Despre motorul rotativ de pe Mazda RX-8

Despre motorul rotativ de pe Mazda RX-8

Motorul 13B-MSP Renesis este un motor complet rotativ si cel mai avansat al Mazda care a fost folosit in Mazda RX-8 din 2003 pana in anul 2011.

Acesta a fost proiectat cu scopul de a mentine performanta turbocompresorului 13B-REW dar, in acelasi timp, pentru a imbunatati eficienta combustibilului si a reduce emisiile. Numele Renesis este o combinatie de motoare Rotary (RE) si Genesis. Abrevierea MSP este porturile multiple care fac motorul diferit de predecesorii sai rotativi Mazda.

In loc de 13B-REW, 13B-MSP este un motor cu aspiratie naturala (NA). A pastrat aspectul cu doua rotoare, cu o capacitate de 1308 cc, aceeasi raza si lungime a rotorului. Fiecare volum al camerei este de 654 cc.

Cea mai mare imbunatatire este ca modelul 13B-MSP are doua porturi de evacuare per rotor intr-o carcasa laterala in locul unui port de evacuare periferic pentru fiecare camera de pe motoarele Mazda RX-7.

Acest lucru reduce rezistenta debitului de gaze (aproape dublul zonei de evacuare a gazelor de evacuare decat cea a motorului 13B-REW), elimina suprapunerea de admisie/evacuare si creste eficienta termica, puterea si eficienta combustibilului.

Acum, gazele nearse nu sunt transportate in urmatorul ciclu de combustie. Rezultatul este o combustie mai stabila si mai eficienta. Motorul 13B-MSP a fost oferit in versiuni standard si de mare putere. Versiunile standard au doua orificii de admisie pe camera, iar cele cu iesire mare - trei orificii de admisie per camera (primar, secundar si auxiliar).

Suprafata transversala a orificiilor de admisie este cu aproape 30% mai mare decat motorul 13B-REW. Motorul este echipat cu piese mai usoare pentru a reduce masa rotativa: rotoarele sunt mai usoare cu 14%, volanta - cu 20%. Acest lucru a dat un raspuns rapid la acceleratie, mai multa putere si permite motorului sa urce la 8200 rpm.

Toate motoarele 13B-MSP au sistem de admisie dinamica secventiala (S-DAIS) pentru controlul porturilor secundare si auxiliare si supapa de admisie variabila. Priza primara este utilizata numai la turatii mici. Portul secundar incepe sa functioneze la 3750 rpm dupa deschiderea supapei de inchidere.

Motoarele de inalta tensiune au portul auxiliar care se va deschide la aproximativ 6250 rpm. Supapa de admisie variabila este utilizata pentru a prelungi galeria de admisie si pentru cresterea cuplului. Se va deschide la aproximativ 5750 rpm (la 7250 rpm pentru motoarele de mare putere).

Canalul variabil de aer proaspat (FAD) este inca un sistem de admisie pe care il puteti gasi in versiunile de mare putere ale 13B-MSP. Se deschide o supapa speciala la aproximativ 5500 rpm pentru a scurta galeria de admisie a aerului. Impreuna cu supapa de admisie variabila, ele maresc puterea si forta la viteze mari ale motorului.

Motorul are injectie de combustibil actionata cu presiunea de injectie de 392 kPa. Injectoarele portului primar de admisie au 12 gauri. Porturile secundare si auxiliare au injectoare cu 4 gauri.

De asemenea, Mazda a dezvoltat si a aplicat un sistem de amestecare cu jet de aer si combustibil pentru aerul de admisie. Motorul 13B-MSP are de asemenea doua bujii cu varf de iridiu pe fiecare camera rotor, datorita unui ciclu mare de combustie.

Inginerii Mazda au facut un urias pas inainte in dezvoltarea motoarelor rotative. Motoarele Renesis reprezinta o intruchipare reala a tuturor avantajelor anterioare (dimensiuni compacte, usoare, performante ridicate), combinate cu un consum redus de combustibil si emisii reduse.

Mazda 13B-MSP Renesis reuseste sa produca o putere de 250 CP, care este foarte aproape de predecesorul sau twin-turbo - 13B-REW. Renesis a castigat premiul Motorul International al anului si cele mai bune premii pentru motorul din 2003 si a fost pe lista celor mai bune 10 motoare din 2004 ale lui Ward pentru 2004 si 2005.

Citeste si despre: motorul Mazda 2.3L DISI Turbo

Specificatii motor

Producator: Mazda

Anii de productie: 2003-2011

Material bloc cilindru: Aluminiu

Tipul combustibilului: Benzina

Sistem de alimentare: Injectie de combustibil

Configuratie: Motor rotativ

Numarul de cilindri: Doua rotoare

Capacitate: 1308 cc

Tipul motorului cu combustie interna: Motorul Wankel, aspirat in mod natural

Rata compresiei: 10.0:1

Putere, HP: 192-250 (141-184kW)

Torsiune: 211-222 Nm

Greutate motor: 112 kg

Ulei de motor: 5w30 sau 10w40 Ulei semisintetic

Capacitate ulei de motor, litri: 3.3/3.5 (0.2 litri – filtru de ulei)

Intervalul schimbului de ulei: 20,000 km/12 luni

Aplicabilitate: Mazda RX-8

Probleme ale motorului 13B-MSP si fiabilitate

Uzura foarte rapida a lagarelor principale ale arborelui excentric. Aparent, pentru ca se roteste de trei ori mai repede decat rotoarele. A doua problema este incalzirea inegala a carcasei rotorului.

Partea superioara (aici sunt fluxul de admisie si cursele de compresie) sunt mai scazute decat cele mai joase (cursa de ardere si debitul gazelor de esapament). Totusi, motorul va fi deformat la o putere supraincarcata mai mare de 500 CP.

Motorul este susceptibil la tipul de ulei. Practica a aratat ca uleiurile sintetice, chiar si cele speciale, formeaza o cantitate mare de reziduri de carbon in timpul procesului de combustie. Se acumuleaza pe varfuri si reduce compresia.

Uleiul mineral este ars aproape in intregime. Expertii in service recomanda schimbarea uleiului la fiecare 5.000 km. Duzele de ulei din stator pot esua datorita rezidurilor care intra in supapele interne. Aerul atmosferic le patrunde prin filtrul de aer, iar inlocuirea tarzie a filtrului de aer duce la aceasta problema.

Problemele legate de pornirea la rece a motorului, in special in timpul iernii, se datoreaza pierderii compresiei. Acest lucru se intampla adesea datorita uzurii varfurilor si aparitiei reziduurilor de carbon pe electrozi de bujii datorita benzinei de calitate slaba.

Utilizati intotdeauna carburantul premium si schimbati bujiile la fiecare 15.000 km. Un kilometraj mediu inainte de o reconstructie completa a autovehiculului 13B-MSP este mai mic de 150.000 de km.

Citeste si despre: motorul Wankel de la Mazda

Sursa foto: autocar.co.uk, en.wikipedia.org, automaniac.org

Articole similare
Despre motorul Mazda SkyActiv-D

Despre motorul Mazda SkyActiv-D

Motoarele Turbo-diesel de 1.5 SkyActiv-D sau S5-DPTR si S5-DPTS - sunt motoarele care au fost oferite de Mazda sub marca sa "SkyActiv-D".

Despre motorul Mazda MZR 2.5L

Despre motorul Mazda MZR 2.5L

Acest motor pe benzina cu patru cilindri de 2,5 litri este o versiune actualizata a motorului de 2,3 litri L3-VE apartinand seriei L a lui Mazda.

Despre motorul 2.5 SkyActiv-G de la Mazda

Despre motorul 2.5 SkyActiv-G de la Mazda

Modelul 2.5 SkyActiv-G (PY-VPR si PY-VPS) este un motor pe benzina de 2.5 litri care a fost introdus pentru prima data in Mazda KE CX-5 si Mazda6 in 2012.

Despre motorul Mazda 2.3L DISI Turbo

Despre motorul Mazda 2.3L DISI Turbo

Motorul Mazda 2.3L DISI Turbo sau modelul L3-VDT este o versiune turbo a 2.3 MZR / L3-VE

Despre motorul 2.2 SkyActiv-D de la Mazda

Despre motorul 2.2 SkyActiv-D de la Mazda

2.2 SkyActiv-D (SH-VPTR si SH-VPTS) este motorul turbo-diesel de 2,2 litri care se bazeaza pe predecesorul sau - MZR-CD.

Despre motorul Mazda L3-VE sau MZR

Despre motorul Mazda L3-VE sau MZR

Este un motor pe benzina cu 4 cilindri in linie, de 2,3 litri, care a fost produs intre 2001 si 2010.

Despre motorul DLD-416 de la Ford

Despre motorul DLD-416 de la Ford

Motorul de 1,6 litri face parte dintr-o familie de motoare diesel cu patru cilindri numita DLD, care include si DLD-414 de 1,4 litri, DLD-418 de 1,8 litri.

Despre motorul duratec HE de la Ford

Despre motorul duratec HE de la Ford

Aplicabilitate: Ford S-Max, Ford C-Max Mk I, Ford Mondeo Mk III and Mk IV, Ford Focus Mk II, Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6, Ford Galaxy Mk III.

Motorul SkyActiv-G de 1.5 litri

Motorul SkyActiv-G de 1.5 litri

Motorul SkyActiv-G de 1.5 litri (P5-VPS, P5-VP (RS)) este o versiune mai mica a motorului de 2.0 litri din seria SkyActiv.

Despre 1MZ-FE de la Toyota

Despre 1MZ-FE de la Toyota

Modelul 2GR-FE a inlocuit versiunea precedenta 1MZ-FE V6 si legendarele sase motoare 2JZ inline.

8 lucruri care cresc consumul de carburant

8 lucruri care cresc consumul de carburant

Consumul ridicat al combustibilului are mai multe cauze si din pacate se simte asupra buzunarului nostru deoarece trebuie sa alimentam mai des decat de obicei.

Despre motorul D15 de la Honda

Despre motorul D15 de la Honda

Modelul D15 este un motor cu patru cilindri de 1,5 litri din seria D utilizat in vehicule mici precum Honda Civic.

Despre motorul EJ20 de la Subaru

Despre motorul EJ20 de la Subaru

Probleme ale motorului EJ20 si fiabilitate. Consumul de ulei. Motivul este segmentii blocati. Acest lucru este foarte comun pentru EJ20 cu turbocompresor.

Despre motorul M40B18 de la BMW

Despre motorul M40B18 de la BMW

Motorul este sigur, insa in prezent este greu sa gasesti o masina cu acel motor si kilometraj putin.

Despre motorul VK56DE de la Nissan

Despre motorul VK56DE de la Nissan

Motorul VK56DE a aparut in 2003 ca ​​unitate de putere pentru modelul Nissan Armada de pe piata americana.

Despre motorul 4G63 de la Mitsubishi

Despre motorul 4G63 de la Mitsubishi

Acesta este motorul cu patru cilindri de 2,0 litri pe benzina natural aspirat (versiunea turbo este motorul 4G63T).

Despre motorul N42B20 de la BMW

Despre motorul N42B20 de la BMW

Acest motor in linie, cu patru cilindri, de doi litri, a aparut in 2001 cu o singura tinta – de a inlocui vechile motoare M43B18, M43TU si M44B19.

Despre motorul M40B16 de la BMW

Despre motorul M40B16 de la BMW

In proiectarea acestui mic motor s-a folosit motorul M40B18, care are o capacitate de 1.8 litri si o cursa mai lunga a pistoanelor.

Cum arata Volkswagen Golf 8?

Cum arata Volkswagen Golf 8?

Vw MK8 va fi lansat oficial anul acesta in vara, cu intarziere fata de rivalul sau principal Ford Focus, care a fost lansat in 2018.

Despre motorul D16 de la Honda

Despre motorul D16 de la Honda

D16 este un motor de 1.6 litri cu patru cilindri din seria D de la Honda. Cel mai masiv motor de serie este modelul D16A.

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

A fost introdus in 2015 si a devenit cea mai buna oferta pentru Toyota Auris si mai tarziu o optiune pentru Toyota C-HR.

Despre motorul K7M 1.6 de la Renault

Despre motorul K7M 1.6 de la Renault

Blocul cilindrilor motorului K7M este mai inalt decat blocul K7J pentru ca exista un alt arbore cotit, iar motorul a crescut cu o torsiune de 10,5 mm.

Despre motorul 2.0 TSI de la AUDI/VW

Despre motorul 2.0 TSI de la AUDI/VW

Motorul de doi litri EA113 TFSI a aparut in 2004. A fost proiectat pe baza motorului cu aspiratie naturala VW 2.0 FSI cu injectie directa de combustibil.

Despre motorul Ecoboost 1.5 de la Ford

Despre motorul Ecoboost 1.5 de la Ford

Ford Motor Company a anuntat un nou motor al familiei EcoBoost in 2013. Noua versiune de 1,5 litri are designul motorului EcoBoost I-3 de 1,0 litri.

Despre motorul 1.0 Ecoboost de la Ford

Despre motorul 1.0 Ecoboost de la Ford

Ford 1.0 EcoBoost este un motor cu trei cilindri in linie, de 1.0 litri cu turbocompresor si injectie directa cu combustibil.

Despre motorul F16D3 de la Chevrolet

Despre motorul F16D3 de la Chevrolet

Motorul de 1.6 litri al lui Chevrolet, numit F16D3, se bazeaza pe motorul F14D3 de 1.4 litri, care in sine este o copie a motorului Opel X14XE.

Despre motorul MR20DE de la Nissan

Despre motorul MR20DE de la Nissan

Este un motor mai puternic si cuplul mai mare al motorului care este dotat cu un lant de distributie acum fiabil.

Despre motorul M52B20 de la BMW

Despre motorul M52B20 de la BMW

M52B20 este un motor cu 6 cilindri in linie. A fost lansat in 1994 si face parte din seria M52 care include si motoarele M52B24, M52B25, M52B28 si S52B32.

Noul Golf 8 fara camuflaj

Noul Golf 8 fara camuflaj

Asa arata noul Vw Golf 8.

Despre motorul HR16DE de la Nissan

Despre motorul HR16DE de la Nissan

Motorul Nissan HR16DE este rezultatul evolutiei motorului K4M de la Renault. Vehiculele Renault au fost echipate si cu acest motor, dar sub alt nume - H4M.