Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

De acum vine sezonul rece, si cea mai urata situatie este aceea cand te urci din frigul de afara in masina rece. Dar din ce in ce mai multe masini au inceput sa aiba in dotare un sistem numit “webasto”. Astazi vom afla mai multe despre acest sistem de incalzire auxiliara.

Masinile noi, mai scumpe si mai moderne vin cu aceasta optiune implicit din fabrica fara sa mai trebuiasca sa platesti suplimentar. Dar si masinile mai vechi pot avea aceasta dotare, sunt service-uri specializate care pot monta astfel de sisteme chiar daca masina nu este una tocmai noua.

Romanii numesc deseori acest sistem “sirocou” o dotare cu adevarat importanta pe timp de iarna, numai cei care nu au asa ceva pe masina sau nu au avut spun ca nu este asa importanta, dar dupa prima folosire intr-o zi de iarna va asiguram ca nu vreti sa va mai despartiti de el.

Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute si cele mai mari sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

Citeste si despre: cum functioneaza incalzire in parbriz sau luneta

Webasto este firma care a scos pentru prima data pe piata un astfel de sistem de incalzire auxiliara. Aceasta firma a fost infiintata in anul 1901 in Germania. Webasto este cea mai mare firma care produce sisteme de incalzire auxiliara pentru masini. Aceasta firma a fost infiintata in anul 1901 dar primul sistem de incalzire auxiliara a fost scos pe piata in anul 1955 si se adresa doar autobuzelor. Abia 5 ani mai tarziu, in 1960 sistemul a devenit disponibil si pentru masinile mici. Porsche 356 este prima masina care a fost dotata cu un astfel de sistem de incalzire auxiliara.

Cum functioneaza un sistem de incalzire Webasto? 

Un aparat de incalzire auxiliara are ca si scop principal sa incalzeasca mai rapid motorul si lichidul de racire pentru a produce aer cald in habitaclu, pentru pasageri, cand afara temperaturile sunt scazute.

Aceste sisteme de incalzire functioneaza cu programare digitala sau din telecomanda, chiar si cu motorul oprit. Aceste sisteme au nevoie de numai 5 minute pentru a aduce antigelul la temperatura normala (temperatura de functionare a motorului). Deci te poti urca dimineata in masina deja incalzita.

Sunt mai multe tipuri de sisteme de incalzire auxiliara. Sunt cele mentionate mai sus numite si “stationare” si sunt si cele “in paralel” sau automate. Cele “in paralel” sunt intalnite mai mult la motoarele diesel, si il ajuta sa se incalzeasca mult mai repede iarna, ele pornesc odata cu motorul, nu inainte.

Cu acest sistem cam orice motor diesel ajunge la temperatura de funtionare in maxim 5-6 minute de la pornirea motorului. Acest sistem functioneaza pana cand motorul ajunge la temperatura optima de functionare dupa care se opreste. 

Cum funtioneaza mai exact acest sistem de incalzire auxiliara?

Indiferent tipul de webasto mentionat mai sus ele au acelasi principiu de functionare. Acest aparat foloseste carburantul din rezervor, fie el motorina sau benzina. Combustibilul din rezervor este tras de o mica pompa, dupa care este pulverizat pe o bujie incandescenta care aprinde combustibilul.

Practic Webasto foloseste combustibilul din rezervor pentru a aprinde o flacara in interiorul unei carcase. La exteriorul carcasei circula intr-un sistem inchis antigelul care este circulat de o alta pompa prin motor. Antigelul incalzit este trecut apoi pin radiatorul aerotermei astfel incat aerul din interiorul masinii va fi incalzit. Deci in diminetile acelea reci si posomorate, te vei urca frumos intr-o masina deja incalzita.

Practic acest webasto foloseste carburantul masinii pentru a incalzi antigelul care la randul sau incalzeste habitaclul si motorul.

Citeste si despre: cum functioneaza oglinzile electrice

Merita sa avem un astfel sistem pe masina?

Aici depinde foarte mult si de zona unde locuiesti dar din experienta proprie, acest sistem merita toti banii. Daca de exemplu stai intr-o zona muntoasa cu iarna lunga renteaza foarte mult acest sistem. Adica imaginati-va o dimineata foarte friguroasa, masina acoperita de zapada, habitaclul bocna dupa o zi in care masina nu a fost pornita.

In acest caz ai de dat zapada/gheata jos de pe masina, dar daca ai webasto pe masina, il pornesti cu 10 min inainte sa te urci in masina, si ai habitaclul cald, zapada se inmoaie si cade de la sine de pe masina si geamurile se dezgheata singure. Deja ti-a usurat foarte mult munca pe care o aveai in fiecare dimineata, corect? Acum trage singur concluzii, se merita sau nu?

In acelasi timp acest sistem ajuta foarte mult si motorul, in sensul in care uzura cea mai mare a unui motor este atunci cand el porneste la rece, deoarece uleiul este rece si ungerea este deficitara in primele secunde de functionare. Acest sistem incalzeste antigelul si motorul, deci practic nu mai pornesti motorul “la rece” ci direct “la cald”. Mai ales daca aveti o masina diesel care uneori incalzeste habitaclul dupa abia 15-20 km de mers urban.

Ce riscuri prezinta acest sistem de incalzire auxiliara?

In general aceste sisteme sunt realizate la standarde foarte inalte si sunt atent verificate inainte de a fi montate pe masini. Riscul unui incendiu este minim, camera in care se realizeaza arderea este foarte bine izolata si etansata. In schimb aceste sisteme au nevoie si de intretinere, de exemplu, dupa un anumit timp bujia incandescenta din interior isi va pierde din eficienta si in loc sa iasa gaze curate va emana un fum alb, semn ca arderea nu se mai realizeaza corect. 

Probleme mai pot aparea cu pompa care recircula antigelul, cu sistemul de programare sau cu cablajul. In definitie acest sistem este destul de complicat ceea ce ii scade fiabilitatea in timp, dar noi credem ca daca il duci periodic la intretinere si verificare, merita, mai ales ca in Romania avem niste ierni destul de grele.

Cat consuma Webasto pentru a incalzi masina? 

Asta este o intrebare foarte buna la care tin mortis sa raspund. Trebuie luat in calcul si acest aspect, un sistem ca cel prezentat nu consuma prea mult combustibil, dar ideea este ca in timp acesta se aduna. Incalzitoarele auxiliare de acest tip, au un consum de 0.6-1 litru de combustibil pentru o ora de functionare la capacitate maxima. Dar tinem cont ca acest sistem merge maxim 10 minute in fiecare dimineata, deci putem scoate un consum de 0.1-0.2 litri de combustibil pe zi, aproximativ 0.5-1 lei pentru fiecare dimineata.

Nu mi se pare asa mult pentru ceea ce ofera. Un alt aspect de care trebuie sa tinem cont este faptul ca odata pornit motorul direct la temperatura de functionare, acesta nu va mai consuma asa mult, deci oarecum se recupereaza consumul, ajungand costul pentru o dimineata in care iti gasesti masina incalzita si curatata de zapada, la 0.1 lei, o suma minuscula si neglijabila.

Daca masina nu a venit din fabrica cu Webasto, imi pot monta eu unul?

Da, raspunsul este da, iti poti monta lejer o astfel de unitate auxiliara de incalzire, pe cam orice model de masina/duba/camion/autobuz, il poti monta pe orice autovehicul. Dar in acest caz este de preferat sa apelati la un service autorizat, de fapt sare din discutie incercarea de a-l monta singuri acasa.

Chiar daca acest tip de aparat este foarte sigur, nu e de joaca cu el. In ziua de astazi sunt foarte multe service-uri care se ocupa cu asa ceva, deci nu ar trebui sa fie prea greu sa gasesti unul decent atat ca si calitate cat  si pret. In functie de ce sistem doriti sa va puneti pe masina, el poate varia ca pret de la cateva mii de euro (daca vin pe original) pana la cateva sute de euro sau uneori si mai putin daca il achizitionati SH. Dar asa cum am mai spus in alte articole, aceste piese le luam mai bine noi decat sa “ne jucam cu focul”.

Avantajele/Dezavantajele sistemului Webasto, nu sunt asa de concrete. Ca si avantaje avem confortul mult sporit al pasagerilor, uzura scazuta a motorului, zapada si gheata de masina se vor topi singure fara sa mai trebuiasca sa te chinui sa o cureti inainte de a pleca la drum, consum mai redus dupa pornirea motorului, nu mai polueaza masina asa mult. (stim cu totii ca motoarele nu merg prea corect cand sunt pornite la temperaturi foarte scazute, pana ce se incalzesc desigur, deci si emisiile vor fi mai mari).

La dezavantaje nu pot spune ceva concret, deoarece, riscul de incendiu este exclus, ca si fiabilitate o bujie incandescenta + manopera la un service nu costa mai mult de 50-100 lei, ceea ce nu mi se pare o suma asa exagerata. Alte dezavantaje nu ar mai fi, in general sunt foarte rezistente aceste sisteme.

Citeste si despre: cum sa pregatiti masina pentru iarna

Sursa foto: webasto-group.com 

Articole similare
Ce este un incalzitor al blocului motor?

Ce este un incalzitor al blocului motor?

Masinile folosesc un incalzitor al blocului motor (block heater).Acesta este un dispozitiv ce ajuta motorul si lichidele din interiorul acestuia sa se incalzeasca pe timp de iarna.

Caseta directie: Ce este si ce face?

Caseta directie: Ce este si ce face?

Afla de la noi care sunt simptomele unei casete de directie pe cale sa cedeze si cum sa rezolvi problema unei casete de directie defecte.

Bujie: Ce este bujia si ce face?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

O sa enumeram cateva simptome care apar atunci cand bujia sau bujiile sunt pe cale sa cedeze. Sfaturi pentru repararea bujiilor.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Afla de la dailydriven care sunt semnele si simptomele unei servodirectii pe cale sa se defecteze. Reparatii si sfaturi de intretinere.

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Ce este rovinieta si de ce trebuie platita

Ce este rovinieta si de ce trebuie platita

Rovinieta, sau taxa de drum, este o taxa platita de soferi pentru a avea dreptul de a circula pe reteaua de drumuri nationale din afara oraselor.

Ce este simeringul si ce face?

Ce este simeringul si ce face?

Simeringul arborelui cotit este o piesa mica si ieftina dar extrem de importanta, afla ce se intampla daca se strica.

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantierele nu modifica pata de contact pe care o lasa pneul pe asfalt, el modifica dinstanta dintre cele doua pete de contact.

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

De ce nu se mai aprind stopurile pe frana? Poate comutatorul de pe pedala de frana este defect.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Bieleta antiruliu: Ce este bieleta antiruliu si ce face?

Bieleta antiruliu: Ce este bieleta antiruliu si ce face?

Nu este greu sa ne dam seama ca bieleta antiruliu este o parte a suspensiei masinii, ea face legatura dintre amortizorul masinii si bara stabilizatoare.

Ce este acvaplanarea si cum putem evita fenomenul?

Ce este acvaplanarea si cum putem evita fenomenul?

Ce trebuie sa faci atunci cand pierzi controlul masinii pe timp de ploaie? Ce influenteaza acvaplanarea?

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Arborii planetari transmit miscarea de la diferential la rotile motoare. Clasificarea lor se face dupa solicitarile la care sunt supusi.

Ce este sistemul VTEC de la Honda?

Ce este sistemul VTEC de la Honda?

De ce sa alegi un motor cu tehnologia VTEC? Ce face ea mai exact?

Te-a curentat usa masinii? Afla de ce!

Te-a curentat usa masinii? Afla de ce!

Sa puneti mana pe partea metalica a usii si sa simtiti o mica ciupitura? Un soc static de energie va loveste degetul si simtiti o ciupitura dureroasa.

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butucul rotii este singura parte a autoturismului care tine roata si de aceea este foarte important sa te asiguri ca rotile sunt montate corespunzator.

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta.

Pompa de servodirectie: Ce este pompa si ce rol are?

Pompa de servodirectie: Ce este pompa si ce rol are?

Semne ale unei pompe de servodirectie pe cale sa se strice. Cum sa rezolvi problema unei pompe de servo defecte?

Ce este si cum functioneaza lane assist

Ce este si cum functioneaza lane assist

Conform statisticilor, cel putin o treime dintre accidente sunt cauzate de schimbarea patrunderea pe o drum cu trafic intens sau schimbarea benzii de mers.

Ce este termostatul si ce probleme poate avea?

Ce este termostatul si ce probleme poate avea?

Termostatul este o componenta extrem de importanta pentru bunastarea motorului, iar din acest motiv este necesar sa se deschida atunci cand trebuie.

Ce este galeria de evacuare si ce face?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

O scurta descriere a garniturii de evacuare si a rolului ei in functionarea corecta a motorului.

Ce este axul cu came si ce face?

Ce este axul cu came si ce face?

Cum iti dai seama ca trebuie sa schimbi distributia masinii? Si ce se poate intampla daca distributia nu este schimbata la timp.

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce se intampla daca se defecteaza senzorul ABS sau senzorul de turatie roata? Cum iti dai seama ca nu mai functioneaza?

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzorul de presiune combustibil este o veriga slaba a sistemului de alimentare cu combustibil, el putand sa cedeze de la temperaturi inalte.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?

Etrier: Ce este etrierul si ce rol are?

Etrier: Ce este etrierul si ce rol are?

Ce este etrierul si ce face el? Exista mai multe modele de etriere, cu un piston sau cu mai multe, cu doar o parte mobila sau cu ambele parti mobile.

Ce este filtrul de habitaclu si ce face?

Ce este filtrul de habitaclu si ce face?

Cat de des trebuie schimbat filtrul de polen, ce face si cum ne afecteaza sanatatea?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Cum verifici daca un rulment al masinii este defect? Auzi un huruit atunci cand masina ruleaza si creste odata cu viteza?