Webasto: ce este si la ce te ajuta?

De acum vine sezonul rece, si cea mai urata situatie este aceea cand te urci din frigul de afara in masina rece. Dar din ce in ce mai multe masini au inceput sa aiba in dotare un sistem numit “webasto”. Astazi vom afla mai multe despre acest sistem de incalzire auxiliara.

Masinile noi, mai scumpe si mai moderne vin cu aceasta optiune implicit din fabrica fara sa mai trebuiasca sa platesti suplimentar. Dar si masinile mai vechi pot avea aceasta dotare, sunt service-uri specializate care pot monta astfel de sisteme chiar daca masina nu este una tocmai noua.

Romanii numesc deseori acest sistem “sirocou” o dotare cu adevarat importanta pe timp de iarna, numai cei care nu au asa ceva pe masina sau nu au avut spun ca nu este asa importanta, dar dupa prima folosire intr-o zi de iarna va asiguram ca nu vreti sa va mai despartiti de el. Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute si cele mai mari sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

 

Citeste si despre: cum functioneaza incalzire in parbriz sau luneta

 

 

Webasto este firma care a scos pentru prima data pe piata un astfel de sistem de incalzire auxiliara. Aceasta firma a fost infiintata in anul 1901 in Germania. Webasto este cea mai mare firma care produce sisteme de incalzire auxiliara pentru masini. Aceasta firma a fost infiintata in anul 1901 dar primul sistem de incalzire auxiliara a fost scos pe piata in anul 1955 si se adresa doar autobuzelor. Abia 5 ani mai tarziu, in 1960 sistemul a devenit disponibil si pentru masinile mici. Porsche 356 este prima masina care a fost dotata cu un astfel de sistem de incalzire auxiliara.

 

Cum functioneaza un sistem de incalzire Webasto? 

 

Un aparat de incalzire auxiliara are ca si scop principal sa incalzeasca mai rapid motorul si lichidul de racire pentru a produce aer cald in habitaclu, pentru pasageri, cand afara temperaturile sunt scazute.

 

Aceste sisteme de incalzire functioneaza cu programare digitala sau din telecomanda, chiar si cu motorul oprit. Aceste sisteme au nevoie de numai 5 minute pentru a aduce antigelul la temperatura normala (temperatura de functionare a motorului). Deci te poti urca dimineata in masina deja incalzita. Sunt mai multe tipuri de sisteme de incalzire auxiliara. Sunt cele mentionate mai sus numite si “stationare” si sunt si cele “in paralel” sau automate. Cele “in paralel” sunt intalnite mai mult la motoarele diesel, si il ajuta sa se incalzeasca mult mai repede iarna, ele pornesc odata cu motorul, nu inainte.

Cu acest sistem cam orice motor diesel ajunge la temperatura de funtionare in maxim 5-6 minute de la pornirea motorului. Acest sistem functioneaza pana cand motorul ajunge la temperatura optima de functionare dupa care se opreste. 

 

 

Cum funtioneaza mai exact acest sistem de incalzire auxiliara?

 

Indiferent tipul de webasto mentionat mai sus ele au acelasi principiu de functionare. Acest aparat foloseste carburantul din rezervor, fie el motorina sau benzina. Combustibilul din rezervor este tras de o mica pompa, dupa care este pulverizat pe o bujie incandescenta care aprinde combustibilul.

Practic Webasto foloseste combustibilul din rezervor pentru a aprinde o flacara in interiorul unei carcase. La exteriorul carcasei circula intr-un sistem inchis antigelul care este circulat de o alta pompa prin motor. Antigelul incalzit este trecut apoi pin radiatorul aerotermei astfel incat aerul din interiorul masinii va fi incalzit. Deci in diminetile acelea reci si posomorate, te vei urca frumos intr-o masina deja incalzita.

Practic acest webasto foloseste carburantul masinii pentru a incalzi antigelul care la randul sau incalzeste habitaclul si motorul.

 

Citeste si despre: cum functioneaza oglinzile electrice

 

Merita sa avem un astfel sistem pe masina?

 

Aici depinde foarte mult si de zona unde locuiesti dar din experienta proprie, acest sistem merita toti banii. Daca de exemplu stai intr-o zona muntoasa cu iarna lunga renteaza foarte mult acest sistem. Adica imaginati-va o dimineata foarte friguroasa, masina acoperita de zapada, habitaclul bocna dupa o zi in care masina nu a fost pornita.

In acest caz ai de dat zapada/gheata jos de pe masina, dar daca ai webasto pe masina, il pornesti cu 10 min inainte sa te urci in masina, si ai habitaclul cald, zapada se inmoaie si cade de la sine de pe masina si geamurile se dezgheata singure. Deja ti-a usurat foarte mult munca pe care o aveai in fiecare dimineata, corect? Acum trage singur concluzii, se merita sau nu?

 

 

In acelasi timp acest sistem ajuta foarte mult si motorul, in sensul in care uzura cea mai mare a unui motor este atunci cand el porneste la rece, deoarece uleiul este rece si ungerea este deficitara in primele secunde de functionare. Acest sistem incalzeste antigelul si motorul, deci practic nu mai pornesti motorul “la rece” ci direct “la cald”. Mai ales daca aveti o masina diesel care uneori incalzeste habitaclul dupa abia 15-20 km de mers urban.

 

Ce riscuri prezinta acest sistem de incalzire auxiliara?

 

In general aceste sisteme sunt realizate la standarde foarte inalte si sunt atent verificate inainte de a fi montate pe masini. Riscul unui incendiu este minim, camera in care se realizeaza arderea este foarte bine izolata si etansata. In schimb aceste sisteme au nevoie si de intretinere, de exemplu, dupa un anumit timp bujia incandescenta din interior isi va pierde din eficienta si in loc sa iasa gaze curate va emana un fum alb, semn ca arderea nu se mai realizeaza corect. 

Probleme mai pot aparea cu pompa care recircula antigelul, cu sistemul de programare sau cu cablajul. In definitie acest sistem este destul de complicat ceea ce ii scade fiabilitatea in timp, dar noi credem ca daca il duci periodic la intretinere si verificare, merita, mai ales ca in Romania avem niste ierni destul de grele.

 

Cat combustibil consuma Webasto pentru a incalzi masina? 

 

Asta este o intrebare foarte buna la care tin mortis sa raspund. Trebuie luat in calcul si acest aspect, un sistem ca cel prezentat nu consuma prea mult combustibil, dar ideea este ca in timp acesta se aduna. Incalzitoarele auxiliare de acest tip, au un consum de 0.6-1 litru de combustibil pentru o ora de functionare la capacitate maxima. Dar tinem cont ca acest sistem merge maxim 10 minute in fiecare dimineata, deci putem scoate un consum de 0.1-0.2 litri de combustibil pe zi, aproximativ 0.5-1 lei pentru fiecare dimineata.

Nu mi se pare asa mult pentru ceea ce ofera. Un alt aspect de care trebuie sa tinem cont este faptul ca odata pornit motorul direct la temperatura de functionare, acesta nu va mai consuma asa mult, deci oarecum se recupereaza consumul, ajungand costul pentru o dimineata in care iti gasesti masina incalzita si curatata de zapada, la 0.1 lei, o suma minuscula si neglijabila.

 

Daca masina nu a venit din fabrica cu Webasto, imi pot monta eu unul?

 

Da, raspunsul este da, iti poti monta lejer o astfel de unitate auxiliara de incalzire, pe cam orice model de masina/duba/camion/autobuz, il poti monta pe orice autovehicul. Dar in acest caz este de preferat sa apelati la un service autorizat, de fapt sare din discutie incercarea de a-l monta singuri acasa.

Chiar daca acest tip de aparat este foarte sigur, nu e de joaca cu el. In ziua de astazi sunt foarte multe service-uri care se ocupa cu asa ceva, deci nu ar trebui sa fie prea greu sa gasesti unul decent atat ca si calitate cat  si pret. In functie de ce sistem doriti sa va puneti pe masina, el poate varia ca pret de la cateva mii de euro (daca vin pe original) pana la cateva sute de euro sau uneori si mai putin daca il achizitionati SH. Dar asa cum am mai spus in alte articole, aceste piese le luam mai bine noi decat sa “ne jucam cu focul”.

Avantajele/Dezavantajele sistemului Webasto, nu sunt asa de concrete. Ca si avantaje avem confortul mult sporit al pasagerilor, uzura scazuta a motorului, zapada si gheata de masina se vor topi singure fara sa mai trebuiasca sa te chinui sa o cureti inainte de a pleca la drum, consum mai redus dupa pornirea motorului, nu mai polueaza masina asa mult. (stim cu totii ca motoarele nu merg prea corect cand sunt pornite la temperaturi foarte scazute, pana ce se incalzesc desigur, deci si emisiile vor fi mai mari).

La dezavantaje nu pot spune ceva concret, deoarece, riscul de incendiu este exclus, ca si fiabilitate o bujie incandescenta + manopera la un service nu costa mai mult de 50-100 lei, ceea ce nu mi se pare o suma asa exagerata. Alte dezavantaje nu ar mai fi, in general sunt foarte rezistente aceste sisteme.

 

 

Citeste si despre: cum sa pregatiti masina pentru iarna

 

 

Sursa foto: webasto-group.com 

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate