sa enumeram cateva simptome care apar atunci cand bujia sau bujiile sunt pe cale sa cedeze. Sfaturi pentru repararea bujiilor.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Cum functioneaza parbrizul incalzit

Cum functioneaza parbrizul incalzit

Unele parbrize incalzite contin filamente de incalzire in partea de jos, al caror scop este sa impiedice stergatoarele sa se lipeasca de geam.

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Cum verifici daca un rulment al masinii este defect? Auzi un huruit atunci cand masina ruleaza si creste odata cu viteza?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce se intampla daca se defecteaza senzorul ABS sau senzorul de turatie roata? Cum iti dai seama ca nu mai functioneaza?

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Un automoibl dotat cu sistemul start/stop are mai multe cicluri de pornire/oprire decat unul cu sistem clasic de aprindere.

Cum functioneaza pornirea fara cheie?

Cum functioneaza pornirea fara cheie?

Daca pierdeti key fob-ul masina dumneavoastra nu va mai putea fi pornita. Va trebui sa aveti o cheie noua pentru a putea porni masina din nou.

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Arborii planetari transmit miscarea de la diferential la rotile motoare. Clasificarea lor se face dupa solicitarile la care sunt supusi.

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Heads-Up Display este o tehnologie si o dotare relativ nou aparuta si vine pe piata ca o dorinta a producatorilor de a creste siguranta rutiera

Cum functioneaza oglinzile electrice?

Cum functioneaza oglinzile electrice?

Descriem pe scurt cum functioneaza oglinzile electrice si de ce sa alegi o astfel de dotare cand iti schimbi masina.

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Simptome ale unui evaporator/vaporizator defect sau pe cale sa se defecteze. Sfaturi reparatie evaporator.

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Afla de la dailydriven care sunt semnele si simptomele unei servodirectii pe cale sa se defecteze. Reparatii si sfaturi de intretinere.

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Cum functioneaza filtrul de transmisie?

Cum functioneaza filtrul de transmisie?

De obicei cand e timpul sa inlocuiesti filtrul transmisiei trebuie facuta revizia generala a acesteia si pe piata gasesti kit-uri.

Despre controlul electronic al clapetei de acceleratie

Despre controlul electronic al clapetei de acceleratie

Acest control electronic al clapetei de acceleratie este de fapt partea electronica care ataseaza clapeta de acceleratie la pedala de acceleratie.

Martorul de bord al sistemului de control al tractiunii

Martorul de bord al sistemului de control al tractiunii

Daca apare vreo problema la sistemul de tractiune, atunci masina nu va putea sa ramana stabila pe sosea.

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Sistemul automat de spalare faruri este o optiune pe care masina ta trebuie sa o aiba.