Despre motorul 1.6 Ecoboost de la Ford

Despre motorul 1.6 Ecoboost de la Ford

Ford a prezentat versiunea 1.6L EcoBoost in 2010 in Ford Focus si Ford C-Max. Impreuna cu 2.0 EcoBoost, a fost primul motor cu turbosuflanta dezvoltat de Ford in conformitate cu strategia Downsizing.

Acesta este un motor de 1.6 litri in linie, cu patru cilindri, cu turbocompresor cu injectie directa. Tehnologiile avansate au permis inlocuirea motoarelor mai mari (2.0L și 1.8L Duratec) fara pierderi de performanta si cu un consum redus de combustibil si emisii reduse.

Blocul cilindrilor motorului are un design deschis si este fabricat din aliaj de aluminiu de inalta rezistenta. Designul de platforma deschisa ajuta la scaderea greutatii si imbunatatirea echilibrului de racire. Blocul motor are un manson din fonta foarte subtire turnat direct in peretii cilindrului din aluminiu.

Blocul a fost echipat cu un arbore cotit din fonta, cu patru contragreutati si cinci rulmenti principali, tije forjate, pistoane de aluminiu cu fuste cu rasina pentru frecare redusa. Arborii cu pistoane prezinta o acoperire cu diamant (DLC). Vasul de ulei este fabricat din aluminiu si adauga un suport structural la blocul motor.

EcoBoost 1.6L are un cap cilindric din aluminiu cu 16 valve. Intre capul cilindrului si blocul motor exista o garnitura din otel inoxidabil multistrat (MLS). Chiulasa este proiectata ca o singura bucata cu carcasa arborelui cu came.

De asemenea, are 4 valve pe cilindru (doua valve de admisie si doua valve de evacuare) si orificii de admisie in forma de D pentru un flux eficient de aer din galeria de admisie in cilindri. Supapa utilizeaza cupe mai comode si mai simple pentru activarea valvelor.

Nu exista nici un mecanism de reglaj hidraulic in motor. Aceste cupe sunt disponibile in 36 de grosimi diferite pentru a stabili jocul adecvat. Valvele de admisie au un diametru de 30 mm, in timp ce diametrele supapelor de evacuare sunt de 25 mm.

Motoarele EcoBoost sunt dotate cu arbori dubli cu actionare cu curea dubla si cu o variatie a aportului si timpul de evacuare a supapei (Ford numeste Twin Timer Variabil-Cam independent sau Ti-VCT).

Un arbore cu came are un lob de cama suplimentar pentru a conduce o pompa de combustibil de inalta presiune. Presiunea combustibilului este furnizata pentru injectia directa de presiune inalta cu injectori cu sase gauri. Fiecare injector este amplasat in centrul cilindrului, in apropierea bujiei.

Turbocompresorul este o componenta cheie a motoarelor EcoBoost. Versiunea de 1.6 litri are un turbocompresor low-inertia Borg Warner KP39, atasat la un colector separat de evacuare din fonta. O sectiune centrala a turbocompresorului este racita cu apa.

Aerul comprimat, dupa un intercooler aer-aer, intra intr-o galerie de admisie din material plastic, prin corpul de acceleratie de 52,0 mm, comandat de ECU Bosch MED17. Gazele de esapament fierbinti, dupa un turbocompresor, intra in convertorul catalitic cu trei cai. Motorul 1.6 EcoBoost indeplineste standardul european de emisii Euro-5.

Incepand cu 2014, producatorul utilizeaza versiunea imbunatatita a motorului 1.6 EcoBoost cu o deplasare mai mica, numita motorul EcoBoost de 1,5l I-4.

Specificatii motor

Producator: Ford Motor Company; Ford Bridgend Engine Plant in Bridgend, Wales, United Kingdom.

  • Anii de productie: 2010 - prezent
  • Material bloc cilindru: Aluminiu
  • Material cap cilindru: Aluminiu
  • Tipul combustibilului: Motorina
  • Sistem de alimentare: Injectie directa combustibil
  • Configuratie: In linie
  • Numarul de cilindri: 4
  • Supape pe cilindru: 4
  • Schema de comanda a supapelor: DOHC
  • Tipul motorului cu combustie interna: In patru timpi, turbocompresor
  • Rata compresiei: 10.0 :1
  • Greutate motor: 114 kg

Aplicabilitate: Ford C-MAX, Ford Focus, Ford Mondeo, Ford S-Max, Ford Galaxy, Ford Escape, Ford Transit Connect, Ford Fiesta ST, Ford Fusion, Volvo S60, Volvo V60, Volvo V40, Volvo V70, Volvo S80.

Probleme ale motorului 1.6 EcoBoost si fiabilitate

Motorul de 1,6 litri al familiei EcoBoost este, in esenta, prima incercare a lui Ford de a lansa un motor turbo in productia de masa. Motorul are multe dezavantaje in ceea ce priveste fiabilitatea, precum si multe avantaje, cum ar fi consumul redus de combustibil, puterea ridicata etc.

Problema supraincalzirii este cea mai mare problema care a fost deja rezolvata la vehiculele noi. Proprietarii raporteaza ca motorul incepe sa consume lichidul de racire fara nici un motiv intemeiat.

Nivelul lichidului de racire de la plin la scazut, care cauzeaza lumina de avertizare a lichidului de racire, poate scadea in timpul kilometrajului de 3.000-6.000 de km dupa ce lichidul de racire a fost completat.

Motorul 1.6 EcoBoost a facut obiectul unei rechemari uriase. Campania atinge motoarele EcoBoost, ale caror cilindri pot fi sparti si rasuciti din cauza supraincalzirii, ca urmare a scurgerii uleiului. 13 incendii de autoturisme au fost raportate din cauza scurgerilor de combustibil.

In Statele Unite si Canada au fost raportate 29 de incendii totale. In anul 2017, Ford a rechemat peste 360.000 de vehicule cu 1.6 EcoBoost din cauza riscului de incendiu cauzat de o “lipsa de circulatie a lichidului de racire”. Doar asigurati-va ca rechemarea pentru vehiculul dumneavoastra este facuta (sau faceti-o cat mai repede).

La fel ca toate motoarele cu injectie directa, duzele de injectie a combustibilului pot fi usor infundate de combustibil si de funingine de calitate slaba. Partea posterioara a supapelor de admisie este acoperita cu depuneri de carbon din cauza lipsei de combustibil ca agent de curatare in interiorul orificiilor de admisie. Procesul de curatare este destul de scump.

In rest, motorul nu are probleme mai grave. Celelalte defectiuni ale motorului nu sunt sistematice si depind in cea mai mare parte de starea de functionare, de kilometraj si de intretinere. Durata de viata a motorului este de 250.000 km.

Sursa foto: motortrend.com, digitaldealer.com, autocar.co.uk

Citeste si...
Finalul epocii Ford Fiesta, Ford S-MAX si Ford Galaxy
Finalul epocii Ford Fiesta, Ford S-MAX si Ford Galaxy

Jumatatea anului 2023 aduce finalul epocii Ford Fiesta. Autoturismul produs in Köln, Germania, urmeaza sa iasa de pe piata dupa sa...

Despre motorul 1.0 Ecoboost de la Ford
Despre motorul 1.0 Ecoboost de la Ford

Ford 1.0 EcoBoost este un motor cu trei cilindri in linie, de 1.0 litri cu turbocompresor si injectie directa cu combustibil, cel...

Despre motorul TI-VCT de la Ford
Despre motorul TI-VCT de la Ford

Motorul Duratec TI-VCT de 1.6 litri difera de versiunea originala 1.6 Duratec prin urmatoarele caracteristici: motorul este echipa...

Despre motorul DLD-416 de la Ford
Despre motorul DLD-416 de la Ford

Acest motor diesel este raspandit si folosit de Ford, dar si de Volvo, PSA, Mini, Mazda si Suzuki. Motorul de 1,6 litri face parte...