Ce se poate defecta la radiatorul masinii

Ce se poate defecta la radiatorul masinii

In articolul de astazi va vom explica ce se poate strica la un radiator si ce trebuie sa faceti in acest caz. Dar pentru inceput trebuie sa intelegem importanta unui radiator in functionarea corecta a unui motor.

Pai dupa nume motorul termic genereaza foarte multa caldura in timpul functionarii sale.  Ganditi-va ca in camera de ardere temperatura urca si pana la 1800- 2000 de grade celsius.

Daca radiatorul de racire nu ar exista atunci motorul nu si-ar putea face racirea, deci s-ar supraincalzi, lucru care ar duce la distrugerea lui. In acest mod un motor nu ar putea functiona prea mult timp, asa ca inca de la primele motoare inventate s-a gasit aceasta solutie de racire cu lichid ( au existat si versiuni racite cu aer sub presiune, dar acolo e alta poveste).

Motorul este racit partial de catre ulei, acesta pe langa rolul de a lubrifia piesele aflate in contact direct, preia si caldura rezultata din frecare, dar din pacate nu este de ajuns pentru ca un motor sa functioneze stabil.

Citeste si despre: s-a rupt furtunul de la radiatorul masinii

Asa ca singura solutie este radiatorul, care raceste complet motorul, singura solutie pe termen lung pentru a putea mentine o temperatura constanta in timpul unei functionari indelungate. Sistemul de racire cu lichid al unui motor realizeaza doua functii majore, prima este de a prelua si transporta caldura de la piesele solicitate termic si a doua functie majora este de a disipa caldura in atmosfera.

In radiator se realizeaza schimbul de caldura dintre mediul exterior si motor.  Dar circuitul de racire functioneaza cam asa: o parte din caldura generata de arderea combustibilului este evacuata (prin supapele de evacuare) dar o parte este absorbita de catre motor ( astfel ii creste temperatura destul de mult).

Toata aceasta caldura a motorului este absorbita de lichidul de racire astfel temperatura este mentinuta constanta (80-90 grade celsius .) Lichidul este impins apoi de pompa de apa in radiator, unde se realizaeaza schimbul de caldura (aerul circule prin fantele radiatorului si racesc apa), odata racit antigelul intra din nou in motor si repeta acest proces.

Pe acest traseu mai intervine si termostatul care are ca scop principal sa regleze temperatura motorului, sa o mentina la o valoare cat se poate de constanta (86 de grade).

Dar in timp, din cauza exploatarii si uneori nefolosirii corespunzatoare aceste piese se uzeaza si antigelul nu-si poate face treaba cum trebuie si motorul va avea de suferit. Sunt diferite motive din care un radiator se poate strica, dar despre acestea vom vorbi imediat, in cele ce urmeaza.

Una dintre cele mai mari si des intalnite probleme este acumularea de rugina. Radiatorul poate ruginii din multe motive, dar cel mai des intalnit este nerespectarea schimbarii la timp al antigelului si nerespectarea concentratiei.

Citeste si despre: cum adaug lichid in radiator

In timp daca nu este schimbat la timp, antigelul va deteriora componentele interne ale radiatorului, antigelul aduna in compozitita lui tot mai multe reziduuri si isi pierde din propietati. Ca sa stiti, antigelul are si rol anticoroziv.

Antigelul are in componenta mai multi compusi care previn ajuta la prevenitrea aparitiei ruginii, dar in timp acesti compusi isi pierd cin eficienta, astfel incet incet anumite piese incep sa rugineasca. Dar mai sunt si cazuri in care antigelul este schimbat la timp, dar nu este respectata concentratia si in acest caz piesele incep sa rugineasca in timp.

Cel mai gresit lucru pe care il puteti face este sa folositi doar apa in sistemul de racire, deoarece intr-un timp foarte scurt apa simpla va face foarte multe stricaciuni atat radiatorului cat si motorului (incep sa rugineasca orificiile prin care circula apa in interiorul motorului).

Cum ne dam seama daca radiatorul nostru a fost afectat de rugina? Pai simplu ridicati capota si desfaceti capacul de la radiator, sau de la vasul de expansiune (asta numai cu motorul rece, sau macar la cateva minute bune de la oprirea sa) si va uitati dupa depuneri de rugina pe peretii vasului sau a radiatorului.

De asemenea culoarea antigelului este foarte importanta, in functie de specificatii el trebuei sa fie roz, albastru sau verde, dar niciodata maro – rosiatic. In cazul in care antigelul are culoarea maronie, inseamna ca s-a format foarte multa rugina I ninteriorul sau si este nevoie de o spalare a radiatorului.

Dar in anumite cazuri, rugina a prins asa de mult teren incat o simpla spalare nu ar ajuta cu nimic, iar in acest caz trebuie sa apelati neaparat la un service autorizat, care se ocupa cu asa ceva si ar fi bine sa o faceti foarte rapid deoarece cu cat trece mai mult timp cum atat toate componentele vor fi mai afectate.

Pentru a preveni aparitia ruginii eu va recomand ca mereu sa faceti schimbul de antigel la timp, dupa manualul de instructiuni al producatorului, cu concentratia potrivita. Majoritatea producatorilor recomanda ca antigelul sa fie schimbat odata la 2-3 ani. Antigelul se prepara deobicei intr-o combinatie de 50% apa distilata si 50% antigel concentrat.

Un radiator se poate strica si prin distrugerea sa structurala. Ce inseamna asta mai exact? Pai coroziunea nu este singurul factor care paote distruge un radiator. Un alt efect care il poate afecta, ar fi distrugerea sa structurala.

Cum se intampla asta? Pai daca radiatorul nu are destul antigel in el (sau instalatia nu este aerisita corespunzator si exista aer in instalatie), lichidul de racire poate ingheta (si din cauza dilatarii foarte mari) radiatorul poate crapa.

O posibilitatea mica este ca atunci cand rulati cu viteza mai mare sa sara vreo pietricica care sa va fisureze radiatorul, sansele sunt destul de mici, dar au mai fost cazuri, deci nu este exclus sa se intample asa ceva.  De asemenea daca masina a avut un mic acceident, iar radiatorul pare intact acesta poate contine fisuri care duc la scurderea lichidului de racire din instalatie.

Cand si cum trebuie reparat un radiator?

In cazul oarecum fericit cand radiatorul prezinta scurgeri, nu este neaprata sa-l schimbam deoarece exista mai multe service-uri autorizate care se ocupa cu lipirea sau sudarea radiatoarelor la un pret chiar foarte redus, putem spune nesimnificativ in comparatie cu un pretul unui radiator nou.

Mecanici de acolo pot aplica foarte simplu un petic care sa rezolve toata problema sau pot suda acea conducta fisurata daca pozitia le permite. Dar daca radiatorul a fost afectat de rugina, atunci nu mai exista cale de reparatie.

Putem avea speranta ca dupa o curatare foarte buna (in care sa scoatem toata rugina din interiorul acestuia) si dupa care sa folosim numai antigel, dar aceasta sansa este destul de mica, deoarece multi soferi ajung la service cu aceasta problema cand deja este mult prea tarziu.

In cele mai multe cazuri rugina provoaca pagube ireparabile, asa ca singura solutie ar fi cea de a-l inlocui cu unul nou. De asemenea si inca cazul distrugerilor structurale, radiatorul trebuie inlocuit cu totul.

Asa ca sfatul nostru pentru toti soferii de masini este sa nu uite niciodata sa schimbe si lichidul de racire, deoarece nu costa o avere ( un litru de antigel pleaca de la 8-10 lei si ajunge pana la 30 lei la masinile mai sofisticate) dar cel mai bine este sa schimbati la timp antigelul pentru a nu se ajunge la situatiile neplacute prezentate mai sus, mai ales ca toata acea rugina a circula si prin motor, deci va face depuneri foarte mari, care in timp scad foarte eficienta sistemului de racire.

Citeste si despre: cum sa depozitati in siguranta antigelul

Sursa foto: cartreatments.com, medium.com, youtube.com

Articole similare
Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Atunci cand alegi garantia noii tale masini, este important sa citesti cu atentie ce anume acopera aceasta si daca exista taxe suplimentare.

Ce se intampla daca trantesti des usa masinii?

Ce se intampla daca trantesti des usa masinii?

In realitate, tot ce este nevoie pentru blocare este o inchidere gentila, asa sunt gandite usile. Problema este mentalitatea gresita de a tranti portierele.

Ce este termostatul si ce probleme poate avea?

Ce este termostatul si ce probleme poate avea?

Termostatul este o componenta extrem de importanta pentru bunastarea motorului, iar din acest motiv este necesar sa se deschida atunci cand trebuie.

Miros de ars la masina - ce poate fi?

Miros de ars la masina - ce poate fi?

Mirosul de ars poate aparea din varii motive si de obicei este un semn ca trebuie sa duci masina la o verificare, inainte sa se ajunga la defecte mai grave.

Masina trepideaza, uite ce poate avea

Masina trepideaza, uite ce poate avea

Trepidatiile pot avea multe cauze, probleme la nivelul anvelopelor auto, la nivelul sistemului de franare sau a altor componente care nu mai functioneaza.

De ce se supraincalzeste motorul?

De ce se supraincalzeste motorul?

In acest articol vom vorbi despre o problema destul de intalnita la masinile cu un numar mai mare de kilometri si anume despre supraincalzirea motorului.

De ce se declanseaza fara motiv alarma masinii?

De ce se declanseaza fara motiv alarma masinii?

Sunt sanse mari ca problema sa apara din cauza faptului ca instalatia alarmei a fost facuta defectuos iar in urmatoarele randuri vom discuta despre acest aspect.

La cati kilometri se schimba distributia masinii?

La cati kilometri se schimba distributia masinii?

Cand realizati acest schimb e bine sa-l schimbati pe tot, adica tot kitul care curpinde, cureaua, rolele de ghidare, intinzatoare si pompa de apa cu tot cu garnitura.

Airbag-ul masinii poate sa expire?

Airbag-ul masinii poate sa expire?

Principiul dupa care functioneaza este unul simplu: odata cu pornirea masinii, indicatorul SRS se aprinde si se stinge numaidecat.

3 piese care se strica cand un radiator este defect

3 piese care se strica cand un radiator este defect

Atunci cand o componenta nu functioneaza corect, alte parti din sistemul de racire risca, de asemenea, sa se defecteze.

Pompa de apa defecta

Pompa de apa defecta

Motorul unui autovehicul functioneaza la o anumita temperatura, iar aceasta temperatura este necesar sa fie pastrata la nivel optim.

Ce sa faci cand se aprinde becul de la ulei?

Ce sa faci cand se aprinde becul de la ulei?

Conduci linistit si deodata observi ca becul ce tine de sistemul de ulei, din bordul masinii, se aprinde.

De ce cauciucurile masinii mele se uzeaza neuniform?

De ce cauciucurile masinii mele se uzeaza neuniform?

Cauciucurile uzate neuniform te anuta ca ai o problema care trebuie reparata urgent. Cauze care pot toci cauciucurile neuniform.

Cum se goleste sistemul de racire al masinii?

Cum se goleste sistemul de racire al masinii?

Indepartati in totalitate aerul din sistemul de racire al masinii , pentru ca in caz contrar, exista sanse foarte mari ca motorul sa se deterioreze.

Bujiile masinii nu mai functioneaza cum trebuie. Ce se intampla cu motorul?

Bujiile masinii nu mai functioneaza cum trebuie. Ce se intampla cu motorul?

Stiu ca e ciudat, dar bujiile se pot defecta datorita unui filtru de aer murdar. Atunci cand filtrul este murdar, motorul nu mai este oxigenat cat trebuie.

La ce temperatura ingheata combustibilul masinii?

La ce temperatura ingheata combustibilul masinii?

De acum vine iarna si temperaturile vor scadea destul de mult sub pragul inghetului, asa ca ar fi bine sa stim cateva chestii destul de importante.

Se poate conduce in siguranta cu o umflatura in anvelopa?

Se poate conduce in siguranta cu o umflatura in anvelopa?

O denivelare pe suprafata de rulare sau pe lateralul anvelopei poate fi cauzata de obstacole rutiere, cum ar fi lovirea unui borduri sau a unei gropi.

Cum se regleaza unghiul de fuga al masinii?

Cum se regleaza unghiul de fuga al masinii?

Care sunt cauzele dereglarii unghiului de fuga? Ce este un unghi de fuga aliniat?

Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

De ce se opreste masina in mers?

De ce se opreste masina in mers?

O masina niciodata nu se opreste in mers din senin, ci va transmite diferite semnale de avertizare inainte.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Supapa de retinere a pompei de servofrana defecta?

Supapa de retinere a pompei de servofrana defecta?

Supapa de retinere a pompei de servofrana este importanta pentru sistemul de franare si actioneaza ca o componenta de siguranta.

De ce se ard tot timpul becurile de la faruri?

De ce se ard tot timpul becurile de la faruri?

Nu ti s-a intamplat sa schimbi becul de la far si la scurt timp sa se arda iar? Dar sa-l schimbi pe cel din stanga si la dupa sa se arda cel din dreapta?

De ce este volanul masinii slabit?

De ce este volanul masinii slabit?

Uzura casetei de directie nu se repara de la sine si mecaniscmul nu poate fi reconditionat. O caseta de directie defecta trebuie inlocuita cu totul.

Ce se intampla cand se rupe cureaua de distributie?

Ce se intampla cand se rupe cureaua de distributie?

Cureaua de distributie este o piesa atat de importanta incat nu ar trebui niciodata sa fie neglijata.

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

Cum afecteaza o bujie necorespunzatoare sau defecta functionarea motorului?

Cum afecteaza o bujie necorespunzatoare sau defecta functionarea motorului?

3 probleme frecvente provocate de bujiile uzate sau bujiile murdare care trebuie inlocuite de un mecanic calificat, intr-un interval de timp cat mai scurt.

La cat timp trebuie sa inlocuiesti bateria masinii?

La cat timp trebuie sa inlocuiesti bateria masinii?

O baterie moarta este mult mai usor de detectat. Atunci cand incerci sa pornesti masina ea nu va mai porni deloc.

Motorul masinii oscileaza la ralanti?

Motorul masinii oscileaza la ralanti?

O problema obisnuita pe care proprietari de autovehicule o experimenteaza, este un ralanti oscilant, masina sta turata sau subturata cand stationeaza.

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Te poti orienta asupra masurilor pe care este bine sa le iei pentru a conduce masina in siguranta, in afara traficului si de a evalua avariile survenite.