Pompa de ulei numita si “inima” sistemului are rolul de a asigura debitul de ulei la presiunea necesara in circuitul de ulei. Acestea pot fi actionate cu roti dintate, cu pale sau cu piston.
In cazul motoarelor de automobile intalnim in general pompe cu roti dintate, deoarece acestea au o constructie simpla si prezinta siguranta in functionare.
Pompa de ulei este activata de motor prin intermediul unei curele, cureaua de distributie, si a unei roti de transmisie. Sorbul constituie acea parte a instalatiei de ungere cu ajutorul careia pompa de ulei aspira uleiul din carterul inferior (baia de ulei).
Sorbul se monteaza in partea cea mai de jos a baii de ulei si este prevazut cu o sita. Aceasta retine impuritatile mecanice cele mai mari si care, daca ar patrunde in pompa ar putea sa compromita functionarea ei.
Pompele de ulei sunt astfel dimensionate incat la turatii joase de functionare ale motorului, acestea sa asigure toata cantitatea de ulei necesara ungerii suprafetelor in frecare.
Atunci cand se produc turatii mari pompele furnizeaza o importanta cantitate de ulei in exces, fapt ce produce cresterea presiunii in instalatia de ungere.
Pentru a proteja sistemul de ungere impotriva cresterii presiunii se introduce in circuitul de refulare al pompelor o supapa de siguranta care va mentine o presiune constanta in circuit, deviind excesul de ulei spre baie sau inapoi in circuitul pompei.
Daca in bordul masinii se va aprinde un simbol de culoare rosie cauzele acestuia pot fi multiple. Trebuie sa mentionam faptul ca atunci cand observam acest lucru este necesar sa oprim vehiculul si sa verificam ceea ce a dus la aprinderea acestui simbol.
Printre problemele care ar putea fi putem enumeram uleiul degradat sau contaminat cu combustibil, imbacsirea filtrului de ulei, uzura excesiva a supapei acestuia sau defectarea pompei de ulei.
Intr-o alta serie de motive regasim deteriorarea garniturii din pompa, filtru infundat, fixarea slaba a filtrului, uzura mai mare a rotoarelor sau a uneltelor, defalcarea supapei de suprapresiune. In cele mai multe cazuri se va recurge la inlocuirea pompei de ulei.
In aceasta situatie se va trece la demontarea pompei de ulei uzata si la inlocuirea acesteia cu una noua. De asemenea sunt inlocuite si uleiul de motor si filtrele.
Astfel daca nu schimbi filtrul de ulei, motorul se va uza in timp, presiunea uleiului in motor va scadea, iar masina va consuma mult mai mult carburant si in general va functiona necorespunzator.
Motorul depinde in mare masura de toate aceste elemente ale sistemului de lubrifiere, prin urmare este foarte important sa monitorizati cu atentie activitatea acestora.
Pompa de ulei serveste la asigurarea presiunii in sistemul de alimentare cu ulei. Simptomele defectiunilor si intreruperilor dispozitivului indica probleme grave care necesita eliminarea imediata.
Pentru orice problema intampinata adresati-va unui service autorizat.
Sursa foto: carfromjapan.com, howacarworks.com