Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Incepem cu ce inseamna fiecare prescurtare. FSI vine de la "fuel stratified injection", TSI inseamna "turbo stratified injection" si TFSI "turbo fuel stratified injection".

Nu credem ca trebuie sa spunem ca aceste 3 motorizari sunt pe benzina si ca vin de la grupul VAG. FSI a adus un nou sistem de alimentare pe piata, daca pana la FSI carburantul era pulverizat in galeria de admisie, noua tehnologie a venit cu un sistem care pulverizeaza benzina direct in camera de ardere.

Facand asta, motoarele FSI, TSI sau TFSI sunt mai eficiente ca si consum de combustibil, obtin performante mai inalte si au o dinamicitate mai buna fata de motoarele conventionale. 

Daca va plac cifrele sau doar sunteti curiosi, la un kilogram de benzina injectata se ard 14,7 kg de aer sau echivalentul a 12400 de litri.

Toate astea vin cu un dezavantaj totusi. La motoarele conventionale la 1 litru de benzina se adauga mult mai putin aer, FSI imbunatatind amestecul a "reusit" si sa creasca emisiile de carbon considerabil.

Din aceasta cauza, grupul VAG nu a avut succes cu aceste motoare in USA, pentru ca la ei benzina contine foarte mult sulf care distruge catalizatoarele si automat lumea a incetat sa mai cumpere motoare FSI, TSI sau TFSI.

TFSI-ul este un FSI la care se mai adauga o turbina. Datorita amestecului bogat in aer si scazut in carburant, tehnologia FSI a reusit sa rezolve o problema mare a vechilor motoare turbo.

Vechile masini cu tehnologie turbo sufereau de aprinderi spontane ale benzinei in interiorul cilindrului, cu mult inainte ca aceasta aprindere sa fie necesara conform parametrilor de functionare ai motorului. Turbina "reusea" sa incalzeasca foarte tare aerul si sa creeze puncte fierbinti in interiorul cilindrului care aprindeau spontan si total necontrolabil benzina.

O data cu aparitia TFSI-ului acest fenomen a disparut. TFSI-ul a adus pe piata un motor cu un raport mare de compresie, cu o eficienta termodinamica foarte mare si cu un consum redus de carburant.

Motorul FSI este un motor pe benzina cu injectie directa, mai exact combustibilul este pulverizat direct in camerle de combustie. Aceasta tehnologie este mai buna din punct de vedere termodinamic si imbunatateste eficienta motorului. Motoarele FSI imbunatatesc performanta motorului si au o dinamica mai buna. Fie ca au 4, 5, 6, 8, 10 sau 12 cilindri, toate motoarele pe benzina de la AUDI utilizeaza azi sistemul FSI.

Citeste si despre: motor pe benzina sau motor pe motorina

Asemanari intre FSI si TSI

- Capacitate cilindrica: 1984cc;

- Putere maxima in cai putere: 200;

- Cuplu maxim: 206 Nm;

- Supape pe cilindru: 4;

- Diametru cilindru ( masurata in interior ): 82.5mm;

- Inaltime cilindru ( masurata in interior ) sau cursa maxima pe care o parcurge pistonul : 92.8mm;

- Ordine aprindere cilindrii: 1-3-4-2.

Ce s-a schimbat la TSI fata de FSI?

- lant de distributie fata de curea de distributie;

- Raport de compresie 9.6:1 fata de 10.5:1;

- Management motor Bosch MED 17 fata de Bosch MED9;

- 3 senzori de oxigen fata de 2 la FSI;

- Uleiul este improscat sub forma de jeturi pe partea de jos a pistoanelor pentru a imbunatati racirea acestora si lubrifierea;

- Un arbore cu came mai bine echilibrat;

- Sistem de alimentare cu combustibil imbunatatit;

- Cap piston modificat;

- Piese interne modificate pentru a elimina pierderile parazite;

- Sistem PCV imbunatatit.

Nu cred ca este foarte greu sa ne dam seama ca motorul TSI este un FSI imbunatatit si mult mai performant.

Citeste si despre: motorul Volkswagen Audi 1.8 TSI/TFSI

Am vorbit mai mult despre avantajele acestor motorizari, haideti sa vorbim si despre problemele acestor motoare.

Probleme motoare TFSI

Versiunile mai vechi ale motoarelor TFSI echipate pe modelele A5, A4 si Q5 au o eroare din fabrica ce duce la consumul mare de ulei.

Problema se pare ca se raporteaza la inelele pistonului care permit micilor cantitati de ulei sa curga in cilindri, aceste cantitati de ulei ard si astfel vom avea un consum mai mare de ulei. Soferii observand acest lucru atunci cand in bordul masinii le apare martorul de nivel al uleiului.

Cand martorul indica faptul ca trebuie sa completati nivelul de ulei, nu trebuie sa opriti imediat, dar in scurt timp va fi nevoie sa adaugati ulei motorului. Ce motoare sunt afectate? Motoarele 2.0 si 1.8 TFSI fabricate inainte de anul 2012, codurile motoarelor afectate sunt CAEB, CDNC si CNDC.

Probleme motoare TSI 

Motoarele TSI sunt motoarele ce echipeaza majoritatea vehiculelor Vw fabricate intre anii 2008 si 2015. Motoarele TSI sunt si ele destul de problematice, avand in principal probleme la nivelul bujiilor dar si la bobina de inductie.

Daca aveti un motor TSI si auziti zgomote ciudate ale motorului, s-ar putea sa aveti probleme cu valva PCV. Multi soferi s-au plans ca ar fi avut probleme cu galeria de admisie si cu pompa de combustibil.

Motoare TSI vs TFSI

Diferenta dintre aceste motoare este una simpla, ambele functioneaza pe acelasi principiul doar ca motoarele TSI echipeaza modelele de la VW, in timp ce motoarele TFSI echipeaza modelele de la Audi.

FSI sau MPI?Care e mai bun?

Probabil multi dintre voi v-ati intrebat de multe ori care este diferenta dintre FSI si MPI. Motorul MPI are o injectie multipunct, fata de motoarele TSI care au o injectie directa, la motoarele MPI benzina este aspirata din rezervor de catre o pompa electrica si prin rampa de injectie este transmisa la injectoare, motoarele FSI au o galerie de admisie diferita fata de motoarele MPI.

In incheierea articolului am vrea sa va prezentam cateva pareri direct de la posesorii de astfel de motoare.

Posesor Golf 5 1.4 FSI: "As conduce non stop cu ea, imi place enorm de mult cum ne intelegem la drum lung. Ce-mi place la ea este fiabilitatea ei, iar motorul daca este ingrijit este unul foarte silentios si chiar ofera putere pentru capacitatea lui, am ramas surprins".

Posesor Audi A3 1.4 TFSI: "Trebuie benzina cu cifra octanica 98, consuma ulei numai daca se circula incontinuu 500-700km, am completat cu 150ml la aceasta distanta si suspensile sunt putin rigide".

Posesor Golf 6 2.0 TSI: "E super rapida, am mai mers cu diesel de 200 de cai, dar benzina e wow, momentan am o problema cu un senzor de aer si consuma putin mai mult".

Posesor Golf 6 1.2 TSI: "Am avut doar probleme minore in aproape 200.000 de km, spre norocul meu cu ea. Am schimbat doar rulmentii, becuri arse, placute frane si chestii care se uzeaza in timp, nimic foarte scump sau greu de reparat".

Posesor Audi A5 2.0 TFSi: "Masina era placut de condus, distractiva, stabila, puteam indeplini multe activitati cu ea, a fost gandita bine dar motorizarea de 2.0 TFSI a fost o dezamagire. Probleme din fabrica cu segmentii, consum de ulei mediu spre mare (1l la 1500-2000 km), mici componente slabe (bobine de inductie, valva pcv). Din punct de vedere al fiabilitatii am intampinat ceva probleme (fulie alternator, brate punte fata, rulmenti de roata, bielete antiruliu, simeringuri valve) intr-un timp relativ scurt (1 an de zile), ceea ce reprezenta un stres constant ca va trebui sa o duc iar in service".

Posesor Golf 5 1.6 FSI: "Ma simt in largul meu zi de zi. Este ca mersul pe bicicleta. Imi displace o piesa la ea, sonda lambda 2 cu senzorul nox, l-am schimbat. Dar problema este ca a fost scump in Romania si in Germania l-am achizitionat la pret de jumate (nou)".

Sursa foto: autosessive.com, pinterest.com, blog.moddedeuros.com, jennings-vw.com

Articole similare

In acest articol vom vorbi despre o problema destul de intalnita la masinile cu un numar mai mare de kilometri si anume despre supraincalzirea motorului.

Un injector de combustibil este o componenta vitala a sistemului de injectie a combustibilului gasit in aproape toate automobilele moderne.

Releul principal este situat sub plansa de bord, in interiorul cutiei de sigurante a autovehiculului, dar depinde si de modelul si modelul masinii.

Acest cod se refera la eroarea circuitului de tensiune de referinta a senzorilor - zona "A" - tensiune scazuta.