Cele mai frecvente 5 cauze care pot determina supraincalzirea motorului?

Cele mai frecvente 5 cauze care pot determina supraincalzirea motorului?

Supraincalzirea motorului poate fi determinata de numerosi factori, inclusiv un radiator cu probleme, o defectiune la nivelul sistemului de racire, o pompa de apa instalata incorect sau un termostat nefunctional.

Cele mai multe motoare dezvolta o temperatura cuprinsa intre 90 de grade Celsius si 105 grade. Orice defectiune aparuta la nivelul componentelor descrise mai sus poate determina cresterea temperaturii dincolo de nivelul normal, ducand la supraincalzirea motorului masinii si la calarea lui.

In acest articol va vom prezenta cele mai frecvente cauze care pot duce la supraincalzirea motorului, dar si consecintele acestei situatii si modalitatile de a rezolva problema.

Citeste si despre: s-a rupt furtunul de la radiator la masina

Consecintele fenomenului de supraincalzire a motorului

In mod normal, o masina va avea nevoie de servicii de intretinere in decursul primilor cinci pana la sapte ani. Asta nu inseamna ca motorul unui autovehicul nu poate functiona corect timp de peste 10 ani, fara a fi nevoie de reparatii.

Este important insa sa respectam anumite proceduri de intretinere pentru a proteja motorul masinii si a asigura o buna functionare pentru un timp cat mai indelungat. Procedand in acest fel, nu veti fi nevoit sa inlocuiti frecvent parti componente ale masinii sau motorului.

Desi motorul unui autovehicul este facut sa reziste pentru o perioada lunga de timp, in cazul in care temperaturile dezvoltate sunt extreme, durata de viata a acestuia se scurteaza considerabil.

In aceste situatii, motorul va inceta sa functioneze si in plus este posibil ca garniturile sa fie afectate destul de grav atunci cand sunt expuse la temperaturi ridicate.

In orice caz, supraincalzirea motorului are efecte negative asupra intregului autoturism, si chiar in cazul in care faceti investitii importante este posibil sa nu puteti repara masina. De aceea este atat de important sa cunoastem cauzele care pot determina fenomenul de supraincalzire, dar si modalitatile de a rezolva aceasta situatie atunci cand apare.

Cele mai frecvente cauze care pot determina supraincalzirea motorului

In mod sigur nu este placut ca atunci cand aveti de ajuns de urgenta undeva sa observati ca de sub capota incep sa iasa aburi si trebuie sa trageti pe dreapta.

Ceea ce este si mai neplacut este faptul ca aceasta situatie a survenit si in mod sigur va fi nevoie sa faceti reparatii costisitoare, din moment ce supraincalzirea are efecte deosebit de daunatoare asupra diferitelor parti componente ale autovehiculului dumneavoastra.

In continuare va prezentam care sunt cele mai frecvente cauze care pot determina supraincalzirea motorului.

O defectiune la nivelul instalatiei de racire

Aerul care patrunde la nivelul fisurii din instalatia de racire reprezinta una dintre posibilele cauze care pot duce la supraincalzirea motorului. Lichidul de racire se va scurge pe la nivelul acestei zone, creand spatiul necesar ca aerul sa fie absorbit inauntru.

Acest aer care patrunde la nivelul instalatiei de racire va ocupa portiunea superioara. Lichidul de racire nu va putea sa treaca de acesta pentru a ajunge la motor, cauzand fenomenul de supraincalzire. O fisura prezenta la nivelul instalatiei de racire va determina supraincalzirea motorului.

Modificarile lichidului de racire

Aceasta reprezinta o problema destul enervanta, dar pe care o putem intalni in sezonul rece, mai ales in acele zone in care temperatura scade sub nivelul punctului de inghet.

In cazul in care lichidul de racire nu este de cea mai buna calitate, poate sa cauzeze un blocaj. In aceste conditii, motorul se va supraincalzi si va duce la deteriorarea radiatorului.

Blocaj al circulatiei lichidului de racire

Aceasta situatie va genera simptome similare cu cele descrise mai sus. Este posibil ca uneori un termostat care nu functioneaza corespunzator, formarea unor depozite minerale sau existenta unui obiect strain sa blocheze curgerea lina a lichidului la nivelul radiatorului care are rolul de a dispersa caldura.

Nivel scazut de ulei

Uleiul de motor joaca un rol important in procesul de racire si previne formarea unor cantitati mult prea mari de caldura. Circa 75% pana la 80% din caldura dezvoltata este disipata la nivelul motorului.

De asemenea, uleiul de motor are rolul de a lubrifia corespunzator diferite parti componente ale motorului, de a reduce frictiunea si prin urmare fenomenul de supraincalzire.

Pompa de apa defecta

Aceasta situatie reprezinta una dintre cele mai frecvente cauze care pot duce la supraincalzirea motorului.

Pompa de apa reprezinta acea componenta care joaca un rol deosebit de important in functionarea normala a circulatiei lichidului de racire. Se poate defecta cu timpul, generand supraincalzirea motorului. 

Citeste si despre: pompa de apa defecta

Care sunt semnele care va pot indica o supraincalzire a motorului?

Avertismente la nivelul bordului

Semnalele de avertizare de la nivelul bordului va pot indica situatiile in care motorul se supraincalzeste prin aprinderea indicatorului de temperatura. Cei mai multi soferi aleg sa ignore aceste semnale, chiar daca repercursiunile pot fi destul de grave. 

Semnalele luminoase de la bord nu va vor avertiza insa in cazul in care termostatul s-a defectat, dar va vor avertiza in oricare alta situatie. Daca ne referim la modelele mai noi de masini, atunci cand motorul incepe sa se supraincalzeasca, se va aprinde un martor care indica o problema de functionare a autovehiculului.

Aburi sau fum

Atunci cand observati abur sau fum care iese de sub capota, primul lucru pe care trebuie sa il faceti este sa opriti masina. Aparitia de aburi sau fum de sub capota nu reprezinta un semn bun.

Poate sa apara in cazul in care avem o scurgere de ulei sau poate sa indice supraincalzirea motorului. In acest caz ar trebui sa va prezentati la un service auto pentru a depista o eventuala problema si a o remedia in cel mai scurt timp posibil.

Aer fierbinte care provine de la nivelul sistemului de aer conditionat

Chiar daca emiterea de aer fierbinte de la acest nivel inseamna ca motorul este deja incins, cel mai probabil fenomenul de supraincalzire a motorului urmeaza sa intervina.

Ceea ce puteti face in acest caz este sa completati nivelul de antigel pentru a preveni aceasta problema.

Cum puteti sa evitati supraincalzirea motorului?

 Pentru a evita astfel de situatii este bine sa verificati sistemul de racire al autovehiculului, nivelul de ulei, starea radiatorului, a termostatului dar si a pompei de apa. Orice problema aparuta la acest nivel va determina aparitia fenomenului de supraincalzire. 

In caz de supraincalzire a motorului este indicat sa procedati in felul urmator:

- Goliti instalatia de racire la intervalul de timp recomandat de producator;

- Verificati existenta unor eventuale semne de avarie sau defectiuni;

- Completati nivelul de ulei si asigurati schimbarea acestuia la intervalele recomandate de producator;

- Verificati starea tehnica a radiatorului, termostatului si a pompei de apa si a unor eventuale semne de avarie.

Fenomenul de supraincalzire poate reprezenta o problema importanta cu repercursiuni grave asupra autoturismului dumneavoastra. Din aceasta cauza este indicat sa verificati starea tehnica a masinii chiar daca problema a aparut o singura data.

Este mai bine sa depistati din timp existenta unei eventuale probleme si sa o rezolvati cat mai rapid si cu costuri minime.

Citeste si despre: cum se goleste sistemul de racire al masinii

Sursa foto: gobdp.com, planetearthauto.com, volkswagen.ie, consumerreports.org, 

Articole similare

Acest cod se refera la eroarea solenoidului E de schimbare a treptelor de viteza - solenoid blocat.

Ce simptome are masina cand apare codul de eroare P0005? Din ce cauze apare eroare P0005?

Acest cod se refera la eroarea numarului de identificare a vehiculului (VIN) - nu este programat sau este incompatibil cu TCM.

In acest articol o sa afli ce este filtrul de particule, ce rol are, cand si cum trebuie schimbat, cat costa unul nou si cum se poate regenera DPF-ul.