De la automobile, masini de tuns iarba, ATV-uri pana la barci, practic orice motor cu combustie interna utilizeaza bujii pentru a ajuta procesul de ardere. Aceste mici minuni capteaza electricitate de inalta tensiune la un capat si aprind o scanteie la celalalt.
Scanteia aprinde amestecul de aer si combustibil din motor pentru a crea arderea care creeaza caii putere. Fara bujii, motorul nu porneste.
Daca bujiile sunt murdare sau deteriorate, acestea pot duce la o serie de probleme, cum ar fi cresterea consumului, acceleratie lenta, rateuri ale motorului si probleme la pornirea motorului.
Daca intampinati probleme cu motorul, aruncati o privire asupra bujiilor. Cititi mai departe pentru a afla ce puteti descoperi despre motorul dumneavoastra cand examinati bujiile.
Verificarea performantelor motorului
Examinarea bujiilor va poate da o idee despre modul in care functioneaza motorul. Puteti face acest lucru ca parte a intretinerii de rutina a masinii dumneavoastra daca banuiti ca ceva nu este in regula cu motorul.
Notiuni de baza
Primul pas este indepartarea bujiei pe care doriti sa o examinati. Luati bujia in mana si incepeti sa o examinati si sa verificati daca are semne de deteriorare. Uitati-va la capatul bujiei care se afla in interiorul cilindrului. Probabil ca veti vedea una dintre urmatoarele conditii:
- bujie normala: o bujie normala va avea depuneri maro sau cenusii pe electrodul lateral. Puteti reinstala bujia, totul este in regula cu ea;
- carbonizata: funinginea neagra si uscata pe electrozi si pe varful izolatorului indica ca aceasta este carbonizata. Acest lucru poate fi cauza de un filtru de aer murdar, de un amestec carburant/aer prea bogat sau de un vehicul care nu a mai fost pornit o perioada lunga de timp.
Mecanicul dumneavoastra va poate oferi sfaturi cu privire la tipul de bujie pe care trebuie sa-l cumparati pentru a inlocui mufa deteriorata, dar va recomandam sa treceti la o bujie mai performanta.
- depunerea de ulei: daca electrodul este negru si are depuneri uleioase pe el si pe varful izolatorului este o bujie deteriorata de depunerile de ulei. Uleiul ar putea fi scufundat in cilindrii, depasind pistoanele care sunt uzate sau ghidajele supapelor. Gasirea sursei de scurgere este foarte importanta. Consultati un mecanic pentru indrumare. Odata ce problema este rezolvata, puteti inlocui bujia.
- bujia umeda: o bujie umeda poate fi rezultatul inecarii motorului. Inecarea apare atunci cand incercati sa porniti motorul de mai multe ori fara ca acesta sa se aprinda. Puteti sterge bujiile sau puteti astepta sa se usuce.
- bujia arsa: umflaturile de pe varful izolatorului, electrozii topiti sau depunerile albe sunt semne ale unei bujii arse care functioneaza prea fierbinte. Cauzele pot include supraincalzirea motorului, intervalul incorect de incalzire a bujiilor, o bujie descarcata electric, inexactitatea timpului de aprindere sau prea putin amestec aer/combustibil.
Cand trebuie inlocuita bujia?
- electrozi uzati: electrozii uzati si erodati sunt simptome ale unei bujii invechite. Conectorul a fost in motor prea mult timp si trebuie inlocuit.
- electrozi deteriorati: daca electrozii sunt rupti sau aplatizati, este probabil ca ati instalat bujiile nepotrivite. O bujie care este prea lunga poate provoca daune masive motorului, la fel de bine ca si o bujie care este prea scurta.
Sursa foto: nearsay.com, autosuccessonline.com, driving.co.uk