Ce se poate defecta la radiatorul masinii

Ce se poate defecta la radiatorul masinii

In articolul de astazi va vom explica ce se poate strica la un radiator si ce trebuie sa faceti in acest caz. Dar pentru inceput trebuie sa intelegem importanta unui radiator in functionarea corecta a unui motor.

Pai dupa nume motorul termic genereaza foarte multa caldura in timpul functionarii sale.  Ganditi-va ca in camera de ardere temperatura urca si pana la 1800- 2000 de grade celsius.

Daca radiatorul de racire nu ar exista atunci motorul nu si-ar putea face racirea, deci s-ar supraincalzi, lucru care ar duce la distrugerea lui. In acest mod un motor nu ar putea functiona prea mult timp, asa ca inca de la primele motoare inventate s-a gasit aceasta solutie de racire cu lichid ( au existat si versiuni racite cu aer sub presiune, dar acolo e alta poveste).

Motorul este racit partial de catre ulei, acesta pe langa rolul de a lubrifia piesele aflate in contact direct, preia si caldura rezultata din frecare, dar din pacate nu este de ajuns pentru ca un motor sa functioneze stabil.

Citeste si despre: s-a rupt furtunul de la radiatorul masinii

Asa ca singura solutie este radiatorul, care raceste complet motorul, singura solutie pe termen lung pentru a putea mentine o temperatura constanta in timpul unei functionari indelungate. Sistemul de racire cu lichid al unui motor realizeaza doua functii majore, prima este de a prelua si transporta caldura de la piesele solicitate termic si a doua functie majora este de a disipa caldura in atmosfera.

In radiator se realizeaza schimbul de caldura dintre mediul exterior si motor.  Dar circuitul de racire functioneaza cam asa: o parte din caldura generata de arderea combustibilului este evacuata (prin supapele de evacuare) dar o parte este absorbita de catre motor ( astfel ii creste temperatura destul de mult).

Toata aceasta caldura a motorului este absorbita de lichidul de racire astfel temperatura este mentinuta constanta (80-90 grade celsius .) Lichidul este impins apoi de pompa de apa in radiator, unde se realizaeaza schimbul de caldura (aerul circule prin fantele radiatorului si racesc apa), odata racit antigelul intra din nou in motor si repeta acest proces.

Pe acest traseu mai intervine si termostatul care are ca scop principal sa regleze temperatura motorului, sa o mentina la o valoare cat se poate de constanta (86 de grade).

Dar in timp, din cauza exploatarii si uneori nefolosirii corespunzatoare aceste piese se uzeaza si antigelul nu-si poate face treaba cum trebuie si motorul va avea de suferit. Sunt diferite motive din care un radiator se poate strica, dar despre acestea vom vorbi imediat, in cele ce urmeaza.

Una dintre cele mai mari si des intalnite probleme este acumularea de rugina. Radiatorul poate ruginii din multe motive, dar cel mai des intalnit este nerespectarea schimbarii la timp al antigelului si nerespectarea concentratiei.

Citeste si despre: cum adaug lichid in radiator

In timp daca nu este schimbat la timp, antigelul va deteriora componentele interne ale radiatorului, antigelul aduna in compozitita lui tot mai multe reziduuri si isi pierde din propietati. Ca sa stiti, antigelul are si rol anticoroziv.

Antigelul are in componenta mai multi compusi care previn ajuta la prevenitrea aparitiei ruginii, dar in timp acesti compusi isi pierd cin eficienta, astfel incet incet anumite piese incep sa rugineasca. Dar mai sunt si cazuri in care antigelul este schimbat la timp, dar nu este respectata concentratia si in acest caz piesele incep sa rugineasca in timp.

Cel mai gresit lucru pe care il puteti face este sa folositi doar apa in sistemul de racire, deoarece intr-un timp foarte scurt apa simpla va face foarte multe stricaciuni atat radiatorului cat si motorului (incep sa rugineasca orificiile prin care circula apa in interiorul motorului).

Cum ne dam seama daca radiatorul nostru a fost afectat de rugina? Pai simplu ridicati capota si desfaceti capacul de la radiator, sau de la vasul de expansiune (asta numai cu motorul rece, sau macar la cateva minute bune de la oprirea sa) si va uitati dupa depuneri de rugina pe peretii vasului sau a radiatorului.

De asemenea culoarea antigelului este foarte importanta, in functie de specificatii el trebuei sa fie roz, albastru sau verde, dar niciodata maro – rosiatic. In cazul in care antigelul are culoarea maronie, inseamna ca s-a format foarte multa rugina I ninteriorul sau si este nevoie de o spalare a radiatorului.

Dar in anumite cazuri, rugina a prins asa de mult teren incat o simpla spalare nu ar ajuta cu nimic, iar in acest caz trebuie sa apelati neaparat la un service autorizat, care se ocupa cu asa ceva si ar fi bine sa o faceti foarte rapid deoarece cu cat trece mai mult timp cum atat toate componentele vor fi mai afectate.

Pentru a preveni aparitia ruginii eu va recomand ca mereu sa faceti schimbul de antigel la timp, dupa manualul de instructiuni al producatorului, cu concentratia potrivita. Majoritatea producatorilor recomanda ca antigelul sa fie schimbat odata la 2-3 ani. Antigelul se prepara deobicei intr-o combinatie de 50% apa distilata si 50% antigel concentrat.

Un radiator se poate strica si prin distrugerea sa structurala. Ce inseamna asta mai exact? Pai coroziunea nu este singurul factor care paote distruge un radiator. Un alt efect care il poate afecta, ar fi distrugerea sa structurala.

Cum se intampla asta? Pai daca radiatorul nu are destul antigel in el (sau instalatia nu este aerisita corespunzator si exista aer in instalatie), lichidul de racire poate ingheta (si din cauza dilatarii foarte mari) radiatorul poate crapa.

O posibilitatea mica este ca atunci cand rulati cu viteza mai mare sa sara vreo pietricica care sa va fisureze radiatorul, sansele sunt destul de mici, dar au mai fost cazuri, deci nu este exclus sa se intample asa ceva.  De asemenea daca masina a avut un mic acceident, iar radiatorul pare intact acesta poate contine fisuri care duc la scurderea lichidului de racire din instalatie.

Cand si cum trebuie reparat un radiator?

In cazul oarecum fericit cand radiatorul prezinta scurgeri, nu este neaprata sa-l schimbam deoarece exista mai multe service-uri autorizate care se ocupa cu lipirea sau sudarea radiatoarelor la un pret chiar foarte redus, putem spune nesimnificativ in comparatie cu un pretul unui radiator nou.

Mecanici de acolo pot aplica foarte simplu un petic care sa rezolve toata problema sau pot suda acea conducta fisurata daca pozitia le permite. Dar daca radiatorul a fost afectat de rugina, atunci nu mai exista cale de reparatie.

Putem avea speranta ca dupa o curatare foarte buna (in care sa scoatem toata rugina din interiorul acestuia) si dupa care sa folosim numai antigel, dar aceasta sansa este destul de mica, deoarece multi soferi ajung la service cu aceasta problema cand deja este mult prea tarziu.

In cele mai multe cazuri rugina provoaca pagube ireparabile, asa ca singura solutie ar fi cea de a-l inlocui cu unul nou. De asemenea si inca cazul distrugerilor structurale, radiatorul trebuie inlocuit cu totul.

Asa ca sfatul nostru pentru toti soferii de masini este sa nu uite niciodata sa schimbe si lichidul de racire, deoarece nu costa o avere ( un litru de antigel pleaca de la 8-10 lei si ajunge pana la 30 lei la masinile mai sofisticate) dar cel mai bine este sa schimbati la timp antigelul pentru a nu se ajunge la situatiile neplacute prezentate mai sus, mai ales ca toata acea rugina a circula si prin motor, deci va face depuneri foarte mari, care in timp scad foarte eficienta sistemului de racire.

Citeste si despre: cum sa depozitati in siguranta antigelul

Sursa foto: cartreatments.com, medium.com, youtube.com

Articole similare
Cod eroare OBD2 P0299

Cod eroare OBD2 P0299

Acest cod se refera la eroarea turbocompresorului - performanta slaba a acestuia.

Cod eroare OBD2 P0683

Cod eroare OBD2 P0683

Acest cod se refera la defectiunea modulului de comanda a bujiilor incandescente - eroare de comunicatie cu modulul PCM.

Cele mai des intalnite probleme la motor

Cele mai des intalnite probleme la motor

O masina pe motorina sau una pe benzina? Astfel am facut o lista care sa cuprinda cele mai des intalnite probleme la ambele categorii.

Ce inseamna codul de eroare P0010

Ce inseamna codul de eroare P0010

Aceasta eroare scoate in evidenta o problema la circuitul de actionare a pozitiei arborelui cu came "A" (cilindrul 1)