Cate tipuri de filtre de ulei exista?

Cate tipuri de filtre de ulei exista?

Uleiul de motor pe care il introduceti in motor, impreuna cu aditivii sai, functioneaza pentru a absorbi si a mentine contaminantii organici si anorganici. Contaminantii organici pot include bacterii, gandaci si ulei oxidat.

Impuritatile anorganice pot include particule metalice si praf purtate de componentele motorului. Astfel, uleiul de motor contribuie la protejarea motorului si la imbunatatirea eficientei si performantei acestuia.

Cu toate acestea, pentru a prelungi durata de viata a motorului si pentru a oferi o performanta mai buna, constructorii de automobile instaleaza, de asemenea, filtre de ulei care curata uleiul inainte de a-l directiona catre partile vitale ale motorului.

Filtrele de ulei au medii diferite sau membrane in interiorul lor, care filtreaza si curata contaminantii uleiului de motor pe masura ce acesta circula.

Filtre de celuloza

In mod obisnuit, filtrele de ulei de unica folosinta au medii de filtrare din celuloza.

Acest suport poate impiedica dimensiunea particulelor de 8 pana la 10 microni si poate curata pana la 40% din uleiul de motor. Se recomanda ca mecanicul dumneavoastra sa le verifice/inlocuiasca la fiecare 5000 km.

Medii de filtrare sintetice

Filtrele de ulei de calitate superioara utilizeaza medii sintetice. Acest mediu este eficient in indepartarea a 50% din particule in dimensiuni cuprinse intre 20 si 40 microni si 24% din particule in intervalul de 8-10 microni. Aceste filtre de ulei trebuie verificate/inlocuite la fiecare 8000-11.000 km.

Microfila de filtrare

Cele mai multe filtre de ulei de ultima generatie includ un mediu metalic extrem de fin sau din microglass. Aceasta plasa de microglass este fabricata din fibre de 10 ori mai fine decat fibrele celulozice.

De asemenea, ele prezinta mult mai putin o limitare a fluxului de ulei de motor si trebuie doar sa fie verificate/inlocuite odata la 2-5 ani sau la 15-16.000 km(oricare din acestea survine mai intai).

Tipuri de filtre de ulei

Exista o gama larga de filtre de ulei pe piata, iar tipul motorului, capacitatea si compania de productie a acestuia dicteaza tipul de filtru de ulei care trebuie folosit.

Filtre de ulei primare

Majoritatea producatorilor de motoare auto instaleaza filtre de ulei primare. Aceste filtre de ulei, cunoscute si ca filtre cu debit total, filtreaza 100% din uleiul din motor. Deoarece este esential ca aceste filtre de ulei sa functioneze eficient pentru a mentine motorul lubrifiat, acestea au restrictii mai mici de curgere.

La temperaturi mai scazute, uleiul de motor se ingroasa, iar un filtru de ulei restrictiv poate duce la deteriorarea motorului. Astfel, filtrele primare de ulei permit particulelor mai mici de contaminanti sa treaca prin ele.

Producatorii instaleaza, de asemenea, o supapa de tip by-pass in conditii de siguranta, in cazul in care membrana filtrului este prea infundata. Daca filtrul este infundat si nu permite uleiului sa ajunga in motor un sistem de presiune va redirectiona uleiul in jurul membranei catre motor, astfel incat acesta sa continue sa lubrifieze.

Filtre de ulei secundare

Pe langa filtrele de ulei primare, unii producatori instaleaza filtre de ulei secundare. Aceste filtre de ulei lucreaza pe o portiune mica aproximativ pe 1% pana la 10% din uleiul de motor, curatandu-l inainte de a-l redirectiona spre motor.

Ele functioneaza independent de filtrele de ulei primare si ajuta la eliminarea contaminantilor suplimentari. Ca rezultat, trebuie sa inlocuiti uleiul mai rar. Chiar daca vehiculul dumneavoastra nu are un filtru de ulei secundar, puteti alege sa instalati unul dupa cumparare.

Aceste filtre de ulei sunt numite si filtre by-pass. Cu toate acestea este important sa retineti ca acestea sunt complet distincte fata de supapa by-pass.

Filtre de ulei conventionale

Aceste filtre de ulei sunt o forma de filtre secundare si utilizeaza membrane celulozice ca baza. Din moment ce filtreaza contaminanti mai mici ele trebuie schimbate mai des.

Filtre de ulei cu camera termala

Aceste filtre de ulei functioneaza in doua moduri. Filtreaza uleiul de motor pentru a elimina impuritatile si in plus ridica temperatura, astfel incat anumiti contaminanti din ulei ard sau se distrug.

Intr-un fel aceste filtre de ulei lucreaza pentru a rafina uleiul, dar pentru a face acest lucru trebuie sa consume electricitate. Acesta este motivul pentru care pot reduce eficienta combustibilului masinii dumneavoastra.

Filtre rotative

Numite si filtre de ulei centrifuge, aceste filtre utilizeaza o miscare de rotire pentru a prinde si a mentine contaminantii din uleiul de motor.

De obicei, aceste filtre au doua sectiuni o camera si o membrana. Cand suportul de imprimare este infundat trebuie sa il inlocuiti numai in timp ce camera ramane utilizabila. Garnitura de baza este o componenta importanta a unui filtru centrifug, functioneaza pentru a preveni scurgerea uleiului dar nu este foarte durabila.

Daca masina dumneavoastra utilizeaza un filtru centrifugal, mecanicul trebuie sa verifice garnitura de baza cel putin o data la 3 luni sau la 5000 km.

Filtre de ulei magnetice

Aceste filtre de ulei functioneaza pentru a elimina impuritatile metalice din ulei, dar sunt ineficiente la praf. Aceste filtre nu trebuie inlocuite, daca sunt curatate periodic ar trebui sa functioneze normal.

De retinut!

Este recomandat sa folositi filtrul de ulei pe care il recomanda producatorul original de echipament(OEM). De asemenea, urmati cu atentie instructiunile privind frecventa intretinerii sau inlocuirii filtrelor de ulei. Aceste instructiuni se bazeaza in principiu pe conditiile in care conduceti in mod regulat si cat de mult conduceti.

Daca conduceti foarte des in conditii de praf, ar trebui sa verificati mai des filtrul de ulei.

Sursa foto: indiamart.com, pgfilters.com, powerstroke.org

Citeste si...
Ulei de motor albicios si cu spuma. Ce inseamna?
Ulei de motor albicios si cu spuma. Ce inseamna?

Rolul important al garniturii de chiulasa Chiulasa unui autoturism se regaseste fixata deasupra blocului motor, fiind montata impr...

Ulei de motor: din ce cauza consuma masina ulei prea mult?
Ulei de motor: din ce cauza consuma masina ulei prea mult?

Orice sofer stie faptul ca uleiul de motor este cel mai important lichid din interiorul unui autoturism si are rolul de a lubrifia...

Ulei din cutie e prea incins? Cum iti dai seama?
Ulei din cutie e prea incins? Cum iti dai seama?

Te-ai întrebat vreodată dacă transmisia mașinii tale funcționează la o temperatură prea ridicată sau prea scăzută? Temperatura tra...

Exista ulei de motor de vara si ulei de iarna?
Exista ulei de motor de vara si ulei de iarna?

Anotimpurile si implicit temperatura, afecteaza vascozitatea uleiului de motor si modul in care acesta functioneaza. Un ulei de mo...