Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Incepem cu ce inseamna fiecare prescurtare. FSI vine de la "fuel stratified injection", TSI inseamna "turbo stratified injection" si TFSI "turbo fuel stratified injection".

Nu credem ca trebuie sa spunem ca aceste 3 motorizari sunt pe benzina si ca vin de la grupul VAG. FSI a adus un nou sistem de alimentare pe piata, daca pana la FSI carburantul era pulverizat in galeria de admisie, noua tehnologie a venit cu un sistem care pulverizeaza benzina direct in camera de ardere.

Facand asta, motoarele FSI, TSI sau TFSI sunt mai eficiente ca si consum de combustibil, obtin performante mai inalte si au o dinamicitate mai buna fata de motoarele conventionale. 

Daca va plac cifrele sau doar sunteti curiosi, la un kilogram de benzina injectata se ard 14,7 kg de aer sau echivalentul a 12400 de litri.

Toate astea vin cu un dezavantaj totusi. La motoarele conventionale la 1 litru de benzina se adauga mult mai putin aer, FSI imbunatatind amestecul a "reusit" si sa creasca emisiile de carbon considerabil.

Din aceasta cauza, grupul VAG nu a avut succes cu aceste motoare in USA, pentru ca la ei benzina contine foarte mult sulf care distruge catalizatoarele si automat lumea a incetat sa mai cumpere motoare FSI, TSI sau TFSI.

TFSI-ul este un FSI la care se mai adauga o turbina. Datorita amestecului bogat in aer si scazut in carburant, tehnologia FSI a reusit sa rezolve o problema mare a vechilor motoare turbo.

Vechile masini cu tehnologie turbo sufereau de aprinderi spontane ale benzinei in interiorul cilindrului, cu mult inainte ca aceasta aprindere sa fie necesara conform parametrilor de functionare ai motorului. Turbina "reusea" sa incalzeasca foarte tare aerul si sa creeze puncte fierbinti in interiorul cilindrului care aprindeau spontan si total necontrolabil benzina.

O data cu aparitia TFSI-ului acest fenomen a disparut. TFSI-ul a adus pe piata un motor cu un raport mare de compresie, cu o eficienta termodinamica foarte mare si cu un consum redus de carburant.

Motorul FSI

Este un motor pe benzina cu injectie directa, mai exact combustibilul este pulverizat direct in camerle de combustie. Aceasta tehnologie este mai buna din punct de vedere termodinamic si imbunatateste eficienta motorului. Motoarele FSI imbunatatesc performanta motorului si au o dinamica mai buna. Fie ca au 4, 5, 6, 8, 10 sau 12 cilindri, toate motoarele pe benzina de la AUDI utilizeaza azi sistemul FSI.

Citeste si despre: motor pe benzina sau motor pe motorina

Asemanari intre FSI si TSI

  • Capacitate cilindrica: 1984cc;
  • Putere maxima in cai putere: 200;
  • Cuplu maxim: 206 Nm;
  • Supape pe cilindru: 4;
  • Diametru cilindru ( masurata in interior ): 82.5mm;
  • Inaltime cilindru ( masurata in interior ) sau cursa maxima pe care o parcurge pistonul : 92.8mm;
  • Ordine aprindere cilindrii: 1-3-4-2.

Ce s-a schimbat la TSI fata de FSI?

  • Lant de distributie fata de curea de distributie;
  • Raport de compresie 9.6:1 fata de 10.5:1;
  • Management motor Bosch MED 17 fata de Bosch MED9;
  • 3 senzori de oxigen fata de 2 la FSI;
  • Uleiul este improscat sub forma de jeturi pe partea de jos a pistoanelor pentru a imbunatati racirea acestora si lubrifierea;
  • Un arbore cu came mai bine echilibrat;
  • Sistem de alimentare cu combustibil imbunatatit;
  • Cap piston modificat;
  • Piese interne modificate pentru a elimina pierderile parazite;
  • Sistem PCV imbunatatit.

Nu cred ca este foarte greu sa ne dam seama ca motorul TSI este un FSI imbunatatit si mult mai performant.

Citeste si despre: motorul Volkswagen Audi 1.8 TSI/TFSI

Problemele motoarelor TFSI

Versiunile mai vechi ale motoarelor TFSI echipate pe modelele A5, A4 si Q5 au o eroare din fabrica ce duce la consumul mare de ulei.

Problema se pare ca se raporteaza la inelele pistonului care permit micilor cantitati de ulei sa curga in cilindri, aceste cantitati de ulei ard si astfel vom avea un consum mai mare de ulei. Soferii observand acest lucru atunci cand in bordul masinii le apare martorul de nivel al uleiului.

Cand martorul indica faptul ca trebuie sa completati nivelul de ulei, nu trebuie sa opriti imediat, dar in scurt timp va fi nevoie sa adaugati ulei motorului. Ce motoare sunt afectate? Motoarele 2.0 si 1.8 TFSI fabricate inainte de anul 2012, codurile motoarelor afectate sunt CAEB, CDNC si CNDC.

Problemele motoarelor TSI

Motoarele TSI sunt motoarele ce echipeaza majoritatea vehiculelor Vw fabricate intre anii 2008 si 2015. Motoarele TSI sunt si ele destul de problematice, avand in principal probleme la nivelul bujiilor dar si la bobina de inductie.

Daca aveti un motor TSI si auziti zgomote ciudate ale motorului, s-ar putea sa aveti probleme cu valva PCV. Multi soferi s-au plans ca ar fi avut probleme cu galeria de admisie si cu pompa de combustibil.

Motoare TSI vs TFSI

Diferenta dintre aceste motoare este una simpla, ambele functioneaza pe acelasi principiul doar ca motoarele TSI echipeaza modelele de la VW, in timp ce motoarele TFSI echipeaza modelele de la Audi.

FSI sau MPI? Care e mai bun?

Probabil multi dintre voi v-ati intrebat de multe ori care este diferenta dintre FSI si MPI. Motorul MPI are o injectie multipunct, fata de motoarele TSI care au o injectie directa, la motoarele MPI benzina este aspirata din rezervor de catre o pompa electrica si prin rampa de injectie este transmisa la injectoare, motoarele FSI au o galerie de admisie diferita fata de motoarele MPI.

In incheierea articolului am vrea sa va prezentam cateva pareri direct de la posesorii de astfel de motoare.

Posesor Golf 5 1.4 FSI: "As conduce non stop cu ea, imi place enorm de mult cum ne intelegem la drum lung. Ce-mi place la ea este fiabilitatea ei, iar motorul daca este ingrijit este unul foarte silentios si chiar ofera putere pentru capacitatea lui, am ramas surprins".

Posesor Audi A3 1.4 TFSI: "Trebuie benzina cu cifra octanica 98, consuma ulei numai daca se circula incontinuu 500-700km, am completat cu 150ml la aceasta distanta si suspensile sunt putin rigide".

Posesor Golf 6 2.0 TSI: "E super rapida, am mai mers cu diesel de 200 de cai, dar benzina e wow, momentan am o problema cu un senzor de aer si consuma putin mai mult".

Posesor Golf 6 1.2 TSI: "Am avut doar probleme minore in aproape 200.000 de km, spre norocul meu cu ea. Am schimbat doar rulmentii, becuri arse, placute frane si chestii care se uzeaza in timp, nimic foarte scump sau greu de reparat".

 

Citeste si despre: totul despre consumul de ulei al masinii

 

Posesor Audi A5 2.0 TFSi: "Masina era placut de condus, distractiva, stabila, puteam indeplini multe activitati cu ea, a fost gandita bine dar motorizarea de 2.0 TFSI a fost o dezamagire. Probleme din fabrica cu segmentii, consum de ulei mediu spre mare (1l la 1500-2000 km), mici componente slabe (bobine de inductie, valva pcv). Din punct de vedere al fiabilitatii am intampinat ceva probleme (fulie alternator, brate punte fata, rulmenti de roata, bielete antiruliu, simeringuri valve) intr-un timp relativ scurt (1 an de zile), ceea ce reprezenta un stres constant ca va trebui sa o duc iar in service".

Posesor Golf 5 1.6 FSI: "Ma simt in largul meu zi de zi. Este ca mersul pe bicicleta. Imi displace o piesa la ea, sonda lambda 2 cu senzorul nox, l-am schimbat. Dar problema este ca a fost scump in Romania si in Germania l-am achizitionat la pret de jumate (nou)".

Sursa foto: autosessive.com, pinterest.com, blog.moddedeuros.com, jennings-vw.com

Articole similare
Despre motorul Volkswagen Audi 1.0 TSI

Despre motorul Volkswagen Audi 1.0 TSI

1.0 TSI este cel mai mic motor din familia EA211. Motorul a fost introdus in 2015 ca pe un alt pas al strategiei sale de reducere a capacitatii cilindrice.

Motorul Volkswagen Audi 1.5 TSI EA211

Motorul Volkswagen Audi 1.5 TSI EA211

Modelul 1.5 TSI este primul motor al familiei EA211 evo reinnoita, introdus in 2016. Acesta este un motor de turbocompresor cu patru cilindri.

Despre motoarele diesel si sportivitate

Despre motoarele diesel si sportivitate

In articolul de astazi vom vorbi despre un subiect care nu este asa de dezbatut. Si anume, de ce nu se fabrica masini sport cu motor diesel?

Sa aleg motorul FSI?

Sa aleg motorul FSI?

Ce motor sa alegi pe Golful tau? FSI sau TDI? Este FSI o tehnologie mai buna?

Motorul Volkswagen Audi 3.6 FSI VR6

Motorul Volkswagen Audi 3.6 FSI VR6

Motorul VW 3.6 FSI este un motor de 3,6 litri VR6 (familie ingusta V EA390). Acesta a fost introdus pentru prima data in Audi Q7 in 2005.

Motorul Volkswagen Audi 1.4 TSI EA211

Motorul Volkswagen Audi 1.4 TSI EA211

1.4 TSI a seriei EA211 este un motor de 1.4 litri cu patru cilindri pe benzina cu turbocompresor.

Despre motorul Volkswagen Audi 1.6 TDI

Despre motorul Volkswagen Audi 1.6 TDI

Seria de motoare EA288 a aparut in 2012. Este denumita si platforma modulara a motoarelor diesel (MDB - Modularer Dieselbaukasten).

Motorul Volkswagen Audi 1.0 TSI EA211

Motorul Volkswagen Audi 1.0 TSI EA211

Volkswagen a introdus motorul in 2015 ca pe un alt pas al strategiei sale de reducere a capacitatii cilindrice.

Despre motorul VW/AUDI 2.5 TDI R5 CR

Despre motorul VW/AUDI 2.5 TDI R5 CR

Acest motor de generatie noua se bazeaza pe modelul 2.5 R5 TDI si a fost creat special pentru Volkswagen Crafter in 2006.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Despre motoarele EJ de la Subaru

Despre motoarele EJ de la Subaru

EJ22 este probabil cel mai fiabil motor Subaru, cu un bloc antiglont. Durata de viata a motorului este mai mare de 400.000-450.000 km.

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un subiect destul de interesant, spunem noi. Vom vorbi despre diferentele dintre sistemul BiTurbo si cel Twin-Turbo.

Audi A3 8P (2003 – 2012) pareri si probleme comune

Audi A3 8P (2003 – 2012) pareri si probleme comune

La Salonul Auto de la Geneva din 2003, Audi a lansat a doua generatie a modelului A3, 8P, proiectat de Gary Telaak in anul 2000.

Audi A6 C7  2010 – 2018) pareri si probleme comune

Audi A6 C7 2010 – 2018) pareri si probleme comune

Numerotarea interna a Audi trateaza A6 ca o continuare a liniei Audi 100, A6 initiala fiind desemnata ca membru al seriei C4, urmata de C5, C6, C7 si C8.

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Totul despre performanta AMG

Totul despre performanta AMG

Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.

Totul despre anvelope slick si semi-slick

Totul despre anvelope slick si semi-slick

Alegerea unui set de anvelope pentru un autoturism pare un lucru simplu, dar in realitate nu este chiar asa.

Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Audi A6 C6 (2004 – 2011) pareri si probleme comune

Audi A6 C6 (2004 – 2011) pareri si probleme comune

Toate generatiile A6 au oferit fie tractiune fata, fie tractiune integrala pe baza de Torsen, comercializate de Audi ca sistemul lor quattro.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

VW Golf V (2004 – 2009) pareri si probleme comune

VW Golf V (2004 – 2009) pareri si probleme comune

Partajand platforma Volkswagen Group A5 (PQ35), a debutat la Salonul Auto de la Frankfurt in octombrie 2003 si a fost pus in vanzare in Europa o luna mai tarziu.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI

Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI

Acest motor este motorul turbo diesel de 2,5 litri cu 5 cilindri, cu sistem de injectie a pompei. Viata sa a inceput in 1989.

Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Ce este sistemul VTEC de la Honda?

Ce este sistemul VTEC de la Honda?

De ce sa alegi un motor cu tehnologia VTEC? Ce face ea mai exact?

VW Passat B6 ( 2005–2010) pareri si probleme comune

VW Passat B6 ( 2005–2010) pareri si probleme comune

Volkswagen Passat este o serie de masini mari de familie fabricate si comercializate de producatorul german de automobile Volkswagen din 1973 pana in prezent.

Motorul VW 2.5 litri TDI PD

Motorul VW 2.5 litri TDI PD

Modelul 2.5 R5 TDI PD este urmatoarea generatie de motor diesel de 2,5 litri in linie dupa modelul 2.5 R5 TDI.

Totul despre sistemul mild-hybrid

Totul despre sistemul mild-hybrid

Motorul electric functioneaza ca un ajutor la motorul de combustie interna si nu este capabil sa alimenteze motorul de unul singur.