Despre motorul 12A Wankel de la Mazda

Despre motorul 12A Wankel de la Mazda

Motorul Mazda 12A este un motor rotativ Wankel produs intre anii 1970 si 1985. 12A se bazeaza pe principiul de functionare al motorului 10A (primul motor rotativ in productia de masa). Motorul avea si un design cu doua rotoare, aceeasi raza a rotorului. Adancimea a fost marita cu 10 mm (0,39 in) pana la 70 mm (2,8 in), ceea ce a permis obtinerea unor camere mai mari de 573 cc si o deplasare totala de 1146 cc (573x2).

Carcasa rotorului era din aluminiu. Partile din aluminiu au fost acoperite cu otel de carbon topit. Procesul de insertie a placilor metalice (SIP) a fost utilizat din 1974 pentru armarea carcasei rotorului. SIP este o foaie de otel cu o suprafata cromata.

Rotoarele erau din fonta. Otelul crom-molibden a fost utilizat pentru arbori excentrici. Rotoarele au fost echipate cu etansari din aluminiu / varf de carbon.

Motorul 12A a avut sistemul 6PI prevazut cu porturi de inductie variabile. Acest motor a avut, de asemenea, un reactor termic din fonta pentru a reduce emisiile de gaze de esapament in ultima versiune 0866 a seriei 10A.

Unele motoare aveau o insertie in porturile de evacuare pentru a reduce zgomotul din evacuare. Primul model 12A a fost un motor rotativ cu distribuitor dublu.

Specificatii motor

  • Producator: Mazda
  • Anii de productie: 1970-1985
  • Material bloc cilindru: Aluminiu
  • Tipul combustibilului: Benzina
  • Sistem de alimentare: Carburator/Injectie de combustibil
  • Configuratie: Motor rotativ
  • Numarul de cilindri: Doua rotoare
  • Capacitate, cc: 1146
  • Tipul motorului cu combustie interna: Motorul Wankel, versiuni cu aspiratie naturala si turbocompresor
  • Rata compresiei: 9.4:1 (8.5:1 – motor turbo)
  • Putere, HP: 100-130 (75-97kW)/7000
  • Torsiune: 135-156 Nm/3500
  • Greutate motor: 157 kg – cu ulei si apa;

Aplicabilitate: Mazda R100, Mazda RX-2, Mazda RX-3 (Japan), Mazda RX-4, Mazda Luce, Mazda RX-7

Motorul turbo 12A

Motorul turbo 12A a fost produs din 1982 pana in 1989 si a fost utilizat in Mazda Cosmo, Luce si SA serie RX-7. In primul rand, motorul a primit sistem electronic de injectie a combustibilului. Ea prezenta o injectie semi-directa in ambele rotoare deodata.

Motorul a primit un senzor pasiv, de asemenea, ca parte a unui sistem de prevenire a loviturilor. A fost primul motor de turbocompresoare de productie si un motor rotativ cu injectie electronica din istorie. Turul 12A initial a fost stimulat de un turbocompresor Hitachi HT18-BM. Raportul de compresie a scazut la 8,5: 1.

Motorul a produs 160 CP (120 kW) la 6500 rpm si 226 Nm la 4000 rpm. Cu aceste specificatii, Cosmo coupe a fost cea mai rapida masina de productie din Japonia din nou. Modelele ulterioare, cu un turbocompresor mai mic si proiectat special mai mic, denumit “Impact Turbocompresor” (Hitachi HT18S-BM, cu o turbina mai mica de 57mm si un compresor de 56mm) au avut putin mai multa putere - 165 CP (121 kW) si 231 Nm la 4000 rpm.

Probleme ale motorului Mazda 12A si fiabilitate

Motoarele rotative sunt proiectate sa utilizeze ulei, atata timp cat va verificati nivelul de rutina, atunci nu veti avea o problema. Acest lucru se datoreaza faptului ca motoarele rotative au o OMP (pompa de dozare a uleiului) instalate pe ele. OMP trage direct ulei din sistemul de lubrifiere si are putine injectoare de ulei pe partea superioara a motorului care il injecteaza pentru a lubrifia garniturile de varf / colt.

Uleiul de motor nu este destinat arderii si dupa aceea se lasa reziduuri si funingine. Acest lucru provoaca porturi infundate. Aceasta problema poate fi rezolvata prin inlaturarea / dezactivarea OMP si efectuarea unui premix direct cu ulei in 2 timpi in benzina. Un ulei in doi timpi este proiectat pentru a lubrifia si a fi ars in interiorul unei camere de ardere, fara a lasa in urma reziduuri.

Motorul genereaza caldura, deci daca pierdeti lichidul de racire si nu il opriti, va veti uita la o reconstructie totala. Nivelurile uleiului si lichidului de racire sunt esentiale pentru aceste motoare si reprezinta, de asemenea, problemele cele mai semnificative. Trebuie remarcat faptul ca motoarele 12A cu aspiratie naturala sunt mult mai fiabile decat versiunile turbo. Motorul N / A 12A cu intretinere corecta nu are nevoie de o reconstructie inainte de 300.000 km. Fii pregatit pentru faptul ca motorul consuma mult combustibil. Datorita faptului ca toate motoarele rotative au o eficienta scazuta a combustibilului.

Sursa foto: en.wikipedia.org

Citeste si...
Motorul Volkswagen Audi 3.0 V6 TDI
Motorul Volkswagen Audi 3.0 V6 TDI

Motorul 3.0l V6 TDI a fost dezvoltat de Audi (membru al Grupului Volkswagen) si a fost introdus in 2004 ca nou motor in Audi D3 A8...

Motorul Volkswagen Audi 3.6 FSI VR6
Motorul Volkswagen Audi 3.6 FSI VR6

Motorul VW 3.6 FSI este un motor de 3,6 litri VR6 (familie ingusta V EA390). Acesta a fost introdus pentru prima data in Audi Q7 i...

Motorul Volkswagen Audi 4.2 TDI
Motorul Volkswagen Audi 4.2 TDI

Motorul diesel V8 TDI de 4,2 litri se bazeaza pe versiunea de 4.0 litri. Primul V8 TDI a fost instalat in Audi A8 in 1999, si a fo...

Motorul Volkswagen Audi R32 3.2 VR6
Motorul Volkswagen Audi R32 3.2 VR6

VW R32 este un motor de 3.2 litri VR6 cu aspiratie naturala bine cunoscut de pe modelul VW Golf R32 mk4 / 5. In plus, motorul a fo...