Despre motorul rotativ de pe Mazda RX-8

Despre motorul rotativ de pe Mazda RX-8

Motorul 13B-MSP Renesis este un motor complet rotativ si cel mai avansat al Mazda care a fost folosit in Mazda RX-8 din 2003 pana in anul 2011.

Acesta a fost proiectat cu scopul de a mentine performanta turbocompresorului 13B-REW dar, in acelasi timp, pentru a imbunatati eficienta combustibilului si a reduce emisiile. Numele Renesis este o combinatie de motoare Rotary (RE) si Genesis. Abrevierea MSP este porturile multiple care fac motorul diferit de predecesorii sai rotativi Mazda.

In loc de 13B-REW, 13B-MSP este un motor cu aspiratie naturala (NA). A pastrat aspectul cu doua rotoare, cu o capacitate de 1308 cc, aceeasi raza si lungime a rotorului. Fiecare volum al camerei este de 654 cc.

Cea mai mare imbunatatire este ca modelul 13B-MSP are doua porturi de evacuare per rotor intr-o carcasa laterala in locul unui port de evacuare periferic pentru fiecare camera de pe motoarele Mazda RX-7.

Acest lucru reduce rezistenta debitului de gaze (aproape dublul zonei de evacuare a gazelor de evacuare decat cea a motorului 13B-REW), elimina suprapunerea de admisie/evacuare si creste eficienta termica, puterea si eficienta combustibilului.

Acum, gazele nearse nu sunt transportate in urmatorul ciclu de combustie. Rezultatul este o combustie mai stabila si mai eficienta. Motorul 13B-MSP a fost oferit in versiuni standard si de mare putere. Versiunile standard au doua orificii de admisie pe camera, iar cele cu iesire mare - trei orificii de admisie per camera (primar, secundar si auxiliar).

Suprafata transversala a orificiilor de admisie este cu aproape 30% mai mare decat motorul 13B-REW. Motorul este echipat cu piese mai usoare pentru a reduce masa rotativa: rotoarele sunt mai usoare cu 14%, volanta - cu 20%. Acest lucru a dat un raspuns rapid la acceleratie, mai multa putere si permite motorului sa urce la 8200 rpm.

Toate motoarele 13B-MSP au sistem de admisie dinamica secventiala (S-DAIS) pentru controlul porturilor secundare si auxiliare si supapa de admisie variabila. Priza primara este utilizata numai la turatii mici. Portul secundar incepe sa functioneze la 3750 rpm dupa deschiderea supapei de inchidere.

Motoarele de inalta tensiune au portul auxiliar care se va deschide la aproximativ 6250 rpm. Supapa de admisie variabila este utilizata pentru a prelungi galeria de admisie si pentru cresterea cuplului. Se va deschide la aproximativ 5750 rpm (la 7250 rpm pentru motoarele de mare putere).

Canalul variabil de aer proaspat (FAD) este inca un sistem de admisie pe care il puteti gasi in versiunile de mare putere ale 13B-MSP. Se deschide o supapa speciala la aproximativ 5500 rpm pentru a scurta galeria de admisie a aerului. Impreuna cu supapa de admisie variabila, ele maresc puterea si forta la viteze mari ale motorului.

Motorul are injectie de combustibil actionata cu presiunea de injectie de 392 kPa. Injectoarele portului primar de admisie au 12 gauri. Porturile secundare si auxiliare au injectoare cu 4 gauri.

De asemenea, Mazda a dezvoltat si a aplicat un sistem de amestecare cu jet de aer si combustibil pentru aerul de admisie. Motorul 13B-MSP are de asemenea doua bujii cu varf de iridiu pe fiecare camera rotor, datorita unui ciclu mare de combustie.

Inginerii Mazda au facut un urias pas inainte in dezvoltarea motoarelor rotative. Motoarele Renesis reprezinta o intruchipare reala a tuturor avantajelor anterioare (dimensiuni compacte, usoare, performante ridicate), combinate cu un consum redus de combustibil si emisii reduse.

Mazda 13B-MSP Renesis reuseste sa produca o putere de 250 CP, care este foarte aproape de predecesorul sau twin-turbo - 13B-REW. Renesis a castigat premiul Motorul International al anului si cele mai bune premii pentru motorul din 2003 si a fost pe lista celor mai bune 10 motoare din 2004 ale lui Ward pentru 2004 si 2005.

Specificatii motor

  • Producator: Mazda
  • Anii de productie: 2003-2011
  • Material bloc cilindru: Aluminiu
  • Tipul combustibilului: Benzina
  • Sistem de alimentare: Injectie de combustibil
  • Configuratie: Motor rotativ
  • Numarul de cilindri: Doua rotoare
  • Capacitate: 1308 cc
  • Tipul motorului cu combustie interna: Motorul Wankel, aspirat in mod natural
  • Rata compresiei: 10.0:1
  • Putere, HP: 192-250 (141-184kW)
  • Torsiune: 211-222 Nm
  • Greutate motor: 112 kg
  • Ulei de motor: 5w30 sau 10w40 Ulei semisintetic
  • Capacitate ulei de motor, litri: 3.3/3.5 (0.2 litri – filtru de ulei)
  • Intervalul schimbului de ulei: 20,000 km/12 luni

Aplicabilitate: Mazda RX-8

Probleme ale motorului 13B-MSP si fiabilitate

Uzura foarte rapida a lagarelor principale ale arborelui excentric. Aparent, pentru ca se roteste de trei ori mai repede decat rotoarele. A doua problema este incalzirea inegala a carcasei rotorului.

Partea superioara (aici sunt fluxul de admisie si cursele de compresie) sunt mai scazute decat cele mai joase (cursa de ardere si debitul gazelor de esapament). Totusi, motorul va fi deformat la o putere supraincarcata mai mare de 500 CP.

Motorul este susceptibil la tipul de ulei. Practica a aratat ca uleiurile sintetice, chiar si cele speciale, formeaza o cantitate mare de reziduri de carbon in timpul procesului de combustie. Se acumuleaza pe varfuri si reduce compresia.

Uleiul mineral este ars aproape in intregime. Expertii in service recomanda schimbarea uleiului la fiecare 5.000 km. Duzele de ulei din stator pot esua datorita rezidurilor care intra in supapele interne. Aerul atmosferic le patrunde prin filtrul de aer, iar inlocuirea tarzie a filtrului de aer duce la aceasta problema.

Problemele legate de pornirea la rece a motorului, in special in timpul iernii, se datoreaza pierderii compresiei. Acest lucru se intampla adesea datorita uzurii varfurilor si aparitiei reziduurilor de carbon pe electrozi de bujii datorita benzinei de calitate slaba.

Utilizati intotdeauna carburantul premium si schimbati bujiile la fiecare 15.000 km. Un kilometraj mediu inainte de o reconstructie completa a autovehiculului 13B-MSP este mai mic de 150.000 de km.

Sursa foto: autocar.co.uk, en.wikipedia.org, automaniac.org

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...