Totul despre supapa PCV

Totul despre supapa PCV

In articolul de astazi vom vorbi despre o componenta a motorului de care foarte putini sofer stiu, desi este o piesa foarte importanta pentru motor. In acest articol vom vorbi despre supapa PCV, ce este ea si la ce ne ajuta. Daca citesti acest articol vei afla cam tot ce se poate stii despre aceasta supapa care are un rol crucial in functionarea corecta a motorului.

Sa incepem ca de obicei cu explicatia piesei. Deci poate va intrebati ce este aceasta supapa pcv, pai pentru inceput sa explicam fizic totul.

Motorul cand functioneaza au loc schimburi de caldura, din aceste schimburi de caldura (incalziri si raciri) rezulta automat condens. Cand vorbim despre ulei, cu siguranta va ganditi prima data la lubrifiere si racire, dar uleiul mai are un rol foarte important.

Uleiul actioneaza si ca un burete care absoarbe umezeala pentru prevenirea coroziunii. Acesta elimina umezeala acumulata cand ajunge la temperaturi inalte dar odata cu umezeala se evapora si vapori fini de ulei sau benzina/ motorina.

Daca se evapora umezeala din ulei, implicit se vor genera si vapori. Inainte aceste vapori erau eliberate in aer, dar din motive ecologice, deoarece acesti vapori poluau foarte mult, inginerii marilor companii producatoare de automobile au venit cu o idee simpla dar foarte ingenioasa. Ideea lor a fost sa introduca acesti vapori in circuitul de ardere. Asa ca valva pcv este practic un sistem de ventilare interna.

Se poate strica o astfel de supapa? In tot acest sistem de ventilare interna, cea mai importanta piesa este aceasta supapa PCV, nu furtunurile sau alte piese adiacente. Poate va intrebati de ce este asa importanta aceasta valva. Ea este asa de importanta deoarece este cea care le permite gazelor sa reintre in circuit pentru a fi arse. In blocul motor si chiulasa sunt 3 orificii care elibereaza aceste gaze inainte de clapeta de acceleratie, dar supapa PCV elibereaza gazele dupa clapeta de acceleratie.

Deci vom incerca sa explicam putin mai clar modul de functionare a acestei supape.

La ralanti, clapeta de acceleratie este inchisa, fluxul gazelor este slab, iar supapa PCV este foarte foarte putin deschisa, permitand unui volum mic de gaze sa intre in admisie.

La accelerari, clapeta de acceleratie este deschisa (indifierent cat), supapa PCV se deschide, iar fluxul gazelor ajunge integral in admisie indiferent daca o face prin supapa PCV sau prin cele 3 orificii de aerisire din blocul motor.

Se mai intampla uneori sa aveti rateuri ( sau in engleza backfire), in acest caz clapeta de acceleratie si supapa PCV sunt inchise. Este foarte important sa intelegem cum functioneaza tot acest sistem pentru a putea asocial corect problemele cu o supapa PCV defecta.

Daca supapa nu se mai inchide corect, de exemplu la ralanti daca ramane deschisa prea mult va permite aspirarea prea puternica a vaporilor in admisie.

Pe langa consumul foarte mare de ulei, ca simptome vor mai fi, depunerile de ulei pe supape, pornire greoaie, ralanti oscilant si chiar oprirea motorului din senin.

Aceasta supapa este mecanica, nu este controlata de nici un computer, ea nu comunica cu ECU, de aici pot aparea si erori la Sonda Lambda sau senzorul MAF/ MAP.

O problema foarte grava este atunci cand apar rateurile pe evacuare (backfire), deoarece presiunea este inversa si se pot deplasa destul de usor garnituri sau simeringuri si pot duce la pierderi de ulei, lucru cu care cu siguranta nu vreti sa aveti de-a face.

De asemenea daca supapa PCV ramane inchisa complet, se va acumula o presiune foarte mare in timpul rularii. Cand temperaturile motorului si implicit a uleiului este mare (de exemplu cand mergeti pe autostrada, sau in afara orasului in general) daca masina consuma mult ulei, o cauza poate fi valva PCV blocata in pozitia deschisa.

Dupa ce am vorbit cu mai multi soferi care au avut probleme cu aceasta supapa, ei au spus ca mergeau la service cu problema consumului excesiv de ulei iar mecanici dadeau vina pe simeringurile supapelor, cand de fapt problema era de la aceasta valva.

Dupa schimbul de simeringuri, nu mergeau mult si iarasi incepea masina sa consume mult ulei, deoarece aceasta supapa ramanea blocata pe pozitia inchis, ceea ce determina o crestere masiva a presiunii din interiorul motorului deci simeringurile si garniturile erau foarte fortate si in scurt timp cedau. Deci daca nu suntem atenti, aceasta supapa poate termina motorul.

Cum ne dam seama ca supapa PCV este defecta?

Dupa ce am vorbit cu mai multi mecanici, ei au sustinut ca daca misti masina se aude un zornait din interior. Daca nu se aude nimic, este posibil sa fie deja blocata sau sa functioneze cand si cand. Dar, totusi, pentru 150-250 lei cat costa una noua, noi zicem ca merita schimbata daca banuim ca ar putea avea vreo legatura cu consumul exagerat de ulei.

De asemenea daca aveti un alt simptom descris mai sus ( ralanti oscilant, se opreste motorul) atunci ar fi bine sa verificati si aceasta supapa. Tot odata nu trebuie sa neglijam si furtunurile, ele in timp se intaresc si cedeaza. Un sfat foarte important, nu schimbati furtunurile cu unele universale. De exemplu furtunurile de vacuum sunt special create sa nu se gatuie, sau cel de apa este facut sa nu se sparga.

La cat timp se schimba aceasta supapa?

Aceasta supapa nu are un termen exact de viata, ea poate functiona foarte bine multi km, sau poate ceda inainte de termen, totul despinde de stilul de condus al soferului.

Daca masina este utilizata la drumuri externe, preponderent pe autostrada, atunci supapa PCV poate rezista si 150.000 km, dar in cazurile in care masina a fost condusa doar pe distante scurte aceasta poate ceda si dupa 50.000 km.

De ce este afectata asa de tare aceasta supapa de drumurile scurte? Pai in primul rand daca facem drumuri scurte cu masina, uleiul nu are timp sa ajunga la o temperatura la care poate evapora umezeala, ceea ce duce la oxidarea mai rapida a supapei, implicit si blocarea ei. In al doilea rand, uleiul se degradeaza mult mai rapid deci isi pierde propietatile de lubrifiere.

Daca ajungeti in cazul in care trebuie sa schimbati aceasta supapa, va recomandam sa mergeti la un service specializat care sa realizeze aceasta operatiune, dar daca aveti ceva cunostinte de mecanica, va puteti incumeta sa o schimbati deoarece nu este chiar asa de dificil, doar stiti vorba aia: “Romanul se pricepe la toate”.

Deci nu aveti nevoie decat de cateva chei cu care sa desfaceti supapa din suportul ei si o surubelninta cu care sa desfaceti furtunurile.

La montarea noii supape se folosesc de obicei substante speciale de etansare, dar noi recomandam ca puteti folosi si banda teflonata pentru filete metalice ( cea garantata pentru retelele de gaze si apa). Daca nu puteti foarte bine sa folositi si silicon special pentru temperaturi ridicate.

Un sfat, aveti grija cand puneti la loc toate furtunurile, sa nu le incurcati. Deci daca aveti ceva cunostinte si sunteti indemanatic atunci va puteti incumeta sa o schimbati, dar daca sunteti mai stangaci, atunci cel mai bine ar fi sa apelati la ajutorul unui service specializat.

Sursa foto: grimmermotors.co.nz, doityourself.com, toyota-4runner.org

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...