Inlocuirea garniturii de chiulasa

Inlocuirea garniturii de chiulasa

Garnitura de chiulasa este localizata intre blocul motor si chiulasa. Un motor in linie va avea nevoie de o singura chiulasa, deoarece cilindrii sunt asezati in linie dreapta de-a lungul blocului motor.

Acest lucru este valabil si pentru motoarele cu 4, 5 sau 6 cilindri. Un motor in V precum V6 sau V8 va avea nevoie de doua chiulase, una pentru fiecare sectiune. Un motor V6 va avea cate trei cilindri pe fiecare sectiune.

Sfat: Se munceste mult pentru repararea unei garnituri de chiulasa chiar si la motoarele de capacitate mica.

Pune un profesionist sa vada daca ai nevoie de o noua garnitura de chiulasa printr-o testare oficiala. Aceasta reparatie este prea complicata pentru a fi facuta fara motiv si poate sa faca mai mult rau decat bine daca e realizata in mod necorespunzator.

La un motor in V, trebuie facuta reparatia sectiunii corecte, daca nu chiar la ambele sectiuni in acelasi timp.

Avertizare: Intotdeauna ia-ti masuri de protectie cand lucrezi la masina ta pentru a evita ranirea. Poarta echipamentul de protectie recomandat, inclusiv manusi si ochelari, atunci cand ai de a face cu ulei de motor, antigel sau componente auto.

Aduna informatiile si materialele necesare.

Materialele necesare

Pasul 1

Gaseste numarul de identificare al masinii. Localizeaza informatiile specifice ale masinii tale pentru a gasi mai usor piesele.

Masina ta este echipata cu 2 autocolante foarte importante. Autocolantul cu emisii de sub capota iti va spune capacitatea motorului. Eticheta de pe portiera soferului iti va arata numarul de identificare al masinii.

Pasul 2

Cauta manualul de service al masinii.

Vanzatorul de la piese auto te va intreba anul de fabricare al vehiculului, producatorul si modelul pentru a gasi piesele potrivite pentru masina ta.

Nota: Capacitatea motorului este foarte importanta, deoarece modelele variaza si componentele sunt diferite.

Sfat: Un manual de service este mult mai detaliat decat un manual de utilizare. Manualul de service contine informatii foarte importante si include cateva proceduri de reparare.

Vei putea sa le gasesti la magazinele de piese auto sau la vanzatorii online. Daca nu vezi un manual de service pentru masina ta pe raft, cere vanzatorului sa-ti comande unul. Sunt destul de ieftine, iar informatiile din ele sunt nepretuite.

Manualul de service iti va da o lista de scule necesare pentru reparatii si va specifica ce componenta trebuie sa scoti pentru a face reparatiile. E posibil sa fie nevoie sa te uiti de cateva ori pe proceduri inainte de a incepe. Familiarizeaza-te cu ce trebuie sa faci inainte de a incepe sa lucrezi efectiv la motor.

Sfat: Cand cauti o garnitura de chiulasa, incearca sa cumperi un set complet care sa cuprinda diferite garnituri de etansare. Chiar daca setul contine garnituri de care nu ai nevoie sau contine dubluri, e de preferat decat sa nu aiba o garnitura importanta de care vei avea nevoie.

Odata ce componentele sunt indepartate, garniturile corespunzatoare vor trebui inlocuite pentru a elimina posibilitatea de scurgere atunci cand motorul este reasamblat. Dupa inlocuirea garniturilor este crucial ca elementele de fixare sa fie stranse conform specificatiile legate de cuplu.

Demonteaza motorul

Pasul 1

Deconecteaza bateria. Deoarece este usor sa activezi demarorul la unele masini din greseala, este crucial sa deconectezi bateria cand efectuezi reparatii importante la masina.

Nota: Desfa mai intai negativul sau cablul negru de la baterie.

Avertizare: Firele libere pot cauza scurtcircuite, avarii la echipamentele sau sa faca scantei care pot cauza incendii. Acestea pot fi periculoase, deci deconecteaza bateria inainte de orice.

Pasul 2

Goleste uleiul de motor si lichidul de racire. Goleste uleiul de motor prin orificiul de scurgere al uleiului de motor.

Asaza tavita de scurgere sub motor pentru a colecta uleiul uzat si deschide busonul de scurgere. Astfel, daca vreun pic de lichid de racire a fost aruncat in carterul motorului se va scurge in loc sa se opreasca in motor.

Nota: Aminteste-ti sa scurgi uleiul uzat in tavita pentru a nu adauga uleiul curat peste cel vechi, altfel vei ajunge sa repari tot motorul.

Scurge lichidul de racire prin orificiul de scurgere al radiatorului sau prin slabirea si scoaterea furtunului inferior al radiatorului. Aminteste-ti sa scoti capacul radiatorului.

Nota: In unele cazuri colectorul de admisie inferior sau chiulasa pot avea un orificiu de scurgere.

Pasul 3

Scoate toate componentele chiulasei. Toate componentele prinse de chiulasa trebuie scoase.

Nota: Sunt multe piulite, suruburi, mansoane, clame si garnituri incluse si ai putea cu usurinta sa le pierzi sirul. Incearca sa le notezi sau sa le fotografiezi in parte pentru a-ti aduce aminte unde intra fiecare atunci cand vei reasambla motorul.

Sfat: Impacheteaza si eticheteaza totul. Este o idee buna sa pastrezi unele piese si suruburile lor in aceeasi punga. O piesa ar putea avea suruburi de lungimi diferite. Marcheaza-le, deoarece trebuie sa intre exact acolo de unde au fost scoase pentru a evita avarierea motorului.

Unele din suruburile implicate in dezasamblare sunt “suruburi seriale”. Acestea sunt stranse la instalare si vor trebui inlocuite odata ce sunt scoase. Fii atent la aceste suruburi pentru a le inlocui cu unele noi.

Avertizare: Daca sunt refolosite, aceste suruburi seriale au o sansa buna de a se rupe in blocul motor sau in chiulasa. Piesa rupta va trebui scoasa si gaura reparata, daca s-a stricat.

Pasul 4

Scoate suruburile pe rand. Multe componente precum capacul supapei, chiulasa, colectorul de admisie si galeria de evacuare necesita scoaterea suruburilor intr-o anumita ordine pentru a evita deformarea sau fisurarea. Aceasta informatie este detaliata de obicei in manualul de service.

Unele masini sunt echipate cu came – fie came duble, fie came simple. Aceasta inseamna ca sunt localizate in chiulasa. Pe aceste tipuri de motoare, carterul si camele pot fi conectate printr-o curea de transmisie sau lant de transmisie.

Nota: Ansamblul curea sau lant de transmisie cere o procedura specifica de scoatere pentru a proteja piesele interne ale motorului. Fii foarte atent la aceste proceduri si la semnele distributiei. Aceste semne sunt vitale pentru functionarea motorului si asamblul poate fi avariat daca se fac greseli.

Unele masini au un tip diferit de motor denumit OHV. Multe motoare OHV au camele situate in blocul motor si folosesc tacheti, tije metalice si brate oscilante pentru a activa valvele din chiulasa.

In general, componentele de distribuitie ale motorului nu sunt incluse in demontarea chiulasei, dar daca acestea sunt si ele scoase, trebuie instalate in exact aceeasi ordine.

Nota: Multe tipuri de motoare folosesc diferite lungimi ale tijelor pentru valvele de admisie si de evacuare. Daca aceste piese sunt amestecate, e posibila avarierea motorului.

Multe kituri de curele de distributie vin si cu o curea marcata pentru instalare usoara. Semnele sau elementele marcate de pe curea (variaza pentru fiecare kit de curea de distributie) se vor alinia exact cu semnele de pe componentele motorului.

Garnitura de chiulasa – Garnitura de chiulasa se afla sub ansamblul chiulasei. Materialul folosit poate varia de la metal la un material care se va strivi cand suruburile chiulasei sunt stranse. Uneori ambele materiale sunt folosite la construirea garniturii de chiulasa.

Garnitura trebuie sa retina si sa opreasca presiunea si temperatura de combustie. Uneori poti vedea o fisura intre doi cilindri sau una unde garnitura de ulei sau de lichid de racire s-a rupt.

Inspecteaza chiulasa

Blocul motor si chiulasa au orificii prin care uleiul de motor curge pentru a lubrifia, iar lichidul de racire pentru a controla temperatura.

Garnitura chiulasei este decupata in asa fel incat sa etanseze fiecare cilindru, precum si orificiile pentru ulei si lichidul de racire astfel incat lichidele sa nu se amestece, iar compresia dintr-un cilindru sa se scurga in altul.

Sfat: In multe cazuri, o garnitura de chiulasa defecta va permite uleiului sa se scurga in sistemul de racire, transformand lichidul de racire intr-o mazga maronie. S-ar putea sa observi mazga atunci cand scoti capacul de la radiator sau in interiorul motorului cand scoti capacul de la filtrul de ulei.

Pasul 1

Inspecteaza blocul motor si chiulasa.

Suprafetele de contact ale blocului motor si chiulasei trebuie sa fie inspectate pentru planitate pentru a putea asigura o etanseitate perfecta.

Trimite chiulasa la un service pentru o inspectare si o curatare profesionista. In multe cazuri o inlocuire a supapelor va fi necesara. Vorbeste cu tehnicienii de la service pentru instructiuni asupra a ce trebuie sa comanzi si pentru detalii despre service.

Sfat: Poti cumpara un dreptar pentru a masura planitatea suprafetelor de contact ale blocului motor si ale chiulasei. Tehnicienii de la service iti vor inspecta planitatea chiulasei, dar tu vei fi responsabil pentru verificarea blocului motor.

Pune dreptarul de-a curmezisul blocului motor. Aprinde o lanterna pe o parte. Verifica daca poti vedea lumina iesind printre puntea blocului motor si dreptar. Daca iese, atunci si blocul motor are nevoie de service. Daca puntea nu e dreapta, lumina se va vedea prin punctele unde aceasta a suferit deformari.

Pasul 2

Curata blocul motor si chiulasa. Suprafetele de contact ale blocului motor si ale chiulasei trebuie sa fie perfect curate. Cand trimiti chiulasa la un service, mecanicii vor avea grija sa o curete.

Nota: Daca te hotarasti sa o cureti tu, nu uita de suprafetele de contact ale colectorului de admisie si ale galeriei de evacuare.

Avertizare: NU FOLOSITI discul rotativ sau polizorul pentru a curata aceste suprafete, deoarece aceste scule inlatura prea mult metal daca nu sunt folosite corect.

Aceste unelte creeaza multe particule mici de metal care raman in locurile greu accesibile ale blocului motor. Daca mizerie sau resturi cad in camera de combustie din jurul pistoanelor, ar putea cauza zgarieturi pe peretii cilindrilor.

Pasul 3

Inspecteaza celelalte componente demontate. E timpul potrivit pentru a verifica celelalte componente de avarii sau uzura si a le inlocui, daca e necesar, pentru a preveni necazuri la drum.

Nota: Inlocuieste bujiile, termostatul, lichidul de racire, uleiul, fisele de aprindere, componentele de transmisie, curelele, rotile uzate si orice garnitura ce s-a rupt in timpul demontarii.

Componentele motorului cu care vei avea de-a face variaza in functie de utilizare.

Pasul 4

Curata filetele. Uneori rugina si mizeria se pot acumula pe filetele suruburilor si pe gaurile de infiletare. Surubul s-ar putea bloca in mizerie ducand la infiletare cu un cuplu inexact.

Poti duce suruburile chiulasei la un magazin local de feronerie pentru a gasi marimea surubului si pasul filetului. Cu aceste dimensiuni poti cumpara un dorn de aceleasi dimensiuni. Foloseste dornul pentru a curata gaurile filetate de pe chiulasa.

Sfat: Unele tipuri de blocuri motor au stifturi instalate. O piulita infundata este insurubata dupa montarea chiulasei in stifturi. Vezi recomandarile producatorului in legatura cu aceste prezoane. Aceastea ar putea fi inlocuite, iar gaurile curatate.

Reasamblarea

Pasul 1

Stropiti garnitura de chiulasa cu o substanta de etansare. Daca se poate, stropiti ambele parti ale garniturii de chiulasa inainte de a o aseza pe blocul motor curat. Daca nu, asezati garnitura curata direct pe blocul motor.

Sfat: Multi comercianti vand un spray de etansare pe baza de cupru pentru a asigura o buna etansare cand o noua garnitura de chiulasa este instalata.

Daca stifturile tin chiulasa in jos, instaleaza-le pe acestea inainte de a pune chiulasa. Modele fara stifturi sunt adesea echipate cu elemente de ghidaj pentru a impiedica garnitura sa se miste cand chiulasa este asezata deasupra.

Pasul 2

Monteaza chiulasa. Dupa curatarea suprafetelor si montarea garniturii, monteaza chiulasa si insurubeaz-o.

Sfat: Manualul de service iti ofera informatii despre cuplul suruburilor si ordinea de strangere corecta.

Asa cum ai demontat componentele, la fel exista o succesiune de pasi si pentru reasamblarea pieselor pentru a asigura o etansare corecta si crearea unui efort cat mai mic asupra componentelor.

In cele mai multe cazuri, cateva masuratori ale cuplului sunt necesare. Urmeaza procedurile si foloseste o cheie dinamometrica calibrata.

Pasul 3

Monteaza toate piesele care au fost scoase mai devreme. Urmeaza invers pasii anteriori si instaleaza toate piesele scoase din ansamblul chiulasei.

Sfat: Consulta notele si fotografiile pentru a le monta corect si uita-te atent la componente, suprafete de contact si suruburi.

Nota: Curatati toate suprafetele de contact, filetele suruburilor si ale gaurilor si inlocuiti orice garnitura deranjata in timpul procesului de demontare. Unele componente nu au nevoie de garnituri, dar necesita o pasta de silicon sau un silicon care formeaza o garnitura pe loc, se pot gasi la magazinele de piese auto.

Distributia mecanica (daca e cazul). Distributia mecanica este folosita pentru a lega carterul motorului de arborele de distributie. In timp ce carterul se roteste, pistoanele se misca in sus si in jus in camera de combustie.

Arborele de distributie activeaza comanda supapelor care inchide si deschide supapele la momentul corect. Daca distributia mecanica nu e corecta, pistoanele ar putea intra in contact cu supapele si poate cauza probleme serioase.

Pe motoarele cu OHV s-ar putea sa nu fie necesar sa umbli la componentele de distributie. Pe un motor cu OHC (fie simplu, fie multiplu) componentele de distributie trebuie dezasamblate pentru a scoate chiulasa. Urmeaza instructiunile din manualul de service pentru a le dezasambla corect.

Pasul 4

Conecteaza bateria si reumple cu lichide. Verifica inca o data munca inainte de a conecta bateria. Monteaza mai intai cablul pozitiv, apoi pe cel negativ.

Avertizare: Instalarea cablurilor in ordine inversa poate provoca scanteie si poate aprinde orice lichid inflamabil din apropiere.

Odata ce esti sigur de remontare, reumple motorul cu ulei. Verifica nivelul de ulei si aminteste-ti sa pui un filtru nou.

Umple radiatorul cu lichid de racire pana ajungi la nivelul maxim, apoi asteapta. S-ar putea sa vezi bule de aer. Aerul poate fi prins in sistemul de racire si trebuie sa dispara inainte de a porni motorul.

In unele cazuri, ajuta sa ridici partea din fata a masinii astfel incat aerul sa se duca in punctul cel mai inalt al vasului de expansiune. Verifica nivelul lichidului de racire si asigura-te ca e corect.

Pasul 5

Verifica daca exista erori. Intra in masina si intoarce cheia in contact pe pozitia „ON“. NU PORNI inca masina. In acest punct poti atasa un cititor de coduri, daca detii unul.

In multe cazuri va aparea un cod daca o piesa nu a fost conectata. Daca apare un cod, va fi usor de verificat ce piesa ai lasat deconectata.

Pasul 6

Seteaza controlul climei. Porneste masina si seteaza controlul climei la caldura maxima. Acest lucru va permite lichidului de racire sa intre in miezul radiatorului si este cea mai buna ocazie sa se indeparteze orice bula de aer mai incapatanata din sistemul de racire.

Sfat: Nu accelera motorul, lasa-l la ralanti sa se ridice usor temperatura.

Periodic verifica indicatoarele din bord si du-te in zona motorului sa verifici daca exista scurgeri sau fum. Uneori noile etansari, mai ales garnitura de chiulasa si etansarile galeriei de evacuare pot produce aburi sau fum.

Felicitari! Ai inlocuit garnitura de chiulasa de unul singur. Daca ai intrebari sau te intalnesti cu probleme cand instalezi garnitura de chiulasa, consulta un expert in mecanica. Este recomandat sa consulti un mecanic calificat daca observi mult abur sau fum venind de la motor dupa ce ai inlocuit garnitura de chiulasa.

Sursa foto: en.wikipedia.org, microcosmologist.com, autoguide.com, tunerschool.com, auto.howstuffworks.com

Citeste si...
Motor 4B11 de la Mitsubishi
Motor 4B11 de la Mitsubishi

Motorul Mitsubishi de 2.0 litri 4B11, atat in ​​versiunile cu aspiratie naturala, cat si in turbo (4B11T), este un inlocuitor al u...

Motor aspirat natural Vs motor turbo
Motor aspirat natural Vs motor turbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un motor foarte popular, primul tip de motor cu ardere interna produs vreodata, cel de la...

Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric
Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric

Atunci cand iei decizia de a-ti achizitiona o masina ai mai multe optiuni in ceea ce priveste motorizarea. In primul rand poti opt...

Ulei motor: sintetic sau natural?
Ulei motor: sintetic sau natural?

Cand circula uleiul prin motor, poate aduna reziduuri. Dupa o perioada uleiurile normale aduna gunoaie care scad din eficienta mot...