Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

In articolul de astazi vom vorbi despre o componenta foarte importanta a sistemului de injectie si anume despre pompa de inalta presiune. Majoritatea soferilor au auzit cu siguranta de pompa de inalta presiune (sau de “inalte” asa cum mai este numita ea), dar suntem siguri ca majoritatea nu stiu cu adevarat ce face aceasta pompa, cum functioneaza, de la ce se poate strica si cum trebuie sa o protejam.

Aceste lucruri le veti afla daca cititi cu atentie articolul pana la capat. Sa nu ne mai lungim mult si sa tracem direct la subiect, pompa de inalta presiune se gaseste in componenta sistemului de injectie a motoarelor de generatie ceva mai noua care folosesc sistemul de injectie CR (common rail, adica au o rampa de injectie comuna).

Pentru a intelege mai bine, voi explica pentru prima data cum funtioneaza sistemul de injectie cu rampa comuna. Acest sistem de injectie este mult mai bun decat cel clasic (pd- pompe duse) deoarece injectia de combustibil nu mai este dependenta de turatia si sarcina motorului, de asta poate fi mult mai usor optimizata injectia (momentul si cantitatea de combustibil injectata in camera de ardere) pentru fiecare punct de functionare a motorului.

Citeste si despre: tot ce trebuie sa stii despre pompa de apa

In cazul sistemelor de injectie cu rampa comuna, injectoarele sunt conectate la o rampa comuna (asa cum spune si numele) si nu direct la la pompa. Acest lucru se traduce prin faptul ca presiune combustibilului este independenta de turatia si sarcina motorului, asa ca daca computerul de bord comanda injectoarelor sa bage mai multa motorina in camera de ardere chiar daca motorul are o turatie destul de mica, ele o vor face deoarece sunt mereu tinute sub presiune, indiferent de turatia motorului.

Aceasta independenta fata de punctul de functionare a motorului are foarte multe avantaje, cele mai importante fiind performante crescute si consum mai scazut. Pentru cei care au mai multe cunostinte de mecanica, acest sistem poate de asemenea sa imparta injectia de combustibil in mai multe faze si anume in pre-injectie, injectie principala si in final post-injectia.

Cantitatea de combustibil injectata in camera de ardere este comandata de computerul de bord dupa ce aduna mai multe date de la o multitudine de senzori. Dar cel mai mult este influentata de pozitia pedalei de acceleratie, in functie de cat de tare sau cat de brusc accelerati cu atat ECU va comanda injectarea unei cantitati mai mari sau mai mici de combustibil.

Indiferent de cine sunt fabricate, aceste sisteme de injectie sunt controlate electronic de ECU, senzori si mai multe electrovalve. Trebuie sa stim ca acest sistem de injectie este ceva mai complicat multumita faptului ca este comandat de foarte multe componente electrice precum: calculator de injectie sau ECU, senzor pozitie arbore cu came (pentru a sti exact momentul cand trebuie sa fie injectat combustibilul in camera de ardre), senzorul de turatie a motorului, senzor pedala de acceleratie ( pentru ca ECU sa stie exact de cata putere avem nevoie si cat de tare solictiam motorul astfel determinand cantitatea de motorina injectata), senzor presiune rampa ( are rolul de a masura presiune din rampa, pentru ca ECU sa comande mai departe pompei de inalta presiune daca mai este nevoie de presiune suplimentara) si alti cativa senzori de temperatura si debitmetre. 

Din punct de vedere “hardware” sistemul de injectie de tipul common rail este alcatuit din: debitmetru de aer, calculator de injectie, pompa de inalta presiune, rampa comuna de injectie, injectoare, senzor de turatie, senzor de temperatura, filtrul de motorina si senzorul de pozitie a pedalei de acceleratie

Bun, odata stabilite aceste aspecte e timpul sa ne focalizam atentia mai mult pe pompa de inalta presiune. La sistemul de injectie de tipul common rail, motorina are urmatorul traseu. Vine din rezervor la o presiune foarte mica (normala, undeva la 1-2 bari) si intra in filtrul de motorina pentru a fi purificata.

De acolo iese cu o presiune putin mai maricica (in jur de 4-5 bari) si ajunge prin intermediul unor furtunuri de joasa presiune la pompa de inalte. De aici se complica putin lucrurile deoarece pompa de inalte “impinge” prin intermediul unei conducte speciale motorina in rampa de injectie cu o presiune foarte mare, o presiune ce depaseste 1400 de bari poate ajunge si la 2500 de bari in functie de model. 

Pompa de inalta presiune, asa cum spune si numele, asigura o presiune ridicata a combustibilului in rampa indiferent de turatia motorului. Aceasta pompa este angrenata de arborele cotit al motorului cu ajutorul unei curele de accesorii sau in functie de model este montata pe cureaua sau lantul de distributie.

Citeste si despre: totul despre pompa de injectie

Dar avantajul este ca aceasta pompa nu trebuie reglata in sensul ca nu trebuie pusa la punct asa cum este necesar la pompele de injectie clasice. Aceste pompe dar de generatie mai veche sunt limitate la turatia de 3000 rpm. Motorina este trimisa cu presiune foarte mare catre rampa de unde fiecare injector este alimentat.

La acest tip de injectie, injectorele functioneaza mai mult sau mai putin ca niste “robineti” care pur si simplu permit unei anumite cantitati de motorina sa treaca la un anumit moment.

Injectoarele sunt controlate electric, din acest motiv in timp pot aparea probleme. Care ar fi dezavantajele acestui sistem? Pai pentru inceput lucreaza cu o presiune foarte mare, adica tolerantele din interiroul pompei de inalte si nu numai sunt foarte mici.

Electronica este la ea acasa, totul este controlat ori de un senzor ori de vreo electrovalva, nimic nu mai este simplu mecanic, totul este cel putin asistat electric.

Citeste si despre: date chiptuning

Din cauza combustibililor de la noi din tara, care nu au o calitate asa de buna, uneori gasindu-se apa in motorina atunci pompa de inalta presiune cedeaza. Nu va ceda intodeauna intreaga pompa, de obicei cedeaza pe bucati.

Cand cedeaza pompa produce span metalic care contamineaza intreaga instalatie de alimentare, spanul ajungand pana in rezervor. Mai grav este faptul ca injectoarele se vor bloca. In functie de materialul din care este realizat spanul ne putem da seama ce a cedat cu exactitate in pompa de inalta presiune.

Daca spanul este din aluminiu atunci cel mai probabil a inceput “sa se exfolieze” rulmentii din interior. Daca spanul este foarte fin, sub forma de pilitura extrem de fina atunci avem uzura la acele pistonase sau sistem care pompeaza combustibilul cu presiune.

Cum ne dam seama ca ne va ceda aceasta pompa? Pai cel mai probabil cand aceasta va ceda, mai intai nu va putea creea presiunea necesara in rampa de injectie, asa ca cel mai probabil vi se va aprinde ocazional martorul motor in bord si va va taia pedala de acceleratie.

Masina va incepe sa faca din ce in ce mai des asa, mai ales cand accelerati brusc si foarte violent. Intr-un final pompa va ceda de tot si motorul pur si simplu nu va mai porni. Daca va cedeaza pompa de inalta presiune trebuie sa stiti ca aveti mai multe optiuni pentru reparatie.

De exemplu puteti achizitiona o alta pompa de inalta presiune, noua, cu garantie, dar aceasta va costa o mica avere. Unii apeleaza la varianta de a achizitiona una sh, din dezmembrari, lucru pe care nu-l recomandam cu prea multa tragere de inima deoarece puteti avea ghinionul de a da peste o pompa care nu a avut o viata tocmai usoara.

Cea mai buna optiune din punctul nostru de vedere ar fi cea de a o reconditiona, sunt foarte multe service-uri specializate care va pot reconditiona pompa de inalta presiune veche la preturi mult mai mici pe care sa vi le puteti permite.

Un dezavantaj daca putem spune asa este faptul ca la reconditionarea pompei de inalte, atelierul care se ocupa de asta doreste sa reconditionezi totodata si injectoarele, sa curete rampa si conductele de injectie.

Unii spun sa cureti rezervorul si traseul deoarece daca pompa a inceput sa dea span, atunci tot sistemul, inclusiv rezervorul sunt contaminate cu pilitura de fier. Dupa ce montati pompa proaspat reconditionara, ea va trage span si va ceda. Din acest motiv este bine sa realizati aceste operatiuni.

Asa ca mai bine incercati sa folositi carburanti de calitate, sa nu alimentati din orice canistra si sa schimbati la timp filtrul de motorina pentru a nu ajunge in aceasta situatie foarte complicata si costisitoare.

Citeste si despre: totul despre cureaua de accesorii

Sursa foto: homedepot.com, bkdiesel.com, uspmotorsports.com, bmengineworks.co.uk

Articole similare
Cum sa diagnosticam o pompa de apa stricata?

Cum sa diagnosticam o pompa de apa stricata?

Pentru a se racori in zilele calde de vara, motorul dvs. trebuie sa aiba un flux constant de lichid de racire furnizat de radiator peste tot prin motor.

Pompa de benzina nu functioneaza in parametrii

Pompa de benzina nu functioneaza in parametrii

Pompa de combustibil este responsabila pentru circularea combustibilului din rezervor pana la motor. Pompa este localizata in interiorul rezervorului.

Ce este lantul de antrenare pentru pompa de ulei?

Ce este lantul de antrenare pentru pompa de ulei?

Probleme cu lantul pompei de ulei? Afla de ce trebuie schimbat urgent. Ce sunete scoate ?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

P0003 controlul cantitatii de combsutibil. Eroare presiune joasa

P0003 controlul cantitatii de combsutibil. Eroare presiune joasa

Pentru codul de eroare P0003, problema este ca regulatorul de combustibil citeste o presiune mai joasa decat cea normala, mult sub medie.

Totul despre cureaua de accesorii

Totul despre cureaua de accesorii

In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.

Cinci semne care iti indica faptul ca e momentul sa schimbi pompa de ulei

Cinci semne care iti indica faptul ca e momentul sa schimbi pompa de ulei

Schimbarea pompei de ulei poate fi semnalizata posesorilor de autovehicule prin intermediul aparitiei anumitor semne.

Despre 1VD-FTV de la Toyota

Despre 1VD-FTV de la Toyota

1VD este un motor diesel V8 de 4.5 litri cu un singur turbocompresor sau doua turbocompresoare.

Senzorul de presiune a aerului conditionat  (AC)

Senzorul de presiune a aerului conditionat (AC)

In acest articol vom discuta despre senzorul de presiune a aerului conditionat, problemele acestuia cat si despre costul inlocuirii acestuia.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Toyota a introdus motorul A25A-FKS sau 2,5 D-4S in 2016 ca primul membru al noii familii de motoare "Motoare dinamice de forta".

Totul despre sistemul de injectie cu rampa comuna (Common Rail)

Totul despre sistemul de injectie cu rampa comuna (Common Rail)

Afla de la noi ce este sistemul Common Rail sau CRDI si cum functioneaza. Vezi cum a imbunatatit sistemul de injectie al motoarelor diesel.

Despre motorul 2.3 Ecoboost de la Ford

Despre motorul 2.3 Ecoboost de la Ford

Impreuna cu a doua generatie de 2.0L EcoBoost, in 2015, Ford a introdus versiunea 2.3L EcoBoost - cel mai puternic motor din familia EcoBoost.

Despre motorul 3UR-FE de la Toyota

Despre motorul 3UR-FE de la Toyota

Motorul 3UR-FE este membru al noii familii UR a Toyota. Acesta este un V8 de 5.7 litri cu bloc si chiulasa de aluminiu.

Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

A fost introdus in 2015 si a devenit cea mai buna oferta pentru Toyota Auris si mai tarziu o optiune pentru Toyota C-HR.

Presiune ridicata a uleiului

Presiune ridicata a uleiului

In cazul in care masina dumneavoastra se confrunta cu o presiune ridicata a uleiului, cu siguranta trebuie sa remediati in cel mai scurt timp problema.

Totul despre supapa PCV

Totul despre supapa PCV

In sistemul de ventilare interna, cea mai importanta piesa este supapa PCV, nu furtunurile sau alte piese adiacente.

Despre 8AR-FTS de la Toyota

Despre 8AR-FTS de la Toyota

Motorul 8AR-FTS este un motor pe benzina cu injectie directa, de 2.0 litri, din familia de motoare AR cu patru cilindri.

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Despre motorul 2.0 Ecoboost de la Ford

Despre motorul 2.0 Ecoboost de la Ford

Motorul Ford 2.0 EcoBoost GTDI nu are probleme enorme, dar totusi, unii proprietari de masini s-au confruntat cu probleme pe parcursul anilor de productie.

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Mai sunt cazuri in care rugina a “mancat” pur si simplu tot metalul, in acest ca avem o singura solutie, cea de a petici zona afectata.

Despre motorul 1.6 Ecoboost de la Ford

Despre motorul 1.6 Ecoboost de la Ford

EcoBoost 1.6L are un cap cilindric din aluminiu cu 16 valve. Intre capul cilindrului si blocul motor exista o garnitura din otel inoxidabil multistrat.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Totul despre performanta AMG

Totul despre performanta AMG

Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.

Despre 1MZ-FE de la Toyota

Despre 1MZ-FE de la Toyota

Modelul 2GR-FE a inlocuit versiunea precedenta 1MZ-FE V6 si legendarele sase motoare 2JZ inline.

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

De ce sa alegi ca dotare a masinii si senzorul de presiune din roti? Cu ce te ajuta?

Totul despre suspensiile pe aer

Totul despre suspensiile pe aer

Suspensiile pe aer au fost folosite timp de multi ani la camioane, autobuze si alte vehicule de mare tonaj, dar in ultimii ani au devenit extrem de populare

Despre motorul F18D3 de la Chevrolet

Despre motorul F18D3 de la Chevrolet

Motorul Chevrolet de 1.8 litri, cunoscut sub numele de F18D3, este un motor usor modificat T18SED.

Tot ce trebuie sa stiti despre filtrul de combustibil

Tot ce trebuie sa stiti despre filtrul de combustibil

Filtrul de combustibil reprezinta una dintre cele mai importante componente ale sistemului de alimentare cu carburant al masinii.