Lucruri interzise pentru o masina cu cutie manuala

Lucruri interzise pentru o masina  cu cutie manuala

Cutia de viteze este un ansamblu de roti dintate care serveste la transformarea fortei si transmiterea miscarii de rotatie la diferite agregate sau vehicule.

Ea este o componenta din lantul cinematic al transmisiei care permite largirea gamei de turatii si de momente la roata motrica si se monteaza, in mod normal, intre ambreiaj si transmisia longitudinala.

La autovehiculele construite dupa solutia „totul in fata“ sau „totul in spate“ transmisia longitudinala dispare, astfel incat cutia de viteze se dispune intre ambreiaj si transmisia centrala.

Cutia de viteze in cadrul sistemului de transmisie al autovehiculelor indeplineste un rol multiplu: de amplificare a cuplului motor si de largire a domeniului de turatiei a rotilor motrice, peste cel acordat de limitele de turatie a motorului, precum si acordare a posibilitatii de mers inapoi si de intrerupere a lantului cinematic al mecanismului de transmisie, pentru stationarea autovehiculului timp indelungat cu motorul in functiune.

Cutia de viteze realizeaza, prin valori diferite ale rapoartelor de transmisie numite trepte de viteza, acordarea posibilitatilor energetice ale motorului la cerintele energetice ale autovehiculului in miscare cu asigurarea unor performante dinamice, de consum de combustibil si de poluare cat mai bune.

De asemenea, aceasta cutie de viteze este si un mecanism complex, indispensabil oricarui vehicul motorizat. La un autovehicul, ea face parte din mecanismul de transmisie, si practic „transmite“ puterea de la motor la roti, intr-un mod variabil, controlat, prin schimbarea rapoartelor de transmisie folosind schimbatorul de viteze.

La cutiile de viteze manuale, schimbarea treptelor de viteza se face folosind schimbatorul de viteze (maneta), care actioneaza inelele sincronizatoare (sincroane) din interiorul cutiei prin intermediul timoneriei (mecansimul de legatura dintre schimbator si cutia de viteze), cupland astfel pinioanele vitezei respective.

Echiparea automobilelor cu cutii de viteze manuale sau automate depinde in principal de tara in care se comercializeaza automobilul respectiv. Spre exemplu, in Europa, aproximativ 70% din automobilele in circulatie au cutii de viteze manuale.

Chiar daca inca in Romania masinile cu o transmisie manuala sunt predominante, clientii de masini cu transmisii automate sunt in crestere. Cutia automata a inceput sa fie foarte performanta si nu mai are niciun dezavantaj fata de una manuala, ci are numai avantaje.

Multi romani se sperie inca de cutiile automate pentru ca le considera defectuoase si lipsite de fiabilitate. Lucruri total neadevarate. Problema este cu acei soferi care circula cu o masina automata in mod necorespunzator. Asta duce la uzura cutiei.

Masinile ce au cutie de viteze automata asigura, in primul rand, confort.

Cutia automata nu numai ca va permite sa tineti ambele maini pe volan pentru un control mai bun, dar face si ca experienta dumneavoastra din spatele volanului sa fie mai confortabila, mai placuta si mai rafinata.

In al doilea rand, utilizarea usoara este un alt aspect important oferit de autoturismele cu transmisie automata.

O cutie automata este usor de folosit chiar si pentru incepatori deoarece pentru utilizarea ei nu este nevoie decat sa treceti schimbatorul de viteze in pozitia D pentru a putea porni la drum.

Masinile dotate cu transmisie automata faciliteaza pana si plecarea din rampa deoarece va permit sa plecati din rampa fara ca motorul sa se opreasca, cum se intampla, de obicei, la masinile dotate cu transmisie manuala.

De asemenea, nici nu se opreste motorul la pornirea de pe loc. Asadar, nu este nevoie sa aveti o anumita experienta in spatele volanului pentru a pleca lin de la semafor si fara a ajunge in situatia penibila de a vi se opri motorul si a fi claxonati.

Ca si masinile dotate cu o cutie de viteze manuala, si masinile ce au o cutie de viteze automata cu dublu ambreiaj va poate oferi un consum redus.

In ziua de astazi, cutiile automate au ajuns atat de performante incat pot sa aiba un consum foarte apropiat sau chiar egal cu cel al cutiilor manuale.

Cutia de viteze automata, pe langa avantajele enumerate, are si dezavantajele ei, cum ar fi: costurile mai mari de intretinere( deoarece o transmisie automata are un mecanism mai complex; astfel, costurile de reparatii vor fi intotdeauna mai mari) si performantele mai slabe( daca vorbim de cutiile automate conventionale si nu de cele cu dublu ambreiaj, atunci putem spune ca acestea afecteaza performantele unei masini; acest lucru se observa atunci cand apesi puternic pedala de acceleratie la podea si vezi ca nu se intampla nimic pe moment. Asta pentru ca trecerea de la o treapta inferioara la una superioara se face cu o mica intarziere.

Acest articol vine in intampinarea acelora dintre dumneavoastra care ati condus doar autoturisme care au cutie de viteze automata.

Incepem prin a va spune faptul ca sa conduceti masini care au cutie de viteze manuala nu este dificil, asa cum poate vi se pare initial. Cand vine vorba de conducerea unui vehicul de transmisie manuala, actul poate fi vazut atat ca o arta, cat si ca o stiinta infasurata intr-un pachet de viteze.

In timp ce conduceti autovehiculele ce au schimbator manual de viteze puteti avea parte de multe “ispite” cum ar fi verificarea telefonului dumneavoastra sau cautarea sticlei de apa.

Asadar, exista unele tendinte naturale pe care le-ati putea face din obisnuinta. Aceste tendinte ar trebui a fi evitate deoarece acestea v-ar afecta capacitatea de a conduce.

Obiceiuri proaste pe care ar trebui sa le evitati atunci cand conduceti vehicule care au cutie de viteze manuala

Ar trebui sa evitati folosirea schimbatorului de viteze ca suport pentru mana

Vedem doar maneta de viteze, ceea ce se intampla in cadrul transmisiei manuale nu este vizibil pentru noi. In timp ce schimbati vitezele cu maneta schimbatorului de viteze, furca selectorului, care este in starea transmisiei manuale, este impinsa impotriva gulerului rotativ si gulerul este apasat in treapta pe care doriti sa o alegeti.

Daca va asezati mana pe maneta schimbatorului de viteze, este posibil ca furca selectorului sa intre in contact cu gulerul rotativ si astfel sa provoace o defectiune prematura a furcii selectorului.

Nu utilizati ambreiajul pentru a va mentine pe un deal

Exista multe modalitati de a evita alunecarea de pe un deal fara a tine apasat ambreiajul. Asadar trebuie sa va concentrati sa indepliniti cel putin una din acele modalitati in timp ce conduceti autoturismele ce au cutii de viteze manuale.

Aceasta practica nu va proteja numai mecanismul de transmisie al masinii, ci va influenta si practica libera a masinii, care ar trebui sa lase masina sa se deplaseze rapid.

Evitati sa odihniti piciorul pe pedala de ambreiaj

Odihnirea piciorului pe pedala de ambreiaj ar face ca ambreiajul sa se cupleze doar partial si, prin urmare, sa aiba ca rezultat o alunecare a ambreiajului.

Aceasta nu numai ca va reduce eficienta consumului de combustibil din cauza pierderii energiei de transmisie, ci si provoaca o uzura prematura a ambreiajului. O alta componenta care se poate deteriora din cauza acestui lucru este aruncarea lagarului care poate intra in contact doar cu partea partiala a diafragmei.

O greseala pe care o puteti face este de a va odihni piciorul pe ambreiaj atunci cand conduceti.

Pastrarea piciorului pe ambreiaj in timpul condusului poate cauza un pericol.

Ambreiajul ajuta la alegerea angrenajului drept pentru castigul de viteza corect. Majoritatea oamenilor au tendinta de a-si mentine piciorul pe pedala de ambreiaj pe masura ce masina se afla in miscare, astfel incat sa nu trebuiasca sa-si miste piciorul in punctul de schimbare a treptei de viteza.

Este total gresit. Acest lucru va poate cauza uzarea ambreiajul. Odihna piciorului pe ambreiaj este un obicei prost, asa ca incercati sa evitati acest lucru cat mai mult cu putinta.

In timp ce se afla intr-o rampa , multe persoane au tendinta de a elibera ambreiajul pana intr-un anumit punct si apasa clapeta de acceleratie pentru a ramane fix pe panta si pentru a mentine masina in miscare inapoi.

Acest lucru ar duce la o uzura mare a materialului de frictiune al ambreiajului si conduce la schimbarea sa prematura. Autovehiculele cu functia de mentinere in panta tind sa mentina masina timp de doua sau trei secunde dupa ce soferul a eliberat pedala de frana.

Treceti progresiv prin treptele de viteza pentru a castiga viteza

Transmisia manuala a masinii dumneavoastra va va permite sa navigati la o viteza mai mare la o turatie redusa sau scazuta a motorului, economisind astfel combustibil.

Cu toate acestea, pentru a obtine viteza, va trebui sa treceti progresiv prin treptele de viteza pentru a putea preveni deplasarea motorului. Puteti deplasa motorul in doua moduri. Unul dintre aceste doua moturi este posibil daca folositi o treapta inferioara la o viteza mai mare a masinii.

De asemenea, ar trebui sa nu pastrati masina in viteza atunci cand va aflati la lumina de culoare rosie a semaforului.

Majoritatea locuitorilor orasului stiu cum functioneaza semafoarele. In centrul orasului este foarte mare aglomeratie din cauza luminii de culoare rosie a semaforului.

Ambreiajul dumneavoastra va suferi de o uzura inutila in cazul in care ati pastra autoturismul in viteza la semafor. Va sfatuim sa diminuati uzura generala a ambreiajului!

Apasati ambreiajul pana la “fund” atunci cand schimbati treapta de viteza

Ambreiajul decupleaza motorul de la transmisie de fiecare data cand apasati pedala. Discul de frecare este un element al ambreiajului ce este utilizat pentru a transmite puterea de la motor la transmisie, astfel incat, pentru a schimba treptele, trebuie sa deconectati motorul de la transmisie.

Schimbarea treptelor de viteza fara a cupla ambreiajul nu numai ca dauneaza sistemului de transmisie, dar are si consecinte rele asupra motoarelor.

Franati fara ambreiaj

La franare, nu apasati si ambreiajul. Prin mentinerea motorului cuplat cat mai mult posibil intr-o manevra de pauza, utilizati cat mai mult posibil din rezistenta naturala a autoturismului, creand o distanta de oprire mai scurta si o uzura redusa a franelor.

Defectiunile la cutia de viteze se datoreaza in special utilizarii defectuoase a acestia si a proastei intretineri.

In ciuda faptului ca multi producatori de autovehicule nu mentioneaza schimbarea uleiului cutiei de viteze la interval regulat, ci doar completarea acestuia, acest lucru este recomandat pentru a ii prelungi durata de viata.

La fel ca si motorul, cutia de viteze are nevoie de ceva timp pentru a se incalzi si a functiona la parametri optimi. De aceea, se recomanda ca in primele minute de deplasare, schimbarea vitezelor sa se faca lent, fara a tura prea mult motorul.

La multe masini se simte cand cutia de viteze ajunge la temperatura normala de functionare, vitezele schimbandu-se ceva mai usor. In sezonul rece acest fenomen este cu atat mai accentuat.

Arta de a conduce o masina ce are cutie de viteze manuala manuala intr-o epoca in care masinile au cutie de viteze automata sunt foarte populare este critica.

Totusi, puteti achizitiona masini ce au cutie de viteze manuala la preturi rezonabile pentru a avea parte de acest tip de experienta.

Masinile ce au cutie de viteze manuala sunt mai ieftine, mai rezistente, mai putin costisitoare la intretinere, faciliteaza consumul redus de combustibil, va asigura sentimentul de detinere a controlului asupra masinii, va fereste de majoritatea accidentelor cauzate din neatentie si va ajuta sa simtiti mai bine puterea motorului.

Masinile ce au cutie de viteze manuala sunt mai ieftine cu cel putin 1000 de euro decat masinile ce au cutie de viteze automata. Uitati-va in oferta oricarui producator auto care ofera ambele variante. Veti observa cu siguranta diferenta de pret.

Masinile cu transmisie manuala sunt si mai ieftin de intretinut

Totul se reduce pana la urma la bani. Fie ca ne place, fie ca nu, trebuie sa recunoastem ca intretinerea unei cutii manuale de viteze costa mai putin. Avand un mecanism relativ simplu, nu va trebui sa lasati “o avere” la service-ul auto atunci cand vi se strica ceva.

Cutia de viteze este mai rezistenta in cazul masinilor ce detin transmisia manuala.

Transmisiile automate sunt mai fragile si implicit mai predispuse la probleme, insa o cutie manuala folosita cum trebuie va poate tine sute de mii de kilometri fara nicio problema.

Schimbatul vitezelor se face foarte lin chiar si in cazul automobilelor cu sute de mii de kilometri la bord. Desigur, si reviziile acestora au fost facute “ca la carte”.

Masinile ce au cutie de viteze manuala faciliteaza consumul redus de combustibil deoarece va ofera posibilitatea de a va regla consumul de combustibil dupa bunul plac.

Da, cu siguranta va ia ceva timp sa invatati cand sa schimbati treapta de viteza intr-un mod cat mai optim, insa, dupa ce reusiti a va prinde, totul devine mult mai simplu. In plus, difera de la un autoturism la altul.

Daca doriti sa aveti un consum redus al combustibilului trebuie sa schimbati in turatii mai joase.

Atentie! Nu subturati motorul deoarece facand acest lucru nu reusiti sa rezolvati nimic. Totusi, daca nu va pasa de consumul dumneavoastra, puteti sa schimbati viteza numai la limita.

Masinile cu transmisie manuala va asigura sentimentul de detinere a controlului asupra masinii.

De asemenea, frana de motor este mult mai eficienta in cazul unei masini ce are cutie manuala de viteze. Viteza scade ceva mai rapid si va da sentimentul de siguranta atunci cand coborati o panta iarna, cand drumul este acoperit cu gheata sau cand este acoperit de zapada.

Masinile ce au cutie de viteze manuala va ofera si mai putine motive de a fi distrasi de la condus

Atunci cand conduceti si trebuie sa schimbati personal vitezele in functie de conditiile de trafic, nu aveti timp de alte lucruri cum ar fi vorbitul la telefonul mobil, mancatul, bautul apei sau schimbatul posturilor radio.

Fie pe rand, fie in acelasi timp. La o masina ce detine o cutie de viteze automata, puteti face toate aceste lucruri.

In cadrul masinilor cu transmisie manuala aveti posibilitatea de a exploata mai bine puterea motorului.

Transmisia automata este setata sa schimbe vitezele intr-un anumit fel si nu de putine ori poate va treziti ca la 80 de kilometri pe ora sunteti in treapta a saptea de viteza. La cutiile manuale puteti testa toata plaja de turatii si aveti posibilitatea a simti pana si cum trage motorul.

Pana la urma, de ce nu ati dori sa conduceti o masina ce are o cutie manuala?

Foarte multi conducatori auto spun ca nu le place transmisia manuala pentru ca este relativ greu de folosit. Totul tine de apasarea unui ambreiaj si de schimbarea unor trepte de viteza.

Totusi, si cutia de viteze manuala, pe langa avantajele enumerate, are si dezavantajele ei, cum ar fi: faptul ca nu ofera asa de mult confort utilizatorului din cauza ca trebuie folosita mai tot timpul si poate fi destul de neplacuta in utilizare si faptul ca poate duce la uzura ambreiajului prin folosirea sa regulata si necorespunzatoare.

Sursa foto: msn.com, lifewire.com, youtube.com, leithcars.com

Citeste si...
Este speculat in lege faptul ca ai voie sa depasesti limita de viteza cu maxim 10 km/h si NU iei amenda?
Este speculat in lege faptul ca ai voie sa depasesti limita de viteza cu maxim 10 km/h si NU iei amenda?

În 2023, Codul Rutier din România stabilește amenzi semnificative pentru conducătorii auto care exced limita de viteză. Aceste ame...

Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?
Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?

Auzisem de la un mecanic pe care il cunoastem de mult timp ca este mai bine sa punem masina in treapta a 2-a si sa nu actionam fra...

Simptomele unei cutii de viteze automata cu probleme
Simptomele unei cutii de viteze automata cu probleme

Nu este nimic mai rau decat acel moment cand masina ta incepe sa iti dea batai de cap, mai ales cand esti complet nepregatit pentr...

Totul despre cutia de viteze CVT
Totul despre cutia de viteze CVT

Cutia de viteze CVT (transmisie cu variatie continua) este un tip de transmisie automata care furnizeaza mai multa putere folosibi...