Motorul 13B-MSP Renesis este un motor complet rotativ si cel mai avansat al Mazda care a fost folosit in Mazda RX-8 din 2003 pana in anul 2011.
Acesta a fost proiectat cu scopul de a mentine performanta turbocompresorului 13B-REW dar, in acelasi timp, pentru a imbunatati eficienta combustibilului si a reduce emisiile. Numele Renesis este o combinatie de motoare Rotary (RE) si Genesis. Abrevierea MSP este porturile multiple care fac motorul diferit de predecesorii sai rotativi Mazda.
In loc de 13B-REW, 13B-MSP este un motor cu aspiratie naturala (NA). A pastrat aspectul cu doua rotoare, cu o capacitate de 1308 cc, aceeasi raza si lungime a rotorului. Fiecare volum al camerei este de 654 cc.
Cea mai mare imbunatatire este ca modelul 13B-MSP are doua porturi de evacuare per rotor intr-o carcasa laterala in locul unui port de evacuare periferic pentru fiecare camera de pe motoarele Mazda RX-7.
Acest lucru reduce rezistenta debitului de gaze (aproape dublul zonei de evacuare a gazelor de evacuare decat cea a motorului 13B-REW), elimina suprapunerea de admisie/evacuare si creste eficienta termica, puterea si eficienta combustibilului.
Acum, gazele nearse nu sunt transportate in urmatorul ciclu de combustie. Rezultatul este o combustie mai stabila si mai eficienta. Motorul 13B-MSP a fost oferit in versiuni standard si de mare putere. Versiunile standard au doua orificii de admisie pe camera, iar cele cu iesire mare - trei orificii de admisie per camera (primar, secundar si auxiliar).
Suprafata transversala a orificiilor de admisie este cu aproape 30% mai mare decat motorul 13B-REW. Motorul este echipat cu piese mai usoare pentru a reduce masa rotativa: rotoarele sunt mai usoare cu 14%, volanta - cu 20%. Acest lucru a dat un raspuns rapid la acceleratie, mai multa putere si permite motorului sa urce la 8200 rpm.
Toate motoarele 13B-MSP au sistem de admisie dinamica secventiala (S-DAIS) pentru controlul porturilor secundare si auxiliare si supapa de admisie variabila. Priza primara este utilizata numai la turatii mici. Portul secundar incepe sa functioneze la 3750 rpm dupa deschiderea supapei de inchidere.
Motoarele de inalta tensiune au portul auxiliar care se va deschide la aproximativ 6250 rpm. Supapa de admisie variabila este utilizata pentru a prelungi galeria de admisie si pentru cresterea cuplului. Se va deschide la aproximativ 5750 rpm (la 7250 rpm pentru motoarele de mare putere).
Canalul variabil de aer proaspat (FAD) este inca un sistem de admisie pe care il puteti gasi in versiunile de mare putere ale 13B-MSP. Se deschide o supapa speciala la aproximativ 5500 rpm pentru a scurta galeria de admisie a aerului. Impreuna cu supapa de admisie variabila, ele maresc puterea si forta la viteze mari ale motorului.
Motorul are injectie de combustibil actionata cu presiunea de injectie de 392 kPa. Injectoarele portului primar de admisie au 12 gauri. Porturile secundare si auxiliare au injectoare cu 4 gauri.
De asemenea, Mazda a dezvoltat si a aplicat un sistem de amestecare cu jet de aer si combustibil pentru aerul de admisie. Motorul 13B-MSP are de asemenea doua bujii cu varf de iridiu pe fiecare camera rotor, datorita unui ciclu mare de combustie.
Inginerii Mazda au facut un urias pas inainte in dezvoltarea motoarelor rotative. Motoarele Renesis reprezinta o intruchipare reala a tuturor avantajelor anterioare (dimensiuni compacte, usoare, performante ridicate), combinate cu un consum redus de combustibil si emisii reduse.
Mazda 13B-MSP Renesis reuseste sa produca o putere de 250 CP, care este foarte aproape de predecesorul sau twin-turbo - 13B-REW. Renesis a castigat premiul Motorul International al anului si cele mai bune premii pentru motorul din 2003 si a fost pe lista celor mai bune 10 motoare din 2004 ale lui Ward pentru 2004 si 2005.
Citeste si despre: motorul Mazda 2.3L DISI Turbo
Producator: Mazda
Anii de productie: 2003-2011
Material bloc cilindru: Aluminiu
Tipul combustibilului: Benzina
Sistem de alimentare: Injectie de combustibil
Configuratie: Motor rotativ
Numarul de cilindri: Doua rotoare
Capacitate: 1308 cc
Tipul motorului cu combustie interna: Motorul Wankel, aspirat in mod natural
Rata compresiei: 10.0:1
Putere, HP: 192-250 (141-184kW)
Torsiune: 211-222 Nm
Greutate motor: 112 kg
Ulei de motor: 5w30 sau 10w40 Ulei semisintetic
Capacitate ulei de motor, litri: 3.3/3.5 (0.2 litri – filtru de ulei)
Intervalul schimbului de ulei: 20,000 km/12 luni
Aplicabilitate: Mazda RX-8
Probleme ale motorului 13B-MSP si fiabilitate
Uzura foarte rapida a lagarelor principale ale arborelui excentric. Aparent, pentru ca se roteste de trei ori mai repede decat rotoarele. A doua problema este incalzirea inegala a carcasei rotorului.
Partea superioara (aici sunt fluxul de admisie si cursele de compresie) sunt mai scazute decat cele mai joase (cursa de ardere si debitul gazelor de esapament). Totusi, motorul va fi deformat la o putere supraincarcata mai mare de 500 CP.
Motorul este susceptibil la tipul de ulei. Practica a aratat ca uleiurile sintetice, chiar si cele speciale, formeaza o cantitate mare de reziduri de carbon in timpul procesului de combustie. Se acumuleaza pe varfuri si reduce compresia.
Uleiul mineral este ars aproape in intregime. Expertii in service recomanda schimbarea uleiului la fiecare 5.000 km. Duzele de ulei din stator pot esua datorita rezidurilor care intra in supapele interne. Aerul atmosferic le patrunde prin filtrul de aer, iar inlocuirea tarzie a filtrului de aer duce la aceasta problema.
Problemele legate de pornirea la rece a motorului, in special in timpul iernii, se datoreaza pierderii compresiei. Acest lucru se intampla adesea datorita uzurii varfurilor si aparitiei reziduurilor de carbon pe electrozi de bujii datorita benzinei de calitate slaba.
Utilizati intotdeauna carburantul premium si schimbati bujiile la fiecare 15.000 km. Un kilometraj mediu inainte de o reconstructie completa a autovehiculului 13B-MSP este mai mic de 150.000 de km.
Citeste si despre: motorul Wankel de la Mazda
Sursa foto: autocar.co.uk, en.wikipedia.org, automaniac.org
Motoarele Turbo-diesel de 1.5 SkyActiv-D sau S5-DPTR si S5-DPTS - sunt motoarele care au fost oferite de Mazda sub marca sa "SkyActiv-D".
Acest motor pe benzina cu patru cilindri de 2,5 litri este o versiune actualizata a motorului de 2,3 litri L3-VE apartinand seriei L a lui Mazda.
Modelul 2.5 SkyActiv-G (PY-VPR si PY-VPS) este un motor pe benzina de 2.5 litri care a fost introdus pentru prima data in Mazda KE CX-5 si Mazda6 in 2012.
Motorul Mazda 2.3L DISI Turbo sau modelul L3-VDT este o versiune turbo a 2.3 MZR / L3-VE
2.2 SkyActiv-D (SH-VPTR si SH-VPTS) este motorul turbo-diesel de 2,2 litri care se bazeaza pe predecesorul sau - MZR-CD.
Este un motor pe benzina cu 4 cilindri in linie, de 2,3 litri, care a fost produs intre 2001 si 2010.
Motorul de 1,6 litri face parte dintr-o familie de motoare diesel cu patru cilindri numita DLD, care include si DLD-414 de 1,4 litri, DLD-418 de 1,8 litri.
Aplicabilitate: Ford S-Max, Ford C-Max Mk I, Ford Mondeo Mk III and Mk IV, Ford Focus Mk II, Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6, Ford Galaxy Mk III.
Motorul SkyActiv-G de 1.5 litri (P5-VPS, P5-VP (RS)) este o versiune mai mica a motorului de 2.0 litri din seria SkyActiv.
Modelul 2GR-FE a inlocuit versiunea precedenta 1MZ-FE V6 si legendarele sase motoare 2JZ inline.
Consumul ridicat al combustibilului are mai multe cauze si din pacate se simte asupra buzunarului nostru deoarece trebuie sa alimentam mai des decat de obicei.
Modelul D15 este un motor cu patru cilindri de 1,5 litri din seria D utilizat in vehicule mici precum Honda Civic.
Probleme ale motorului EJ20 si fiabilitate. Consumul de ulei. Motivul este segmentii blocati. Acest lucru este foarte comun pentru EJ20 cu turbocompresor.
Motorul este sigur, insa in prezent este greu sa gasesti o masina cu acel motor si kilometraj putin.
Motorul VK56DE a aparut in 2003 ca unitate de putere pentru modelul Nissan Armada de pe piata americana.
Acesta este motorul cu patru cilindri de 2,0 litri pe benzina natural aspirat (versiunea turbo este motorul 4G63T).
Acest motor in linie, cu patru cilindri, de doi litri, a aparut in 2001 cu o singura tinta – de a inlocui vechile motoare M43B18, M43TU si M44B19.
In proiectarea acestui mic motor s-a folosit motorul M40B18, care are o capacitate de 1.8 litri si o cursa mai lunga a pistoanelor.
Vw MK8 va fi lansat oficial anul acesta in vara, cu intarziere fata de rivalul sau principal Ford Focus, care a fost lansat in 2018.
D16 este un motor de 1.6 litri cu patru cilindri din seria D de la Honda. Cel mai masiv motor de serie este modelul D16A.
A fost introdus in 2015 si a devenit cea mai buna oferta pentru Toyota Auris si mai tarziu o optiune pentru Toyota C-HR.
Blocul cilindrilor motorului K7M este mai inalt decat blocul K7J pentru ca exista un alt arbore cotit, iar motorul a crescut cu o torsiune de 10,5 mm.
Motorul de doi litri EA113 TFSI a aparut in 2004. A fost proiectat pe baza motorului cu aspiratie naturala VW 2.0 FSI cu injectie directa de combustibil.
Ford Motor Company a anuntat un nou motor al familiei EcoBoost in 2013. Noua versiune de 1,5 litri are designul motorului EcoBoost I-3 de 1,0 litri.
Ford 1.0 EcoBoost este un motor cu trei cilindri in linie, de 1.0 litri cu turbocompresor si injectie directa cu combustibil.
Motorul de 1.6 litri al lui Chevrolet, numit F16D3, se bazeaza pe motorul F14D3 de 1.4 litri, care in sine este o copie a motorului Opel X14XE.
Este un motor mai puternic si cuplul mai mare al motorului care este dotat cu un lant de distributie acum fiabil.
M52B20 este un motor cu 6 cilindri in linie. A fost lansat in 1994 si face parte din seria M52 care include si motoarele M52B24, M52B25, M52B28 si S52B32.
Asa arata noul Vw Golf 8.
Motorul Nissan HR16DE este rezultatul evolutiei motorului K4M de la Renault. Vehiculele Renault au fost echipate si cu acest motor, dar sub alt nume - H4M.