Semnele unei bobine de inductie defecte

Semnele unei bobine de inductie defecte

Daca masina ta nu mai functioneaza perfect si banuiesti ca problema ar fi bobina de inductie defecta atunci trebuie sa tii cont de toate aceste lucruri. Bobina de inductie situata de obicei in imediata apropierea a bujiei, este o piesa a masinii care are rolul de a transforma curentul de joasa tensiune de 6V sau 12V primit de la baterie, in curent de inalta tensiune, de 15.000-20.000V. In felul acesta ea poate fi numita si transformator, avand un rol asemanator.

Daca rezistenta electrica a circuitului este mica, la turatii mici ale motorului, curentul creste mult si are loc supraincalzirea bobinei datorita efectului Joule.

Se intampla cateodata, fie din lipsa de timp, sau din neglijenta, multe persoane sa omita sa ofere atentie acestei componente. Cu toate acestea, ea poate genera probleme la un moment dat, indiferent de modelul masinii pe care o detineti.

Bobina de inductie face parte din instalatia electrica a autoturismului, care este compusa din sursa de producere a curentului (alternatorul), sursa de acumulare si debitare a energiei electrice (bateria), organele care consuma curentul (intreg echipamentul de aprindere) consumatoarele suplimentare si cablul electric.

Elementele instalatiei electrice sunt legate intre ele printr-un conductor. Intreg echipamentul de aprindere al autoturismului are rolul de a produce scanteile electrice necesare pentru aprinderea combustibilului din cilindrul motorului.

In cazul motoarelor cu carburant, dupa comprimarea amestecului de carburant in spatiul de cilindru, acesta este aprins de catre o scanteie electrica, aprinsa cu ajutorul bujiei.

Pentru a se produce o tensiune suficient de puternica, este nevoie de un ansamblu complex de piese, care sa converteasca curentul de joasa tensiune, in unul de inalta tensiune. In cazul acesta intervine transformatorul de tensiune, numit si bobina de inductie, care are acest rol de a transforma curentul dat de bateria masinii, intr-un curent de inalta tensiune, absolut necesar producerii scanteii.

Printre cele mai frecvente defectiuni ale instalatiei de aprindere, respectiv bobina de inductie, gasim bataile motorului la turatii mici sau mari, rateuri la ambalarea motorului, o aprindere neregulata in cazul turatiilor mai mari, supraincalzirea motorului sau, in unele cazuri, aprinderea nu are loc.

Una dintre cauzele defectarii bobinei de inductie poate fi uzarea bujiilor, sau defectarea acestora. In situatia in care motorul bate la turatii mici, cauza ar putea fi ruperea arcului regulatorului centrifugal, iar in acest caz, nu este obligatorie inlocuirea acestuia.

Bobina este cuprinsa de carcasa ebonita, care este asamblata cu ajutorul suruburilor. In interiorul acesteia se gaseste uleiul de transformator, care are rolul de a raci. Pentru a evita supraincalzirea motorului, in cazul unor bobine, se poate monta un variator in interior.

In situatia in care motorul bate la turatii mai mari, cauzele pot fi multiple, legate de reglarea nepotrivita a regulatorului, un avans prea mare la aprindere sau slabirea sau chiar ruperea arcului (cel din spatele membranei).

Alte cauze ale defectarii bobinei de inductie ar fi slabirea legaturilor conductelor de aprindere, murdarirea capacului izolant, sau permiterea scurgerilor, contactele nu fac o presiune suficient de mare (trebuie verificat arcul si daca este cazul, trebuie inlocuit).

Supraincalzirea motorului poate fi cauzata de o aprindere foarte intarziata, influentata de regulator. In cazul in care motorul se supraincalzeste, este necesar un control asupra conductiei si clapetei de admisie.

Trebuie sa tinem cont de faptul ca indiferent de modelul autoturismului, simptomele sunt aceleasi. Ele pot varia in functie de model si de alte caracteristici ale masinii, insa este important ca soferii sa tina cont de cele mentionate pana acum, pentru a putea astfel detecta daca intr-adevar masina are o problema cu instalatia de aprindere sau a avut loc o defectare sau slabire a unei piese componente.

Se intampla ca soferii sa treaca cu vederea anumite aspecte care pot indica o defectiune la nivelul instalatiei de aprindere, deoarece, in timpul mersului acestea nu sunt foarte evidente. In cazul unei defectiuni serioase, motorul va porni cu intreruperi repetate. O aprindere neregulata in cazul turatiilor foarte mari poate fi provocata de defectarea ciocanelului sau a condensatorului, situatie in care acestea trebuie inlocuite. De asemenea, deschiderea neregulata a contactelor de la ruptor poate fi un simptom al unei defectiuni la nivelul bobinei de inductie. In cazul acesta trebuie reglate si stranse suruburile de fixare.

In cazul verificarii bobinei generatorului de impulsuri se au in vedere verificarile pentru scurtcircuit si pentru intreruperi. In aceasta situatie se indeparteaza capacul distribuitorului si se extrag cablurile de legatura ale bobinei generatorului cu modulul electronic al aprinderii, la care se cupleaza un ohmetru. Valoarea normala a rezistentei se incadreaza in general in limitele 650-850 ohmi. Indicatia “infinit” a aparatului de masura semnifica o intrerupere a infasurarii bobinei, iar valorile inferioare vor semnala un scurtcircuit intre spire sau la masa.

Pentru verificarea unei scurgeri la masa se va conecta ohmetrul la una din bornele bateriei si la masa. In mod normal, rezistenta masurata trebuie sa aiba valoarea “infinit”. In caz contar este necesara inlocuirea bobinei.

De asemenea bobina generatorului de impulsuri poate fi verificata si cu ajutorul unui osciloscop. Se va inlatura capacul distribuitorului si, cu contactul aprinderii deschis, se extrag cablurile bobinei generatorului de impulsuri de la modulul electronic de aprindere. Se conecteaza cablul rosu al captatorului de semnal la cablul alb al bobinei si cablul negru al captatorului la cel verde al bobinei.

Se regleaza oscilograful cu scala de masura in domeniul zecilor de ohmi si se selecteaza modul de declansare a baleierii pe orizontala. Se antreneaza motorul cu ajutorul electromotorului de pornire timp de cateva secunde. Daca nu poate fi vizualizata nicio curba, bobina va trebui inlocuita.

Cu ocazia acestor masuratori se va verifica starea capacului distribuitorului. Acesta nu trebuie sa prezinte fisuri, contactele sale nu trebuie sa fie oxidate sau uzate excesiv, iar contactul rotitor nu trebuie sa prezinte urme de ardere, acestea indicand scurgeri parazite de curent.

Complexitatea modelelor de masini aparute pe piata aduc cu ele probleme cu care soferii se confrunta constant, iar acestea pot fi intr-un numar foarte mare, in functie de marca masinii. Una dintre problemele comune intalnite este defectarea sistemului de aprindere si dereglarea pieselor componente ale acestuia.

Instalatia de aprindere este una dintre cele mai neglijate parti ale autoturismului, desi acesta face parte din sistemul de pornire al masinii. Este necesar sa va asigurati ca acestea sunt inlocuite la timp, periodic, in functie de recomandarile specialistilor sau la intervalul indicat de catre producator.

Firele de inalta tensiune se degradeaza in timp in functie de vechimea si modul in care a fost intretinut autoturismul. Umezeala sau praful pot sa patrunda prin izolatie, reducand foarte mult puterea de aprindere. Defectiunile care pot sa apara la nivelul instalatiei de aprindere sunt foarte des intalnite si reprezinta mai mult de jumatate din cauzele care pot duce la oprirea din functiune a masinilor care au motoare cu benzina.

Pentru a preveni eventualele defectiuni ale instalatiei de aprindere, si respectiv, ale bobinei de inductie, este necesar un control periodic si o testare specifica, precum testul CLIP sau un test de compresie. Daca bujiile au fost verificate, si ulterior schimbate cu altele noi, atunci se recomanda o verificare amanuntita a bobinei de inductie, deoarece cauza ar putea fi din interiorul ei, prin defectarea sau uzarea unei mici componente, care duce la o functionare nepotrivita a motorului.

De asemenea pentru stabilirea de natura electrica se consulta in manualul tehnic, parametrii bobinelor, rezistentele ohmice fata de masa, in felul acesta veti fi siguri de defectiune. In cazul in care aceste lucruri nu pot fi facute de catre dumneavoastra consultati un service de specialitate pentru a nu crea pagube mai mari motorului.

Sursa foto: liveabout.com, xlraceparts.com, indiamart.com

Citeste si...
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...