Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

In articolul de astazi vom vorbi despre o componenta foarte importanta a sistemului de injectie si anume despre pompa de inalta presiune. Majoritatea soferilor au auzit cu siguranta de pompa de inalta presiune (sau de “inalte” asa cum mai este numita ea), dar suntem siguri ca majoritatea nu stiu cu adevarat ce face aceasta pompa, cum functioneaza, de la ce se poate strica si cum trebuie sa o protejam.

Aceste lucruri le veti afla daca cititi cu atentie articolul pana la capat. Sa nu ne mai lungim mult si sa tracem direct la subiect, pompa de inalta presiune se gaseste in componenta sistemului de injectie a motoarelor de generatie ceva mai noua care folosesc sistemul de injectie CR (common rail, adica au o rampa de injectie comuna).

Pentru a intelege mai bine, voi explica pentru prima data cum funtioneaza sistemul de injectie cu rampa comuna. Acest sistem de injectie este mult mai bun decat cel clasic (pd- pompe duse) deoarece injectia de combustibil nu mai este dependenta de turatia si sarcina motorului, de asta poate fi mult mai usor optimizata injectia (momentul si cantitatea de combustibil injectata in camera de ardere) pentru fiecare punct de functionare a motorului.

In cazul sistemelor de injectie cu rampa comuna, injectoarele sunt conectate la o rampa comuna (asa cum spune si numele) si nu direct la la pompa. Acest lucru se traduce prin faptul ca presiune combustibilului este independenta de turatia si sarcina motorului, asa ca daca computerul de bord comanda injectoarelor sa bage mai multa motorina in camera de ardere chiar daca motorul are o turatie destul de mica, ele o vor face deoarece sunt mereu tinute sub presiune, indiferent de turatia motorului.

Aceasta independenta fata de punctul de functionare a motorului are foarte multe avantaje, cele mai importante fiind performante crescute si consum mai scazut. Pentru cei care au mai multe cunostinte de mecanica, acest sistem poate de asemenea sa imparta injectia de combustibil in mai multe faze si anume in pre-injectie, injectie principala si in final post-injectia.

Cantitatea de combustibil injectata in camera de ardere este comandata de computerul de bord dupa ce aduna mai multe date de la o multitudine de senzori. Dar cel mai mult este influentata de pozitia pedalei de acceleratie, in functie de cat de tare sau cat de brusc accelerati cu atat ECU va comanda injectarea unei cantitati mai mari sau mai mici de combustibil.

Indiferent de cine sunt fabricate, aceste sisteme de injectie sunt controlate electronic de ECU, senzori si mai multe electrovalve. Trebuie sa stim ca acest sistem de injectie este ceva mai complicat multumita faptului ca este comandat de foarte multe componente electrice precum: calculator de injectie sau ECU, senzor pozitie arbore cu came (pentru a sti exact momentul cand trebuie sa fie injectat combustibilul in camera de ardre), senzorul de turatie a motorului, senzor pedala de acceleratie ( pentru ca ECU sa stie exact de cata putere avem nevoie si cat de tare solictiam motorul astfel determinand cantitatea de motorina injectata), senzor presiune rampa ( are rolul de a masura presiune din rampa, pentru ca ECU sa comande mai departe pompei de inalta presiune daca mai este nevoie de presiune suplimentara) si alti cativa senzori de temperatura si debitmetre.

Din punct de vedere “hardware” sistemul de injectie de tipul common rail este alcatuit din: debitmetru de aer, calculator de injectie, pompa de inalta presiune, rampa comuna de injectie, injectoare, senzor de turatie, senzor de temperatura, filtrul de motorina si senzorul de pozitie a pedalei de acceleratie.

Bun, odata stabilite aceste aspecte e timpul sa ne focalizam atentia mai mult pe pompa de inalta presiune. La sistemul de injectie de tipul common rail, motorina are urmatorul traseu. Vine din rezervor la o presiune foarte mica (normala, undeva la 1-2 bari) si intra in filtrul de motorina pentru a fi purificata.

De acolo iese cu o presiune putin mai maricica (in jur de 4-5 bari) si ajunge prin intermediul unor furtunuri de joasa presiune la pompa de inalte. De aici se complica putin lucrurile deoarece pompa de inalte “impinge” prin intermediul unei conducte speciale motorina in rampa de injectie cu o presiune foarte mare, o presiune ce depaseste 1400 de bari poate ajunge si la 2500 de bari in functie de model.

Pompa de inalta presiune, asa cum spune si numele, asigura o presiune ridicata a combustibilului in rampa indiferent de turatia motorului. Aceasta pompa este angrenata de arborele cotit al motorului cu ajutorul unei curele de accesorii sau in functie de model este montata pe cureaua sau lantul de distributie.

Dar avantajul este ca aceasta pompa nu trebuie reglata in sensul ca nu trebuie pusa la punct asa cum este necesar la pompele de injectie clasice. Aceste pompe dar de generatie mai veche sunt limitate la turatia de 3000 rpm. Motorina este trimisa cu presiune foarte mare catre rampa de unde fiecare injector este alimentat.

La acest tip de injectie, injectorele functioneaza mai mult sau mai putin ca niste “robineti” care pur si simplu permit unei anumite cantitati de motorina sa treaca la un anumit moment.

Injectoarele sunt controlate electric, din acest motiv in timp pot aparea probleme. Care ar fi dezavantajele acestui sistem? Pai pentru inceput lucreaza cu o presiune foarte mare, adica tolerantele din interiroul pompei de inalte si nu numai sunt foarte mici.

Electronica este la ea acasa, totul este controlat ori de un senzor ori de vreo electrovalva, nimic nu mai este simplu mecanic, totul este cel putin asistat electric.

Din cauza combustibililor de la noi din tara, care nu au o calitate asa de buna, uneori gasindu-se apa in motorina atunci pompa de inalta presiune cedeaza. Nu va ceda intodeauna intreaga pompa, de obicei cedeaza pe bucati.

Cand cedeaza pompa produce span metalic care contamineaza intreaga instalatie de alimentare, spanul ajungand pana in rezervor. Mai grav este faptul ca injectoarele se vor bloca. In functie de materialul din care este realizat spanul ne putem da seama ce a cedat cu exactitate in pompa de inalta presiune.

Daca spanul este din aluminiu atunci cel mai probabil a inceput “sa se exfolieze” rulmentii din interior. Daca spanul este foarte fin, sub forma de pilitura extrem de fina atunci avem uzura la acele pistonase sau sistem care pompeaza combustibilul cu presiune.

Cum ne dam seama ca ne va ceda aceasta pompa? Pai cel mai probabil cand aceasta va ceda, mai intai nu va putea creea presiunea necesara in rampa de injectie, asa ca cel mai probabil vi se va aprinde ocazional martorul motor in bord si va va taia pedala de acceleratie.

Masina va incepe sa faca din ce in ce mai des asa, mai ales cand accelerati brusc si foarte violent. Intr-un final pompa va ceda de tot si motorul pur si simplu nu va mai porni. Daca va cedeaza pompa de inalta presiune trebuie sa stiti ca aveti mai multe optiuni pentru reparatie.

De exemplu puteti achizitiona o alta pompa de inalta presiune, noua, cu garantie, dar aceasta va costa o mica avere. Unii apeleaza la varianta de a achizitiona una sh, din dezmembrari, lucru pe care nu-l recomandam cu prea multa tragere de inima deoarece puteti avea ghinionul de a da peste o pompa care nu a avut o viata tocmai usoara.

Cea mai buna optiune din punctul nostru de vedere ar fi cea de a o reconditiona, sunt foarte multe service-uri specializate care va pot reconditiona pompa de inalta presiune veche la preturi mult mai mici pe care sa vi le puteti permite.

Un dezavantaj daca putem spune asa este faptul ca la reconditionarea pompei de inalte, atelierul care se ocupa de asta doreste sa reconditionezi totodata si injectoarele, sa curete rampa si conductele de injectie.

Unii spun sa cureti rezervorul si traseul deoarece daca pompa a inceput sa dea span, atunci tot sistemul, inclusiv rezervorul sunt contaminate cu pilitura de fier. Dupa ce montati pompa proaspat reconditionara, ea va trage span si va ceda. Din acest motiv este bine sa realizati aceste operatiuni.

Asa ca mai bine incercati sa folositi carburanti de calitate, sa nu alimentati din orice canistra si sa schimbati la timp filtrul de motorina pentru a nu ajunge in aceasta situatie foarte complicata si costisitoare.

Sursa foto: homedepot.com, bkdiesel.com, uspmotorsports.com, bmengineworks.co.uk

Citeste si...
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...